پزشکان روسی از گفت‌و‌گو درباره کووید-۱۹ منع شدند

حکم منع گفتگو با رسانه‌ها، پس از آن مطرح می‌شود که بسیاری شفافیت دولت را در جریان موج همه‌گیری در بهار، مورد انتقاد قرار داده‌اند

رئیس اتحادیه خبرنگاران رسمی روسیه،تصمیم وزارت بهداشت در مورد تصویب اظهارات پیش از انتشار را، اقدامی در جهت تحدید اطلاعات تلقی کرد-OLGA MALTSEVA / AFP

ظاهرا مقامات روسیه با ارسال حکمی برای پزشکان، آنها را از گفتگو با خبرنگاران درباره ویروس کرونا منع کرده‌اند.

یادداشتی به تاریخ سه شنبه، از وزیر بهداشت روسیه، به بیرون درز کرده که به مجموعه تحت مدیریت خود دستور داده تمام مقاله‌ها و اظهارنظرهای مربوط به ویروس کرونا، قبل از انتشار، باید به تأیید مقام مسئول وزارتخانه برسد.

یک سخنگوی دولتی با تأیید صحت این خبر گفت که این دستور به منظور کارایی بهتر در روابط عمومی و جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ صادر شده است. این مقام رسمی به نشریه مدوزا گفت: «برنامه‌های خبری، پر شده از اخبار به درد نخور، فرضیه‌ها و پیش‌بینی‌ها.»

دستورالعمل مزبور برای تمام ۱۶۷ مؤسسه پزشکی، که زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت هستند، قابل اجرا است. بیمارستان‌ها که تحت کنترل مقامات منطقه‌ای هستند شامل این دستور نمی‌شوند، ولی دستورهای مشابه در برخی از این مناطق پیش‌تر صادر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر حکم منع گفتگو با رسانه‌ها، پس از آن مطرح می‌شود که بسیاری شفافیت دولت را در جریان موج همه‌گیری در بهار، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

در آن زمان، مجموعه‌ای از مقررات بهداشت عمومی و دیر رسیدن ویروس کرونا به روسیه، احتمالا نوعی سپر حفاظتی برای مردم روسیه ایجاد کرد که گرفتار بدترین روزهای ویروس نشدند. ولی آمار رسمی هم میزان مرگ و میر را به شدت پایین‌تر از واقعیت برآورد می‌کرد. غالبا خود پزشکان بودند که ابتدا این مغایرت‌ها را مطرح کردند.

اکنون هم کووید-۱۹ ظاهرا در فصل پائیز، حتی تلفات جانی بیشتری در روسیه داشته است. روز چهارشنبه با مرگ ۳۴۶ نفر، بالاترین میزان مرگ و میر کرونایی در این کشور به ثبت رسید. آمار ابتلا در طول شب با ۱۶ هزار و ۲۰۲ نفر، فقط کمی کمتر از رکورد قبلی شد. ویروس برخلاف فصل بهار، که بیشتر مسکو را مبتلا کرده بود، حالا به مناطق دور دست رسیده است.

گزارش‌های بیشماری رسیده است که نشان می‌دهد سیستم‌های درمانی در مناطق دور، از ظرفیت خود عبور کرده‌اند. در منطقه آلتای و کمروف، در سیبری، روزنامه‌های محلی از سردخانه‌های پر شده از اجساد خبر می‌دهند. روز سه‌شنبه، دو آمبولانس پس از آن‌که نتوانستند دو بیمار سالخورده که علائم شدید کووید-۱۹ را داشتند در بیمارستان بستری کنند، بیرون از ساختمان وزارت بهداشت منطقه، در شهر اومسک سیبری، دست به اعتراضی خودجوش زدند.

ولادمیر سولویف، رئیس اتحادیه خبرنگاران رسمی روسیه، که خیلی هم مستقل محسوب نمی‌شود، تصمیم وزارت بهداشت در مورد تصویب اظهارات پیش از انتشار را، اقدامی در جهت تحدید اطلاعات تلقی کرد.»

وی گفت: «ما در موقعیتی پیچیده و به اندازه کافی خطرناک قرار داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان