پیش‌بینی فروش ماهی عصر ژوراسیک به هزاران پوند

تصور می‌شد تُهی‌خارها یا سیلَکانت‌ها همراه با دایناسورها در حدود ۷۰ میلیون سال پیش منقرض شده‌اند

Summers Place Auctions

انتظار می‌رود یک فسیل ماهی موسوم به لازاروس (ایلعازر) به‌جامانده از عصر ژوراسیک در حراجی ماه آینده ساسکس تا ۵۰ هزار پوند قیمت‌گذاری شود.

پیش از این تصور می‌شد تُهی‌خارها یا سیلَکانت‌ها همراه با دایناسورها در حدود ۷۰ میلیون سال پیش منقرض شده‌اند. تا زمانی که یکی از آن‌ها در سال ۱۹۳۸ در یک کشتی ماهیگیری در آفریقای جنوبی کشف شد و در بین جامعه علمی در خصوص نقش آن در فرگشت ماهی به حیوانات ساکن خشکی سروصدای بسیاری ایجاد کرد. بعدها نمونه‌های زنده‌ای از جانداران ساکن اعماق دریا -که می‌توانند تا اندازه شش پا (معادل ۱.۸۲ متر) رشد کنند- کشف شدند و اینک می‌توان آن‌ها را در سواحل شرق آفریقا و حوالی جزایر سولاسی در اندونزی یافت. این کشف قابل توجه به این منجر شد که چنین گونه‌هایی به عنوان گونه‌های تاکسون لازاروس طبقه‌بندی شوند. 

اکنون فسیل بسیار کم‌یاب تُهی‌خار (coelacanth) که در آلمان کشف شد و متعلق به ۲۰۰ میلیون سال پیش است - پیش از تکه‌تکه شدن پانگه‌آ (ابرقاره عظیم دوران پیشاتاریخ) - زیر چکش حراجی غرب ساسکس در ۲۴ نوامبر می‌رود که به مزایده گذاشته شود. 

روپرت فن در ورف، مدیر مزایده‌های Summers Place می‌گوید: «ما بسیار مفتخریم که می‌توانیم برای نخستین بار یک فسیل تُهی‌خار را در حراجی فسیل‌های تکاملی امسال خود عرضه کنیم.» کشف چنین فسیل‌هایی بسیار نادر است و بسیار کم اتفاق می‌افتد که چنین فسیل‌هایی در حراجی‌ها به مزایده گذاشته شوند. این یک نمونه به خصوص و عالی است که تمامی مشخصه‌های تُهی‌خار را به وضوح نشان می‌دهد، ساختمان شبیه به دست باله‌ها باعث می‌شود که دریابیم فرگشت از ماهی‌ها به دوزیستان چگونه آغاز شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گفته نشنال جئوگرافیک بسیاری از دانشمندان بر این باورند که ویژگی‌های منحصر به فرد تُهی‌خارها - که می‌توانند تا عمق ۷۰۰ متری دریا ساکن شوند- می‌تواند به خوبی نشان دهد که فرگشت ماهی‌ها به دوزیستان چگونه آغاز شده است.  

فسیل تُهی‌خار که ۴۶ سانتی متر طول دارد در کنار چیزهای دیگری از قبیل تخم دایناسور و فسیل‌های حفظ شده درون کهربا به مزایده گذاشته می‌شود. از جمله کالاهای دیگری این حراجی، جمجمه یک گرگدن پشمالو است که حداقل متعلق به صد هزار سال پیش است. انتظار می‌رود این جمجمه ۷۸ سانتیمتری به مبلغی بین چهار تا شش هزار پوند به فروش برسد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود عاج ماموت با وزن ۵۴ کیلوگرم تا ۱۸ هزار پوند قیمت‌گذاری شود. 

© The Independent

بیشتر از علوم