احمد خاتمی عضو شورای نگهبان شد

روحانی تندرو جایگزین محمد یزدی در شورای نگهبان

احمد خاتمی همزمان عضو خبرگان رهبری و امام‌جمعه موقت تهران است-ATTA KENARE / AFP

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، احمد خاتمی را به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب کرد. این انتصاب پس از کناره گرفتن محمد یزدی ۹۰ ساله به دلیل کهولت صورت گرفت. محمد یزدی پس از استعفای آقای صافی گلپایگانی در سال ۱۳۶۷، به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شده بود. او از سال ۱۳۷۸ به شورای نگهبان بازگشت. احمد خاتمی ۶۹ ساله، همزمان عضو خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد خاتمی عضو تازه شورای نگهبان، در مجلس خبرگان رهبری و در کمیته تعیین نامزد برای جانشینی علی خامنه‌ای حضور دارد. خاتمی از روحانیون تندرویی است که در خطبه‌های نماز جمعه بارها مخالفان جمهوری اسلامی را مستحق «مرگ» دانسته است. خاتمی همچنین از روحانیون بود که برگزاری عزاداری محرم در شرایط  شیوع گسترده ویروس کرونا را «واجب» دانست.

شورای نگهبان، نقش مهمی در رخدادهای سیاسی، چهل سال گذشته دارد و فقهای این شورا، از سوی خامنه‌ای و حقوقدانان، با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و رای مجلس انتخاب می‌شوند. ترکیب این شورا در چهل سال گذشته، تغییر گسترده ای نکرده است و فقهای تندروی حامی رهبر جمهوری اسلامی، همواره در این شورا حضور داشته‌اند. احمد جنتی قدیمی‌ترین عضو شورای نگهبان، از چهل سال پیش در شورا حضور دارد و با ۹۵ سال سن، دبیر شورای نگهبان است.

شورای نگهبان علاوه بر اینکه می‌تواند، مصوبه‌های مجلس را رد کند، نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس دارد. تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس با شورای نگهبان است.

بیشتر از