مجلس نمایندگان با اکثریت کوچک‌تر در کنترل دموکرات‌ها باقی ماند

دلسردکننده‌ترین ناکامی برای دموکرات‌ها ناتوانی‌شان در کسب موفقیت در تگزاس بود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- REUTERS/Erin Scott/Pool

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، اکثریت خود را در انتخابات سال ۲۰۲۰ حفظ خواهد کرد، زیرا دموکرات‌ها تا حد زیادی در حفظ کرسی‌های خود در حومه‌های شهرهای بزرگ موفق بوده‌اند. 

اما روز سه‌شنبه ترک‌هایی در قدرت حزب دموکرات در کنگره ظاهر شده است، چرا که انتظار پیشین مبنی بر این که دموکرات‌ها بین ۱۲ تا ۲۰ کرسی جدید را تصاحب کنند، محقق نشده است. 

خبری از افزایش کرسی‌های دموکرات‌ها نیست

در ساعات آغازین بامداد چهارشنبه، جمهوری‌خواهان موفق شدند تعدادی از کرسی‌های کنگره را در فلوریدا، مینه‌سوتا و جاهای دیگر که دموکرات‌ها گمان داشتند آن‌ها را بدون دردسر در اختیار خواهند داشت، از دست دموکرات‌ها خارج کنند. 

در ایالت فلوریدا، ناکامی جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جلب رای‌دهندگان لاتین‌تبار باعث شد دو تن از زنان تازه‌وارد به کنگره، دونا شالالا و دبی موکارسل-پاول، در رقابت‌های نزدیک کرسی‌های خود را به ترتیب در حوزه‌های انتخابیه شماره ۲۷ و ۲۶ فلوریدا به رقبای جمهوری‌خواه واگذار کنند. 

هر دو منطقه بیش از ۷۰ درصد لاتین‌تبار هستند. 

و در مینه سوتا، کولین پیترسون، نماینده کنگره از حزب دموکرات که از سال ۱۹۹۱ کرسی نمایندگی خوزه انتخابیه شماره ۷ کنگره از این ایالت را در اختیار داشت، در رقابت با  نایب فرماندار سابق میشل فیش‌باک جمهوری‌خواه شکست خورد. 

اما جمهوری‌خواهان برای به دست آوردن کنترل کنگره می‌بایست ۱۸ کرسی جدید را تصاحب می‌کردند. این امر تا اوایل روز چهارشنبه تحقق نیافته است.  

خانم پلوسی در آغاز شب انتخابات  اظهار داشت: «امشب، اکثریت دموکرات در مجلس تقویت خواهد شد. بزرگ‌ترین، متنوع‌ترین و پویاترین اکثریت مجلس نمایندگان به رهبری زنان را در تاریخ خواهیم داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در حالی که ایدئولوژی دموکرات‌های کنگره اکنون یک گستره وسیع را پوشش می‌دهد، از الکساندریا اوکازیو-کورتز، نماینده کنگره از نیویورک که خود را سوسیال دموکرات می‌خواند تا هنری کوئلار، نماینده طرفدار صنعت نفت از تگزاس، این حزب همچنان در جبهه مخالفت با دونالد ترامپ و بر سر افزایش یارانه‌های مقابله با ویروس کرونا و محافظت از قانون بیمه درمانی موسوم به اوباماکر متحد است. 

وضعیت تازه‌واردان دموکرات به کنگره در سال ۲۰۱۸

جمع نمایندگان دموکراتی که در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار به منصب نمایندگی انتخاب شدند، به هنگام سوگند اعضا ۱۱۷مین کنگره در ۳ ژانویه ۲۰۲۱ شاهد چند ریزش خواهد بود.  

اما بیشتر دموکرات‌هایی که از حومه‌های شهرهای بزرگ در سال ۲۰۱۸ به کنگره راه یافته بوند، موفق به حفظ کرسی‌های خود شدند. 
«شان کاستن» نماینده مجلس از حوزه انتخابیه شماره ۶ ایالت ایلینوی با شمارش تقریباً دو سوم آرا تا ساعت دو نیم بامداد روز چهارشنبه ۶ درصد افزایش رای داشته داشت. پیش از تصاحب این کرسی توسط آقای کاستن، از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۸، نزدیک به پنج دهه، این کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان بود. 

مطابق سیر شمارش آرا تا صبح چهارشنبه، هر چهار عضو تازه‌وارد دموکرات به کنگره در سال ۲۰۱۸ در اورنج‌کانتی کالیفرنیا، یک سنگر سابق حزب جمهوری‌خواه برای پیروان انقلاب ریگان در جنوب کالیفرنیا، ظاهرا موفق شده‌اند کرسی‌های خود را حفظ کنند. 

از این چهار نفر هارلی رودا که صاحب کرسی حوزه انتخابیه شماره ۴۸ کالیفرنیا است، با رقابتی‌ترین کارزار انتخاباتی روبه‌رو بود. اما نهایتاً موفق به حفظ کرسی خود شد. 

تا اوایل بامداد چهارشنبه آقای رودا و میشل استیل رقیب جمهوری‌خواه او تنها چند صد رای اختلاف دارند، اما انتظار این است که با شمارش کامل آرای پستی که معمولاً به نفع دموکرات‌ها است، دموکرات‌ها این کرسی را مجددا تصاحب کنند. 

