ادوارد اسنودن، متقاضی دریافت تابعیت روسی

«اسنودن» از یک اصلاحیه قانون مهاجرتی بهره می‌برد که ولادیمیر پوتین، اوایل سال جاری به امضاء رساند

بر اساس این قانون جدید، شهروندان خارجی می‌توانند بدون ترک تابعیت کشورشان، گذرنامه روسی دریافت کنند-Erik SIMANDER / TT NEWS AGENCY / AFP

«مادلین روت» پیمانکار سابقِ سازمان امنیت ملی آمریکا، خبر داد، «ادوارد اسنودن»، قصد دارد پیش از تولد نخستین فرزندش و برای اطمینان از اینکه در کنار خانواده‌اش بماند، از روسیه درخواست شهروندی کند. 

«لیندسای میلز»، همسرِ آمریکایی اسنودن که با او در روسیه زندگی می‌کند، هفته گذشته اعلام کرد که در انتظار تولد پسرشان در ماه دسامبر است.

«اسنودن» هم  در اینستاگرامش نوشت: «پس از سال‌ها جدایی از والدین‌، من و همسرم اصلا دوست نداریم از پسرمان دور شویم. برای همین، در این دوران همه‌گیری کرونا و پشت مرزهای بسته، می‌خواهیم برای شهروندی دوگانه روسی-آمریکایی اقدام کنیم.»

«اسنودن» این را هم اضافه کرده که «لیندسای و من شهروند آمریکا باقی می‌مانیم و پسرمان را با پیروی از تمام ارزش‌های آمریکایی که عاشق‌شان هستیم تربیت می‌کنیم، از جمله آزادی بیان. من مشتاقانه انتظار روزی را می‌کشم که به آمریکا برگردم، تا همه خانواده دوباره به هم ملحق شوند. بزرگترین آرزوی ما این است که پسرمان هر کجا که زندگی کند، حسِ وطن داشته باشد.»

«اسنودن»، پس از آنکه اسناد محرمانه مربوط به برنامه‌های جامع جاسوسی داخلی و خارجی سازمان امنیت ملی آمریکا به بیرون درز کرد، به روسیه گریخت و از سال ۲۰۱۳ در مسکو زندگی می‌کند. او در آمریکا متهم به جاسوسی و سرقت اموال دولتی شده است. مقامات آمریکایی، مدت‌هاست که خواهان استرداد او هستند. اسنودن سال گذشته گفته بود، تنها زمانی به آمریکا برمی‌گردد که تضمینی برای یک محاکمه عادلانه داشته باشد.

 درخواست شهروندی «اسنودن»، درست چند هفته پس از آن مطرح شد که روسیه به او اجازه اقامت دائم داد. «اسنودن» از یک اصلاحیه قانون مهاجرتی بهره می‌برد که ولادیمیر پوتین، اوایل سال جاری به امضاء رساند. بر اساس این قانون جدید، شهروندان خارجی می‌توانند بدون ترک تابعیت کشورشان، گذرنامه روسی دریافت کنند.

وکیل روسی اسنودن گفت، فرآیند درخواستِ تابعیتِ دوگانه موکلش، به زودی آغاز خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان