حمله به دانشگاه کابل، آیا داعش پشت این حمله است؟

طالبان از حمله به دانشگاه کابل اظهار بی‌اطلاعی کردند

منابع بیمارستانی در کابل گفته‌اند که تاکنون هشت زخمی به بیمارستان‌های این شهر انتقال داده شده‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

صبح امروز، دوشنبه، یک انفجار، دروازه شمالی دانشگاه کابل را به لرزه در آورد. پس از این انفجار، ورود مهاجمان مسلح به صحن دانشگاه، به درگیری آنها  با نیروهای امنیتی منجر شد. گفته می‌شود این مهاجمان، لباس نیروهای امنیتی افغان را به تن داشتند. آنان نخست در محوطه دانشگاه به سوی دانشجویان و نیروهای امنیتی حمله کردند و سپس در داخل ساختمان دانشکده حقوق دانشگاه کابل، سنگر گرفتند. تا زمان نگارش، این مطلب تروریست‌ها همچنان با نیروهای امنیتی در حال درگیری بودند.

با این که تا این لحظه آمار مشخصی از تلفات این حادثه منتشر نشده است اما منابع بیمارستانی در کابل گفته‌اند که تاکنون هشت زخمی به بیمارستان‌های این شهر انتقال داده شده‌اند. شاهدان عینی که اکثرا دانشجویان حاضر در دانشگاه هستند می‌گویند که تعدادی نیز در اثر تیراندازی تروریست‌ها کشته شده‌اند. «بلال سروری»، از خبرنگاران مطرح در افغانستان در صفحه تویتترخود به نقل از یک منبع امنیتی نوشته است که تاکنون ۲۰ تن در داخل دانشگاه کشته و در حدود ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند. او نوشته است که مهاجمان به سلاح‌های سبک و سنگین مجهز و با نیروهای امنیتی در حال جنگ هستند.

تعدادی از شاهدان در محل درگیری نیز در فیس بوک اعلام کرده‌اند که تا ساعت‌ دو بعداز ظهر، صدای هفت انفجار در داخل دانشگاه به گوش رسیده است.

هرچند انگشت اتهام این حمله به سوی طالبان نشانه رفته، اما این گروه به صورت رسمی هرگونه دخالتی در این حمله را رد کرده است. گروه طالبان اعلامیه‌ای منتشر و در آن تاکید کرده  که این گروه در حمله به دانشگاه کابل نقشی نداشته است. منابع دیگری نیز خبر داده‌اند که تروریست ها که تعدادشان چهار یا پنج نفر تخمین زده شده است، تعدادی از دانشجویان را در داخل دانشکده الهیات  گروگان گرفته‌اند و به همین دلیل، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان با کندی به پیش می‌رود. گزارش‌ها تاکنون تنها حاکی از کشته شدن یک تن از تروریست‌ بوده است.

به نظر می‌رسد که این درگیری‌ها با توجه به گروگان گرفته شدن تعدادی از دانشجویان، همچنان ادامه داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله به دانشگاه کابل درست زمانی صورت گرفته که قرار بوده است نمایشگاه کتاب مشترکی میان ناشران ایرانی و افغان در داخل محوطه دانشگاه کابل برگزار شود. گفته می‌شود سفیر جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مقام‌های دولتی افغان نیز در زمان آغاز حمله در دانشگاه حضور داشته‌اند. چنین به نظر می‌رسد این افراد سریعا از منطقه خطر دور شده‌اند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که در حدود هشت هزار دانشجو در داخل دانشگاه کابل حضور داشته‌اند که اکثریت آنان یا از محل درگیری فرار کرده و یا توسط نیروهای امنیتی از محل دور شده‌اند. در حال حاضر تمامی مسیرها به سمت دانشگاه کابل مسدود است و عملیات نیروهای امنیتی افغان برای از متوقف کردن مهاجمان و دستگیری آنان ادامه دارد.

با توجه به این که گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، انگشت‌های اتهام مستقیما به سوی داعش نشانه می‌رود. به نظر می‌رسد هدف اصلی این حمله نیز همین نمایشگاه کتاب باشد زیرا حمله درست زمانی صورت گرفته است که مقام‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران به همراه جمعی از مقام‌های دولتی در داخل صحن دانشگاه کابل می‌خواستند نمایشگاه را افتتاح کنند.

با توجه به هدف‌هایی که داعش در طول این سال‌ها مورد حمله قرار داده است، بعید به نظر نمی‌رسد که این حمله نیز توسط این گروه صورت گرفته باشد. داعش به صورت سازمان‌یافته در تلاش است تا بیشتر مراکزی را که به اهل تشیع و هزاره‌های افغانستان ارتباط دارد هدف حملات خود قرار دهد. به نظر داعش، این رویکرد می‌تواند آتش جنگ فرقه‌ای را آن‌گونه که در سوریه و عراق رخ داد، در افغانستان نیز شعله‌ور سازد. هرچند داعش تاکنون به این هدف خود در افغانستان نایل نشده است اما این نگرانی وجود دارد که در نهایت در ایجاد چنین رویکردی موفق شود. به خصوص این‌که اکثریت این حملات، فرزندان هزاره و شیعه را در آموزش‌گاه‌ها مورد هدف قرار داده است.

بیشتر از