کشورهای مختلف چه انتظاری از انتخابات آمریکا دارند؟

«نگاه ضدآمریکایی علی خامنه‌ای هیچگاه تا این حد شدید نبوده است»

jvhlm تغییرات زیادی در حوزه سیاست خارجی و روابط تجاری با دیگر کشورها ایجاد کرد-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

چهار روز بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، که برخی معتقدند مهم‌ترین انتخابات تاریخ آن کشور است، باقی نمانده و علاوه بر آمریکایی‌ها، برای مردم و رهبران بسیاری از کشورهای دیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایالات متحده آمریکا به دلیل توان بالای اقتصادی، فناوری و سیاسی، شاید تنها کشوری باشد که انتخابات ریاست جمهوری آن برای سایر کشورها حائز اهمیت است و نتیجه آن می‌تواند بر بسیاری از معادلات سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا که برای ماندن در کاخ سفید برای یک دوره چهار ساله دیگر مبارزه می‌کند، در دوره اول ریاست جمهوری خود تغییرات زیادی در حوزه سیاست خارجی و روابط تجاری با دیگر کشورها ایجاد کرد.

خروج از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی – آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – با ایران که ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین اتریش و پس از یک دهه مذاکرات دیپلماتیک حاصل شد، یکی از تصمیم‌های جنجال‌برانگیز او محسوب می‌شود.

از این رو نتیجه انتخابات سوم نوامبر (سیزدهم آبان) و این که ترامپ پیروز آن خواهد بود یا رقیب دموکرات او، جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق که توافق هسته‌ای با تهران را محقق کرد، برای مردم و حکومت ایران مهم است.

جان گمبرل خبرنگار آسوشیتدپرس در گزارشی در همین ارتباط که روز پنجشنبه منتشر شد نوشت، در سطوح بالای مدیریتی در ایران، به ویژه بالاترین سطح که رهبر جمهوری اسلامی باشد، نگاه ضدآمریکایی هیچگاه تا این حد شدید نبوده است.

همین نگاه است که موجب شده برای مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی شاید واقعا مهم نباشد چه کسی پیروز انتخابات سه‌شنبه خواهد شد. با این حال، مردم ایران که سال‌هاست با مشکلات فراوان اقتصادی دست به گریبان هستند، حکایت متفاوتی دارند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، اوسط مهر ماه گزارش داد نتیجه یک نظرسنجی تلفنی از ۱۶۱۸ پرسش شونده نشان می‌دهد حدود ۵۵ درصد ایرانی‌ها معتقد هستند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر کشورشان تاثیر «زیادی» دارد.

بیش از نیمی از شرکت کنندگان (۵۶.۶ درصد) فکر می‌کنند ترامپ پیروز می‌شود و تنها یک چهارم آنها (۲۰.۶ درصد) می‌گویند بایدن پیروز خواهد شد. ۲۲.۸ درصد از پرسش شوندگان هم نمی‌دانند چه کسی پیروز انتخابات امسال آمریکا خواهد بود.

به گزارش ایسپا، ۳۶.۷ درصد پیروزی بایدن را برای ایران بهتر دانسته‌اند و ۸.۶ درصد هم معتقدند انتخاب ترامپ پیامدهای بهتری برای کشورشان خواهد داشت. اعتقاد به مثبت بودن پیامدهای انتخاب بایدن، در گروه سنی ۵۰ به بالا، بیش از سایرین است.

انتظار دیگر کشورها

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین در چند گزارش دیگر به انتظاراتی که مردم و رهبران سایر کشورهای جهان از انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا دارند پرداخته است؛ از جمله انتظارات مردم و مقام‌های حکومتی در چین، کوبا، اسرائیل و بریتانیا.

در یکی از این گزارش‌ها تاکید شده است که رهبران چین می‌خواهند واشنگتن رویکرد ملایم‌تری در برابر پکن داشته باشد و امیدوار هستند جو بایدن بتواند دونالد ترامپ را، که در دولت او رابط آمریکا و چین به شدت پرتنش شده است، شکست دهد.

دونالد ترامپ توافق‌های پیشین تجاری آمریکا با چین را غیرمنصفانه دانسته و تعرفه‌هایی را بر برخی کالاهای وارداتی از چین اعمال کرده است. واشنگتن همچنین می‌گوید، چین همراه با روسیه و ایران، برای دخالت در انتخابات آمریکا تلاش می‌کند.

این خبرگزاری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را یکی از راضی‌ترین رهبران جهان از ریاست جمهوری دونالد ترامپ دانسته که طبیعتا امیدوار است او در انتخابات پیش رو به پیروزی برسد و برای یک دوره چهار ساله دیگر در کاخ سفید بماند.

هرچند روابط آمریکا و اسرائیل استراتژیک بوده و واشنگتن همواره به حمایت از اسرائیل متعهد است، اما در دولت باراک اوباما به دلیل اختلاف بر سر مسائل، از جمله شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی، روابط دو متحد تیره شد.

با روی کار آمدن دولت ترامپ، این تیرگی به سرعت برطرف شد و حمایت واشنگتن از هم‌پیمان کلیدی خود در خاورمیانه بیش از پیش سرعت گرفت. انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم، یکی از اقدامات مهم ترامپ در حمایت از اسرائیل است.

خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و تشدید آن با هدف وادار کردن تهران به مذاکره برای رسیدن به توافقی فراگیر که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز در بر بگیرد، دلیل دیگر رضایت نتانیاهو از ترامپ است.

تهدیدهای جمهوری اسلامی و رویکرد سخت‌گیرانه واشنگتن در برابر آن، باعث شده است ایران به عنوان یک تهدید مشترک برای کشورهای عرب منطقه و اسرائیل تبدیل شود؛ طوری که در ماه‌های اخیر شاهد سه توافق‌ عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده‌ایم.

بیشتر از جهان