هشدار درباره رشد سریع راست‌گرایی افراطی پس از انتخابات آمریکا

امتناع احتمالی رئیس جمهور از پذیرش نتیجه انتخابات ممکن است به آشوب ختم شود

در دوره ریاست آقای ترامپ «فعالیت سازمان‌یافته شبه‌نظامیان راست افراطی و گروه‌های ضددولتی» افزایش یافته است-SETH HERALD / AFP

کارشناسان جریان‌های راست افراطی هشدار داده‌اند که ایالات متحده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ می‌تواند «سریعاً» شاهد رشد افراط‌گرایی راست‌گرایانه و تروریسم داخلی باشد.

در نامه سرگشاده‌ای که برای ایندیپندنت ارسال شده است، ۱۷ متخصص جریان‌های راست افراطی هشدار می‌دهند که «اتخاذ روش‌های ضد‌دموکراتیک برای دستیابی به اهداف تاریک و افراط‌گرانه دست ‌راستی عادی خواهد شد.»

در این نامه آمده است: «ما ترس داریم كه در صورت بروز خشونت در انتخابات یا مناقشه‌برانگیز بودن نتایج آن، افراط‌گرایی دست‌راستی و تروریسم داخلی به سرعت رشد کند.»

دونالد ترامپ در مواردی از تعهد به انتقال صلح‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۳ نوامبر به جو بایدن، رقیب دموکرات، خودداری کرده است.

این کارشناسان ابراز نگرانی می‌كنند كه امتناع رئیس جمهور از پذیرش نتیجه انتخابات در صورت اختلاف اندک در آراء دو رقیب، باعث تشویق بیشتر افراط‌گرایان راست‌گرا خواهد شد.

در این نامه آمده است: «ما به عنوان کارشناسان و مطالعه‌کنندگان جریان‌های راست رادیکال در سطح جهان، در گذشته و حال، اعلام می‌کنیم که مشابه این تحولات را قبلاً دیده‌ایم.»

اگر آقای ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات امتناع ورزد و با به چالش کشیدن نتایج در دادگاه انتقال قدرت را به تأخیر بیندازد، آمریکا اوضاع بی‌سابقه‌ای را تجربه خواهد کرد. ایالت‌هایی مانند نیویورک به طور فعال در تدارک تظاهرات خشن پس از انتخابات بوده‌اند.

پروفسور متیو فلدمن، متخصص افراط گرایی راست‌گرایان انگلیسی-آمریکایی و استاد دانشگاه یورک به ایندیپندنت می‌گوید: «تا آنجا که من می‌دانم، هر دانشمند علوم سیاسی که در حوزه جریان‌های راست رادیکال کار می‌کند، زنگ خطر را درباره این انتخابات به صدا درآورده است.»

این سند توسط متخصصان متعددی از موسسات معتبر در سراسر جهان به امضا رسیده است، از جمله دکتر لویی دین والنسیا-گارسیا از دانشگاه ایالتی تگزاس، پروفسور ایندرجیت پارمار از دانشگاه سیتی یونیورسیتی لندن و دکتر اویان لیدیگ از پژوهشگاه افراط‌گرایی در دانشگاه اسلو.

در این نامه آمده است که در دوره آقای ترامپ «فعالیت‌های جریان راست افراطی» از جمله «ادعای دخالت در انتخابات، سرکوب مشارکت رای‌دهندگان و انتشار اطلاعات غلط» و همچنین «رفتار سرکوبگرانه پلیس» در آستانه انتخابات دیده می‌شود. 

نویسندگان این نامه همچنین ادعا می‌کنند که در دوره ریاست آقای ترامپ «فعالیت سازمان‌یافته شبه‌نظامیان راست افراطی و گروه‌های ضددولتی» افزایش یافته است.

پروفسور فلدمن می‌گوید که رهبری آقای ترامپ و «زمزم چیزهای شیرین قابل‌انکار» به گوش برتری‌طلبان سفیدپوست و دیگر افراط‌گرایان راست‌گرا مانند «پراد بویز» (پسران مغرور) مایه نگرانی کارشناسان است.

آقای ترامپ در اولین مناظره ریاست جمهوری به این گروه راست افراطی که ناسیونالیسم سفیدپوست را پذیرفته و از عقاید فاشیستی حمایت می‌کند، گفت که «عقب بایستید و در حالت آماده‌باش بمانید.» آن سخن توسط برخی به عنوان حمایت تفسیر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان نامه می‌گویند که «تعداد زیادی از راست‌گرایان افراطی، از پارد بویز گرفته تا «اوث کیپرز» (سوگندخوردگان) تا گروه‌های فاشیستی مانند «جنبش هویت امریکایی»، اظهارات دولت را به عنوان جواز اخلال در انتخابات ایالات متحده یا حتی حمله به آن تفسیر می‌کنند.»

رئیس جمهوری آمریکا مکرراً به دلیل تمایل نداشتن به فاصله گرفتن از نظریه‌پردازان توطئه و برتری‌طلبان سفیدپوست، مورد انتقاد قرار گرفته است.

دکتر آلن وارینگ، محقق مستقل و نویسنده که تنظیم‌کننده متن این نامه نیز هست، می‌گوید: «الگوی تفرقه‌انداز آقای ترامپ برای جامعه‌ای که در آن جماعت به جان هم می‌افتند، تهدیدی برای دموکراسی نمایندگی در ایالات متحده و مقدمه‌ای برای یک دوره خشونت و سرکوب است که در آن «سرزمین آزادگان و شجاعان» دیگر قابل شناسایی نخواهد بود.»

امضاکنندگان این نامه می‌گویند: «مقامات دولتی، از صدر تا ذیل، از رئیس جمهوری تا افسران پلیس، باید تعهدات دموکراتیک خود را به خاطر بسپارند و آن را در اولویت قرار دهند.»

این نویسندگان نتیجه‌گیری می‌کنند: «بنابراین ما از همه افراد داری حسن‌نیت درخواست می‌کنیم که در دفاع از دموکراسی مثبت و فعال باشند. تاریخ ممکن است به سادگی تکرار نشود، اما کسانی از ما که حرفه‌ای درگیر مطالعه راست رادیکال هستیم، می‌توانیم صدای زنگ خطر را به شفافیت تمام بشنویم.»

کاخ سفید به درخواست ایندیپندنت برای اظهار نظر درباره این نامه پاسخ نداد.

© The Independent

بیشتر از جهان