طب گیاهی؛ موثر یا شیادی است؟ 

اختلاف نظر برای مجوز تولید داروهای گیاهی در درمان کرونا در ایران

از ابتدای شیوع کرونا بحث در مورد استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی در درمان کرونا در ایران با تنش‌های بسیاری همراه بوده است- عکس از PIXABAY

وزیر بهداشت ایران در حالی امروز از مجوز تولید چهار داروی گیاهی و طب سنتی مؤثر در درمان کرونا خبر داد که مسعود مردانی عضو علمی کمیته مقابله با کرونا در هفته گذشته به صراحت گفت: «طب سنتی از ظرفیت چندانی برخوردار نیست.» و توضیح داد: «خاصیت ضد ویروس طب سنتی در مهار کرونا مشخص نشده است.» 

از ابتدای شیوع کرونا بحث در مورد استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی در درمان کرونا در ایران با تنش‌های بسیاری همراه بوده است. 

از توصیه‌های طب اسلامی در خصوص استفاده از روغن بنفشه تا نوشیدن ادرار شتر و روحانی که در بازدید از بیماران کرونایی و مالیدن پنبه آلوده آغشته به نوعی روغن به بینی آن‌ها با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، موجب مرگ یک بیمار شد و تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و تایید تولید داروهای گیاهی در ایران برای درمان بیماران کرونا، داستانی به درازای عمر کرونا در ایران دارد. 

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ابتدای آبان ماه در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پیشنهاد داد که از ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده شود. کمی بعد مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به صراحت بیان کرد: «طب سنتی از ظرفیت چندانی برخوردار نیست.» و آن را شیادی نامید. 

آقای مردانی در پاسخ به نامه سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به حسن روحانی که با اشاره به استفاده شهروندان چینی و برخی کشورهای اروپایی از داروهای سنتی و گیاهی نوشته بود: «آیا همه آنان که در چین و کره جنوبی و اروپا به استفاده از ظرفیت‌های علمی و عقلانی طب‌های سنتی و مکمل خود پرداخته‌اند نابه‌خرد هستند؟» 

توضیح داد: «اولین افرادی که در برابر بیماری کرونا از داروهای گیاهی و طب سنتی استفاده کردند، خود چینی‌ها بودند و اوایلی که کرونا آمده بود، فکر می‌کردند که همین جوشانده‌ها و گیاهان دارویی چینی می‌تواند بیماری را کنترل کند اما بعد از مدتی فهمیدند که هیچ فایده‌ای ندارد و طب سنتی را کنار گذاشتند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این متخصص بیماری‌های عفونی همچنین توضیح داده بود: «طب سنتی از ظرفیت چندانی برخوردار نیست. اولین بار چینی‌ها در ووهان داروهای سنتی و گیاهی را برای درمان کرونا به بیماران تجویز کردند. این اقدام باعث وخامت حال بیماران و افزایش مبتلایان و کشته‌شدگان ناشی از کرونا شد.» 

به گفته او ظرفیت‌های طب سنتی تنها در کمک به کاهش علائم بیماری همچون کاهش تب قابل استفاده است، ولی خاصیت ضد ویروس طب سنتی در مهار کرونا مشخص نشده است. 

این عضوعلمی کمیته مقابله با کرونا در واکنشی تندتر اضافه کرد: «بدبختی این است که برخی می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. عده‌ای می‌روند دم‌نوش و گل بنفشه درست می‌کنند در حالی که هیچ کدام از این موارد در هیچ مطالعه علمی ثابت نشده است که موثرند. در نتیجه اقدام وزارت بهداشت درست است و بنده از طب سنتی به عنوان طب شیادی نام می‌برم. علت عمده این که این افراد از این کار نمی‌گذرند این است که منافع مالی دارند.» 

سعید نمکی وزیربهداشت ایران اما امروز از تصویب مجوز برای تولید داروهای گیاهی جهت درمان کرونا خبر داده است. داروهایی که متخصص بیماری‌های عفونی و عضو علمی کمیته مقابله با کرونا در کشور اثربخشی آن‌ها را در درمان نفی می‌کند. 

در حالی سعید نمکی امروز ادغام طب سنتی در نظام شبکه‌ای را دستاورد بزرگی عنوان کرد و گفت برای اولین بار در ایران ویزیت مصوب برای طب سنتی در شورای عالی بیمه به تصویب رسیده است، که همچنان در سطوح مختلف علمی در کشور در مورد اثربخشی طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.

بیشتر از