اعلام نتایج انتخابات در پنسیلوانیا و میشیگان با تاخیر خواهد بود

تگزاس پیرامون طرح ابطال بیش از صدهزار رای به دادگاه می‌رود

 REUTERS/Kevin Mohatt

نگرانی از هرج و مرج در روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چهره خود را نشان می‌دهد. دو ایالت مهم در رقابت‌ها اعلام کرده‌اند انتظار دارند شمارش آراء به دلیل آرای انتخاباتی پستی و باطل شدن بیش از صد هزار رای در تگزاس به تاخیر بیفتد.  

ایالات کلیدی پنسیلوانیا و میشیگان (که در نتیجه انتخابات نقش مهمی دارند اما هنوز مشخص نیست به کدام یک از نامزدها رای می‌دهند) اعلام کرده‌اند که ممکن است نتوانند به دلیل حجم آرای پستی، نتیجه را در شب انتخابات اعلام کنند. 

در ایالت تگزاس نیز یک قاضی فدرال اعلام کرد که تقاضای جمهوری‌خواهان را برای باطل کردن بیش از ۱۲۷ هزار رای از نواحی طرفداردموکرات‌ها در این ایالت مورد بررسی قرار می‌دهد. 

پیشاپیش انتخابات ۲۰۲۰ این نگرانی عمیق وجود داشت که نتیجه در برخی ایالات تحت تاثیر تعداد بی‌سابقه أوراق انتخاباتی پست شده قرار گیرد که تعداد آن‌ها به سبب همه‌گیری کرونا به شدت افزایش یافته است.  

روز یکشنبه، کتی بوکوار، معاون فرماندار ایالت پنسیلوانیا هشدار داد که پس از روز انتخابات «روزها» طول خواهد کشید تا آرای حدود ۲.۴ میلیون ساکن این ایالت که هم‌اکنون آن را از طریق پست داده‌اند، شمرده شود. 

او در برنامه «ملاقات با رسانه‌ها» در شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «این ده برابر آرایی است که پنسیلوانیا در انتخابات گذشته داشته است. بنابراین (شمارش آن) بیشتر طول می‌کشد. اما از این گذشته، باید خاطرنشان کنم که هرگز به انتخابات، شبِ انتخابات اطلاق نشده است.» 

به همین گونه، روز دوشنبه، گرچِن ویتمِر، فرماندار پنسیلوانیا در ارتباط با سرعت شمارش آراء در این ایالت به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «مدتی طول خواهد کشید تا آراء شمرده شود.»  

او افزود: «می‌خواهیم همه گزارشگران متوجه باشند که هرگز این تعداد آراء انتخاباتی نداشته‌ایم و شمارش آن‌ها زمان می‌برد. مهم‌تر است که شمارش آراء دقیق باشد تا سریع.» 

کارشناسان از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌کردند که نتیجه انتخابات در این دو ایالت به دلیل تقاضا برای دادن رای از طریق پست در ارتباط با همه‌گیری کرونا به تاخیر بیفتد زیرا سامانه پستی در این مناطق به سازماندهی به این حجم رای کاغذی عادت ندارد. 

مارک الیس، یک وکیل متخصص در أمور انتخاباتی که موکلینش شخصیت‌های ارشد حزب دموکرات هستند در ماه ژوئن به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «امکان ندارد که ما نتیجه کامل آراء ایالت میشیگان را در شب انتخابات بدانیم.  

نه میشیگان و نه پنسیلوانیا سابقه پردازش تعداد زیاد آرای پستی را ندارند و قوانین ایالت میشیگان اجازه نمی‌دهد تا بسته شدن کامل حوزه‌های رای‌گیری، شمارش آراء پست شده آغاز شود.» 

این پیش‌بینی‌ها در گرماگرم این نگرانی ابراز شده است که احتمالا آقای ترامپ و کارزارش تلاش خواهند کرد آرایی را که پس از روز سوم نوامبر شمرده می‌شود، برأساس ادعای بی‌أساس تقلب در انتخابات باطل کنند. 

آقای ترامپ روز یکشنبه به خبرنگاران گفت به محض بسته شدن حوزه‌های انتخاباتی وکلایش برای متوقف کردن شمارش آراء وارد عمل خواهند شد.  

تقاضای استیناف در دیوان عالی ایالات متحده پیرامون شمارش آرای پستی در پنسیلوانیا که سه روز پس از انتخابات دریافت می‌شود، منتظر بررسی است.  

آقای ترامپ علنا و بارها دادن رای از طریق پست را در ماه‌های پیش از انتخابات به باد انتقاد گرفته بود و در مورد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت (به جو بایدن) اکراه نشان داده که به معنای سوءظن او به روند انتخاباتی سال جاری است. 

او در یک رویداد انتخاباتی که ازسوی شبکه ان بی‌سی پخش شد گفت: «آن‌ها می‌گویند: یک انتقال مسالمت‌آمیز را می‌پذیری؟ پاسخ آن این است که بله، خواهم پذیرفت، اما مثل همه می‌خواهم انتخابات صادقانه باشد.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید موارد تقلب در آرای انتخاباتی پستی بسیار نادر است. کارشناسان می‌گویند موفقیت در دادن رای از طریق پست از سوی عوامل خارجی تقریبا غیرممکن است.  

در تگزاس، حزب جمهوری‌خواه در یک شکایت قانونی علیه دموکرات‌ها پیروز شده است. قاضی فدرال این ایالت با تقاضای جمهوری‌خواهان برای باطل کردن بیش از ۱۲۷ هزار أوراق انتخاباتی که شهروندان برخی نواحی هیوستون از طریق عبور با اتومبیل از حوزه‌های رای‌گیری به صندوق انداخته‌اند، موافقت کرده است.  

جمهوری‌خواهان می‌گویند کریس هالینز، مسؤول حوزه‌های انتخاباتی ناحیه «هریس» از اختیارات قانونی برای صدور اجازه رای از داخل اتومبیل‌‌ها به عنوان گزینه‌ای برای حضور شخصی در حوزه‌های رای‌گیری  برخوردار نبوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه عالی تگزاس روز یکشنبه مورد مشابهی را با همان شاکیان: هوتز، یک فعال محافظه‌کار و استیو توُت نماینده ایالتی مورد تایید قرار داد.  

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، در انتخابات سال جاری تعداد بی‌سابقه‌ای از شهروندان آمریکا به دلیل نگرانی از انتظار در صف‌های طولانی در گرماگرم همه‌گیری کرونا زودتر از انتظار آراء خود را به صندوق‌ها ریختند. 

به گزارش «پروژه انتخابات آمریکا»، مرکز اطلاعاتی ایجاد شده از سوی پرفسور مایکل مک دونالد، استاد دانشگاه فلوریدا، تا روز دوشنبه بیش از ۹۶ میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت کرده‌اند. 

نهاد نظرخواهی و آمارسنجی «ریِل کلیِر پالیتیکس نشنال» می‌گوید جو بایدن با ۶.۵ امتیاز از دونالد ترامپ پیشی گرفته است. 

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان