گسترش موج دوم کرونا و بی‌تفاوتی بیشتر مردم افغانستان

سرپرست وزارت بهداشت خواستار اجباری شدن ماسک در ادارات دولتی شد

بررسی‌ها نشان داد که برگزاری مراسم ازدواج در هرات باعث شده تا بیشتر زنان به ویروس کرونا مبتلا شوند- WAKIL KOHSAR / AFP

روز دوشنبه سرپرست وزارت بهداشت و درمان افغانستان در یک نشست خبری گفت که ویروس کرونا در افغانستان دوباره در حال گسترش یافتن است و با تمام تدابیر بهداشتی این وزارت، سیر صعودی ابتلا به کووید-۱۹ آغازشده و احتمال دارد بیشتر از این هم شود. او گفت که در هفته اخیر ابتلا به ویروس کرونا ۱۰ درصد نسبت به هفته قبل افزایش نشان می‌دهد.

احمد جواد عثمانی از نهادهای دولتی خواست تا استفاده از ماسک را در ادارات افغانستان اجباری کنند. او همچنین گفت به دلیل این‌که وضعیت ویروس کرونا در دو کشور همسایه ایران و پاکستان به‌شدت نگران‌کننده است، شهروندان افغانستان باید از سفر بدون دلیل به این دو کشور پرهیز کنند.

 سرپرست وزارت بهداشت افغانستان همچنان گفت که آنان تدابیر لازم را برای مهار موج دوم کرونا را در دست دارند و بیمارستان‌ها برای مبتلایان به ویروس کرونا کاملاً تجهیز شده است.

بااین‌حال به نظر می‌آید که هشدارهای دولت افغانستان در رابطه با جدی گرفتن موج دوم ویروس کرونا، از طرف مردم زیاد جدی گرفته نشده است.

 در طول یک ماه گذشته استان هرات در غرب افغانستان شاهد رشد آمار ابتلا به ویروس کرونا بود. ابتلا به ویروس کرونا این بار بیشتر در میان زنان بوده است.

بررسی‌ها نشان داد که برگزاری مراسم ازدواج در هرات باعث شده تا بیشتر زنان به ویروس کرونا مبتلا شوند. به‌صورت معمول در افغانستان مراسم ازدواج بیشتر زنانه است تا مردانه. به همین دلیل ابتلا به ویروس کرونا در میان زنان افزایش‌یافته است.

از سوی دیگر افزایش سرما باعث شده است تا مردم بیشتر از گذشته در محیط‌های سرپوشیده باقی بمانند و همین مسئله باعث افزایش ابتلا به ویروس کووید-۱۹ شده است. در افغانستان به دلیل نبود امکانات تهویه در فصل زمستان، مردم از تعداد اتاق‌های کمتری برای حضور استفاده می‌کنند.

 در حال حاضر وضعیت برق که مهم‌ترین ابزار گرم ساختن خانه‌ها در افغانستان است، نامساعد است. حتی کابل پایتخت نیز به‌صورت مستمر با کمبود برق مواجه است. بخش‌هایی از شهر کابل در ۲۴ ساعت فقط شش ساعت برق دارند.

 استفاده از امکانات دیگر برای گرمایش مانند، چوب، زغال‌سنگ و مواد نفتی هم به دلیل گران بودن قیمت‌های آن قابل‌استفاده نیست. به همین دلیل نیاز به استفاده از یک اتاق برای همه اعضای خانواده در فصل سرما بیشتر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حساسیت‌های فصلی هم که در فصل پاییز و زمستان بیشتر می‌شود، زمینه‌ساز افزایش ابتلا به کرونا می‌شود. مسلماً بر اساس نتایج بررسی‌ها، هر مقداری که سطح ایمنی بدن کاهش پیدا کند به همان میزان زمینه ابتلا به ویروس کرونا بیشتر می‌شود. در فصل پاییز و زمستان که هم‌دوره آنفلوانزاهای فصلی است هم‌زمان ابتلا به حساسیت‌های فصلی و نیز استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها که همگی باهم باعث می‌شود تا ویروس سریع‌تر از گذشته در بدن نفوذ کند و سطح ابتلا را افزایش دهد.

با تمام این اوضاع، درحالی‌که بیشتر کشورهای اروپایی دوباره وارد قرنطینه و بستن شهرها می‌شوند، در افغانستان هنوز هیچ راهکاری برای مقابله با افزایش بی‌رویه ابتلا به ویروس کرونا روی دست گرفته نشده است. حتی گفته می‌شود دولت تصمیم ندارد در صورت افزایش بیشتر از وضعیت فعلی گردش ویروس در سطح شهرها، تدابیری مانند قرنطینه کردن شهرها و تعطیلی نهادهای دولتی و غیردولتی را انجام دهد.

 البته در کنار آن یک فرضیه دیگر نیز در مورد افغانستان وجود دارد و آن این‌که در دوره اولیه گسترش ویروس کرونا در سطح جهان ازجمله افغانستان، به دلیل بی‌اعتنایی به تدابیر بهداشتی ازجمله قرنطینه و استفاده از ابزاری که مانع گسترش ویروس شود. بخش عمده‌ای از مردم افغانستان یک دوره به این ویروس مبتلا شده‌اند و آنچه در افغانستان به آن معافیت جمعی می‌گویند، صورت گرفته و امکان ابتلا برای بار دوم کمتر وجود دارد.

این دیدگاه‌ها هرچند علمی نیست. ولی در افغانستان باعث شده تا توجه و دقت کمتری در رابطه به ابتلا به ویروس کرونا صورت بگیرد.

بیشتر از