برنده انتخابات آمریکا کیست؟

برای رسیدن به کاخ سفید دست‌کم ۲۷۰ رأی الکترال لازم است

حدود ۱.۸ میلیون رأی‌دهنده جدید نسبت به انتخابات ریاست جمهوری گذشته ثبت نام کرده‌اند REUTERS/Lucy Nicholson

۱۰۰ میلیون آمریکایی نظر خود را برای ریاست جمهوری آینده اعلام کرده‌اند، که نشان از حضور بی‌سابقه و اشتیاق شدید ملت به انتخابات دارد.

اعلام نتایج نهایی انتخابات ۲۰۲۰، تا شمارش آخرین برگه رأی در سراسر ایالات متحده، رسمیت نخواهد داشت ولی کارشناسان آمار و تحلیلگران انتخاباتی، با مراجعه به داده‌هایی که از رأی‌های زودهنگام به دست آمده، شروع به پیش‌بینی نتایج این انتخابات تاریخی کرده‌اند.

این مقاله تا پایان روز انتخابات، با تحلیل زنده داده‌ها، به روزرسانی خواهد شد. برای مشاهده پوشش زنده ایندیپندنت از انتخابات ۲۰۲۰، اینجا را کلیک کنید.

رئیس جمهور دونالد ترامپ، و معاون سابق ریاست جمهوری، جو بایدن، هنوز هم در روز انتخابات، راه خود را به سوی کاخ سفید حفظ کرده‌اند ولی گزینه‌های رئیس جمهور در طول راه کم و زیاد می‌شد.

در حالی که نامزد دموکرات‌ها برای برنده شدن نیاز دارد دست کم از چند ایالت چرخشی کلیدی نظیر میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا رأی بیاورد، گزینه‌های ترامپ برای تضمین ۲۷۰ رأی الکترال و ماندن در کاخ سفید، محدودتر و کم‌تر هستند.

با توجه به داده‌های به دست آمده، برآورد شد که حدود ۱.۸ میلیون رأی‌دهنده جدید نسبت به انتخابات ریاست جمهوری گذشته در چند ایالت، از جمله تگزاس، ثبت نام کرده‌اند. این از همان ابتدا خبر نویدبخشی برای دموکرات‌ها محسوب می‌شد.

در ضمن، اکثریت این ثبت‌نام‌کنندگان، از مناطق شهری و محله‌های اطراف شهر بودند که گمان می‌رود تمایل بیشتری به دموکرات‌ها دارند.

نظرسنجی‌های ایالتی و ملی نیز نشان داده‌اند که بایدن به میزان قابل توجهی از رقیب جمهوری‌خواه جلوتر است، حتی در ایالت‌هایی نظیر آریزونا، جورجیا، فلوریدا، پلسینوانیا، ویسکانسین و میشیگان که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رأی داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولی برتری او در برخی از این ایالت‌های چرخشی مهم، فقط اندکی بالاتر از حاشیه‌ای است که به عنوان خطا در نظرسنجی در نظر می‌گیرند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان، ایالت‌هایی چون پنسیلوانیا را بیشتر «پنجاه پنجاه» ارزیابی کردند.

دست‌کم یک نظرسنجی در روز انتخابات منتشر شد که احتیاط بیشتری را پیرامون برتری بایدن برانگیخت. گزارش این نظرسنجی حاکی از این است که بایدن در ایالت‌هایی مثل کارولینا شمالی و جورجیا جلوتر نیست.

برخی تحلیلگران معتقدند، هجوم مردم برای آراء زودهنگام، بخشی به دلیل نگرانی از همه‌گیری کرونا بوده است. ایالت‌های بسیاری در سراسر کشور، از زمان شیوع ویروس جدید در آمریکا در ماه مارس، گزینه رأی پستی را تمدید کردند، و ریاست جمهوری ترامپ و چهار سال صدارت او در کاخ سفید را مردود دانستند. ولی هنوز روشن نیست که این ۱۰۰ میلیون رأی‌دهنده تا روز سه شنبه، به کدام نامزد ریاست جمهوری رأی داده‌اند.

در برخی نظرسنجی‌های روز انتخابات، برتری بایدن، یک عدد دو رقمی، اعلام شد.

به گفته کارشناسان نظرسنجی پایگاه انتخاباتی ۵۳۸، شانس ترامپ برای برنده شدن تا روز سه شنبه ۱۰ درصد بوده است.

پیروزی‌های کوچکی در آغاز روز انتخابات برای معاون رئیس جمهور پیشین اعلام شد؛ از جمله یکی از اولین پیروزی‌های رسمی او که با گرفتن تمام پنج رأی شهر کوچک دیکسویل ناچ در نیوهمپشایر به دست آمد.

یک نظرسنجی لحظه آخری، توسط پایگاه اینترنتی «یوگاو»، بایدن را در سطح میانگین ملی، ۹ امتیاز جلوتر از ترامپ قرار داده، با حاشیه خطای ۳.۲درصدی. این پایگاه نظرسنجی، همچنین با پیش‌بینی ۳۸۲ رای الکترال برای بایدن، با ضریب اطمینان ۹۵ درصد، اعلام کرده معاون پیشین ریاست جمهوری، بین ۳۱۴ تا ۴۱۲ رأی الکترال به دست خواهد آورد.

برای رسیدن به کاخ سفید دست کم ۲۷۰ رأی الکترال لازم است.

ایندیپندنت در طول انتخابات، این صفحه را به روز خواهد کرد. برای تحلیل و پوشش جدید اخبار، دوباره به این صفحه مراجعه کنید.

© The Independent