و در حوزه انتخابیه شماره ۶ جورجیا در حومه شمالی آتلانتا، لوسی مک‌بث نماینده مجلس، در رقابت با کارن هندل، نماینده سابق کنگره از حزب جمهوری‌خواه، موفق به حفظ کرسی خود شد. 

اما رقابت‌ها برای چند نفر از دیگر تازه‌واردین به کنگره از حزب دموکرات در سال ۲۰۱۸ خیلی خوب پیش نرفت. 

جو کنیگهام، نماینده دموکرات کنگره از کارولینای جنوبی نتوانست کرسی حوزه انتخابیه شماره ۱ خود را که شامل بیشتر قسمت‌های چارلستون و همچنین مناطق روستایی این ایالت است، حفظ کند. 

تا صبح چهارشنبه، ابیگل اسپانبرگر، نماینده کنگره از ویرجینیا، ۵۰ هزار رأی از نیک فریتاس جمهوری‌خواه در حوزه انتخابیه شماره ۷ ویرجینیا که شامل مناطق وسیعی از حومه شمالی ریچموند است، عقب بود اما هنوز هزاران رای شمرده نشده وجود دارد. 

انتقام جمهوری‌خواهان

در غیاب یک مانیفست سیاسی، مخالفان جمهوری‌خواه کارزار انتخابی خود را بر دو موضوع متمرکز کردند: یکی حمایت از آقای ترامپ و دومی مخالفت با سوسیالیسم. 

نامزدهای حزب جمهوری‌خواه و گروه‌های مدافع آن‌ها با استناد به مواضع خانم اسپانبرگر و جو کانینگام نماینده عضو کارولینای جنوبی در کنگره، آن دو را به سبب مواضع  «رادیکال»شان مورد حمله قرار دادند. 

خانم اسپانبرگر و آقای کانینگام  بیش از ۹۰ درصد مواقع در موافقت با خانم پلوسی رای داده‌اند. 

این حملات احتمالاً برای‌عدم حمایت مجدد بسیاری رای‌دهندگان متمایل به محافظه‌کاری که در سال ۲۰۱۸ به آن‌ها رأی داده بودند، کافی بوده است. 

خانم اسپانبرگر و آقای کانینگام و چند نفر دیگر از نمایندگان دموکرات که مورد حملات جمهوری‌خواهان بوده‌اند، در طول دو سال گذشته تلاش زیادی کرده بودند که نشان دهند پیروی چشم‌وگوش‌بسته رهبری حزب دموکرات نیستند.  

از همان آغاز حضورش در کنگره در سال ۲۰۱۹، خانم اسپانبرگر با حفظ قول خود در مبارزات انتخاباتی گه‌گاه در مخالفت با خانم پلوسی رای داده بود. 

آقای کانینگهام نیز در انتقاد از «طرح‌های نمادین» دموکرات‌ها که به واسطه مخالفت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا شانسی برای تصویب ندارند، انتقاد کرده بود. 

وی در ماه ژوئیه در مخالفت با بسته حمایتی سه تریلیون دلاری حزب خود برای مقابله با کرونا رای داد، با این استدلال که هیچ شانسی برای تصویب در مجلس سنا یا توشیح از سوی آقای ترامپ نداشت. وی بعداً به جمع ۲۵ جمهوری‌خواه و ۲۴ دموکرات دیگر پیوست تا مصالحه دوحزبی برای یک بسته حمایتی با شانس واقع‌گرایانه برای تصویب بیابد. 

در ماه ژانویه گذشته، آقای کانینگام یکی از هشت دموکرات مجلس نمایندگان بود که به قطع‌نامه‌ای که رئیس جمهور را موظف به اخذ مجوز کنگره برای حمله نظامی به ایران می‌کرد، رای مخالف داد. 

 آقای کانینگام آن طرح را یک اقدام «نمادین» بدون قدرت اجرایی معرفی کرد.  

جمهوری‌خواهان کرسی‌های خود را در تگزاس حفظ کردند

شاید دلسردکننده‌ترین ناکامی برای دموکرات‌ها ناتوانی‌شان در کسب موفقیت در تگزاس بود. دموکرات‌ها بر این تصور بودند که شانس خوبی برای تصاحب چندین کرسی در حومه آستین، سن آنتونیو و دالاس، و همچنین در ال پاسو در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک دارند. 

جینا اورتیز جونز، نامزد حزب دموکرات، صبح روز چهارشنبه در حوزه انتخابیه شماره ۲۳ کنگره در تگزاس در ال پاسو، با تقریبا ۹ هزار رأی از تونی گونزالس جمهوری‌خواهان شکست خورد. پیش از روز انتخابات رقابت بر سر آن کرسی پنجاه-پنجاه یا متمایل به دموکرات ارزیابی شده بود. 

در یک رقابت دیگر که پنجاه-پنجاه تلقی می‌شد، اینک ظاهرا نماینده جمهوری‌خواه، چیپ روی، پیش است. 

گرچه تگزاس پیش از انتخابات یک میدان رقابت تنگاتنگ در نظر گرفته می‌شد، نتایج روز سه‌شنبه می‌تواند نشان دهد که دموکرات‌ها هنوز برای موفقیت در تگزاس راهی طولانی‌تر در پیش دارند. 

© The Independent