تلاش برای نجات نهنگ‌های به گل نشسته در سری‌لانکا

حدود ۱۲۰ نهنگ خلبان دست‌جمعی به آب‌های ساحلی هجوم آوردند

هجوم نهنگ‌های خلبان به آب‌های ساحلی پدیده‌ای است که در سراسر جهان رخ می‌دهد- Lakruwan WANNIARACHCHI / AFP

نیروی دریایی و داوطلبان در سری‌لانکا دست به کار شده‌اند تا جان بیش از صد نهنگ خلبان را نجات دهند که شبانه به آب‌های ساحلی هجوم آورده بودند و گمان می‌رود بزرگ‌ترین رویداد از این نوع در تاریخ این کشور باشد. 

به گفته مقامات در این رویداد دست ‌کم دو نهنگ جان خود را از دست داده‌اند و ملوان‌ها و بومیان سراسر شب تا بامداد سه‌شنبه در تقلا بوده‌اند تا با استفاده از قایق‌های کوچک نهنگ‌ها را به دریا برگردانند. 

سازمان حفاظت محیط زیست دریایی (مپا) سری‌لانکا اعلام کرد خیلی غیرعادی است که این همه نهنگ به آب‌های ساحلی هجوم بیاورند و افزود علت آن مشخص نیست. 

ایندیکا دسیلوا سخنگوی نیروی دریایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «با استفاده از شناورهای گشت ساحلی خودمان نهنگ‌ها را یکی یکی به آب‌های عمیق‌تر برگرداندیم. متاسفانه دو نهنگ بر اثر زخم‌هایی که برداشته بودند جان خود را از دست دادند.» 

این گروه نهنگ‌های خلبان باله‌کوتاه در پانادورا واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب کلمبو پایتخت این کشور و اندکی قبل از غروب خورشید به آب‌های  ساحلی هجوم آوردند. به گفته سانجایا ایراسینگه رییس پلیس محلی در عرض چند ساعت شمار نهنگ‌ها از صد فراتر رفت. گویا در کل حدود ۱۲۰ نهنگ را توانسته‌اند نجات بدهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هجوم نهنگ‌های خلبان به آب‌های ساحلی پدیده‌ای است که در سراسر جهان رخ می‌دهد. در ماه سپتامبر حدود ۴۷۰ نهنگ خلبان در آب‌های ساحلی ایالت جزیره‌ای تاسمانی در استرالیا به گل نشستند و پس از پنج روز عملیات نجات فقط حدود صد نهنگ نجات یافتند. 

در مورد این که چرا نهنگ‌های خلبان به طور دسته‌جمعی چنین کاری می‌کنند چندین نظریه وجود دارد ولی علت واقعی این پدیده همچنان نامشخص است. 

برخی کارشناسان می‌گویند می‌گویند ممکن است این نهنگ‌ها در پی شکار سایر ماهیان راه گم کنند و به آب‌های ساحلی بیایند. به نظر برخی دیگر هم چون نهنگ‌های خلبان در گروه‌های بزرگ زندگی می‌کنند ممکن است یک نهنگ به اشتباه کل گروه را به آب‌های ساحلی بکشاند. 

محققان همچنین اعتقاد دارند چنین گروه‌های بزرگی از نهنگ‌ها در سواحلی که بخش بزرگی از آن شیب ملایمی دارد، دچار این حادثه می‌شوند زیرا نمی‌توانند با ردیاب صوتی خود ساحل را در آب‌های کم‌عمق تشخیص دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان