بریتانیا، مجسمه‌های دزدیده شده را به افغانستان پس می‌دهد

بریتانیا در گذشته نیز، صدها آثار تاریخی این چنینی را به افغانستان بازگردانده است

Trustees of the British Museum

دولت بریتانیا در نظر دارد سرهای مجسمه­‌های بودائی که درسال­های جنگ از افغانستان غارت شده و در موزه‌های این کشور نگهداری می‌شود را دوباره به دولت افغانستان برگرداند. گفته می‌شود، این مجسمه­‌ها دارای قدمت ۱۵۰۰ ساله هستند.

مسئولین موزه ملی بریتانیا اعلام کرده‌اند که ۹ عدد سرهای مجسمه­های بودائی و یک مجسمه نیم تنه را که قبلا از افغانستان غارت شده بود و به کشور بریتانیا برده شده بود، دوباره به دولت افغانستان خواهند سپرد. 

گفته می­شود این آثار تاریخی که در اواخر حکومت طالبان، به طور غیرقانونی از مسیر هوایی کشور پاکستان به کشور بریتانیا قاچاق می­شد، توسط نیروهای مرزی کشور بریتانیا ضبط گردید و پس از تحقیق و بررسی به مسئولین موزه ملی این کشور سپرده شد.

حکومت بریتانیا درگذشته نیز، صدها آثار تاریخی این چنینی را به افغانستان باز گردانده است.

سید طیب جواد، سفیر افغانستان در لندن، از این عملکرد دولت بریتانیا تشکر کرده و گفته است که این مجسمه­ها به زودی به دولت افغانستان سپرده می­شود تا در موزه ملی کشور نگهداری شود.

مجسمه­‌های دزدیده شده که اکنون در کشور بریتانیا قرار دارد، پیش از انتقال به افغانستان، برای چند روز در موزه ملی بریتانیا، به نمایش گذاشته خواهد شد.

مروه حسینی، ساکن شهر کابل در مورد انتقال این مجسمه­‌ها از کشور بریتانیا به افغانستان می­‌گوید: «ما مردم افغانستان از دولت بریتانیا از بابت فرستادن این آثار تاریخی کشورمان تشکر می­کنیم و باید گفت که دولت بریتانیا در گذشته نیز چنین همکاری­‌هایی را در این بخش با دولت افغانستان داشته است».

بانو حسینی افزود: «داشتن این چنین آثار تاریخی و باستانی در یک کشور، نشان دهنده­ تاریخ، فرهنگ و تمدن مردم آن سرزمین است که متاسفانه تعدادی زیادی از این آثار توسط  دشمنان کشورمان، دزدیده و یا نابود شدند».

شفیقه احمدی، دانشجوی سال سوم دانشکده خبرنگاری، دراین مورد گفت: «از دولت بریتانیا به خاطر بازگرداندن این آثار تاریخی افغانستان تشکر می­‌کنیم و از کشورهای دیگر به ویژه همسایه­‌های افغانستان می­خواهیم آن تعداد آثار تاریخی و باستانی ما را که در کشور و یا موزه­‌های ملی شان دارند، مانند دولت بریتانیا دوباره به دولت افغانستان بسپارند و دولت ما نیز تلاش کند تا موزه ملی افغانستان، تمام آثار تاریخی و باستانی را دوباره جمع­آوری کند».

باید گفت که در جریان جنگ­های داخلی در افغانستان و پایان حکومت طالبان، بیشترین آثار تاریخی و باستانی افغانستان از موزه ملی این کشور، دزدیده و به کشورهای منطقه و بازارهای اروپایی به قیمت ارزان به فروش رسید و یا اینکه تعدادی زیادی از این آثار تاریخی و باستانی در داخل این کشور ویران و نابود گردید.

گفته می­شود همین حالا هم تعدادی زیادی از آثار تاریخی و باستانی افغانستان در موزه­‌های ملی کشورهای خارجی موجود است و دولت افغانستان نیز تلاش دارد تا این آثار را دوباره به کشور برگرداند.

بیشتر از