وزارت امور خارجه ایران کاردار سفارت فرانسه را احضار کرد

دیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای رئیس‌جمهور فرانسه را «بی‌خرد و ماجراجو» خوانده بود

ساختمان وزارت امور خارجه ایران در تهران – عکس از ایرنا

وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به آنچه «اصرار مقامات فرانسوی به حمایت از انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر اکرم(ص)» خوانده می‌شود، کاردار موقت فرانسه را احضار کرد.

اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه امروز خبر احضار کاردار فرانسه را منتشر کرده است. بر این اساس، فلوران ایدالو کاردار موقت فرانسه در تهران، در غیاب سفیر این کشور، دیروز پنجم آبان‌ماه احضار شده‌است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کرده، در جریان دیدار کاردار موقت فرانسه، معاون مدیر کل اروپای وزارت امور خارجه، با محکوم کردن «اقدامات غیر قابل قبول مقامات فرانسوی که موجب جریحه دار شدن احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و جهان شده است»، گفت : «دامن زدن به اسلام هراسی و نفرت پراکنی، آن هم به نام آزادی بیان که باید در خدمت مفاهمه، همدلی و همزیستی مسالمت آمیز میان جوامع بشری باشد، عمیقا مایه تاسف است.»

بنابر این گزارش، کاردار موقت سفارت فرانسه، «قول داده که اعتراض جمهوری اسلامی ایران به اقدامات دولت فرانسه در این خصوص را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس کند.»

نشریه فکاهی فرانسوی «شارلی ابدو» در روزهای گذشته کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام منتشر کرده است.

هفته گذشته یک معلم تاریخ در حومه پاریس توسط فردی که «اسلام‌گرای افراطی» خوانده شد، سربریده شد. گفته می‌شود که این فرد کاریکاتورهای شارلی ابدو را در کلاس‌های درس به دانش آموزان نشان می‌داد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ضمن محکوم کردن قتل این معلم، تاکید کرد که کشورش به پشتیبانی از انتشار این تصاویر و حمایت از آزادی بیان ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم با انتشار توییتی به این موضوع واکنش نشان داده بود: «۱.۹ میلیارد مسلمان - و مقدسات آنها- به واسطه جنایات شنیع این افراط‌گرایان، سوءاستفاده‌ای فرصت‌طلبانه از آزادی بیان است. چنین اقداماتی تنها بر آتش افراط‌گرایی می‌دمد.»

دیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای مکرون، را به «حمایت از اسلام‌ستیزی» متهم کرد و او را «رئیس جمهور بی‌خرد و ماجراجو» توصیف کرد.

بیشتر از