تاکید تهران بر اقدام متقابل علیه بریتانیا

دولت جبل الطارق: گریس-1 با صد درصد ظرفیت نفت خام حمل می کرد

AFP

سردار محمد باقری با اشاره به توقیف نفتکش حامل نفت ایران از سوی بریتانیا،گفت:« این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام مد نظر قرار خواهد گرفت».

به گزارش سپاه نیوز، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با اشاره به تاکید آیت الله خامنه ای بر پاسخگویی به تهدیدها گفت:«نیروهای مسلح پای کار و دست به ماشه آماده پاسخ به هر گونه اقدام خصمانه دشمن هستند.»

این اظهارات سردار باقری پس از آن مطرح می شود که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز در مورد عواقب توقیف گریس-1 به بریتانیا هشدار داده بود. امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه گفته بود، ایران توقیف این نفتکش را تحمل نمی کند و این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.

همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نهادهای مسئول خواسته در صورتی که این نفتکش به زودی آزاد نشد، یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کنند.

دولت جبل الطارق پنجشنبه گذشته از توقیف نفتکش گریس-1 در آب های خود خبر داد که حامل نفت ایران به مقصد بندر بانیاس در سوریه بود. طبق قانون تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه، صادرات نفت به این کشور ممنوع است. به همین دلیل نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در همکاری با دولت جبل الطارق این نفتکش را دست کم به مدت 14 روز توقیف کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار توییتی، توقیف گریس 1 را غیر قانونی توصیف کرده است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نیز می گوید، بندر نام برده شده در سوریه حتی ظرفیت پهلوگیری این ابرتانکر را ندارد.

جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی دولت جبل الطارق نشان می دهد که 100 درصد ظرفیت گریس-1 با نفت خام پر بوده است. تهران می گوید، سنگین بودن نفتکش به دلیل پر بودن ظرفیت مانع از استفاده آن از راه میانبر کانال سوئز شده است. اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که با توجه به سابقه توقیف نفتکش های ایرانی از سوی دولت مصر، تهران ترجیح داده از راه بسیار طولانی تر دور قاره آفریقا،برای اعزام این نفتکش به سوریه استفاده کند.

به گزارش بلومبرگ، افزایش هشدارهای مقام های ایرانی به بریتانیا در مورد اقدام متقابل، موجب شده یک تانکر نفتی بریتانیایی داخل خلیج فارس بماند و از تنگه هرمز عبور نکند.

تانکر بریتیش هریتیج از سواحل عربستان راهی ترمینال نفتی بصره در جنوب عراق بود که در ششم جولای ( یک روز پس از توقیف گریس- 1 در جبل الطارق)، دور زد و به آب های عربستان بازگشت. یک منبع مطلع به این خبرگزاری آمریکایی گفت: نگرانی از احتمال توقیف موجب شد، این نفتکش که ظرفیت حمل یک میلیون بشکه نفت را دارد، به سواحل عربستان بازگردد.

این نفتکش با پرچم بریتانیا قرار بود در بصره بارگیری کند و به سمت شمال غرب اروپا برود. بلومبرگ در ادامه می نویسد، این تانکر نمی تواند بدون نزدیک شدن به سواحل ایران از تنگه هرمز عبور کند و همین نکته می تواند آن را به یک هدف احتمالی برای اقدام متقابل جمهوری اسلامی تبدیل کند.