لوئیس همیلتون در مسابقات گرندپری پرتغال رکورد شوماخر را شکست

همیلتون که شش بار قهرمان جهان شده است توانست با سرعتی رعدآسا به نود و دومین پیروزی‌اش در مسابقات فرمول یک دست یابد

لوئیس همیلتون، راننده بریتانیایی مرسدس بنز، تا کنون شش بار قهرمان جهان شده است-RAFAEL MARCHANTE / POOL / AFP

لوئیس همیلتون پس از آن که روز یک‌شنبه توانست به نود و دومین پیروزی خیره‌کننده‌اش در مسابقات گرند پری پرتغال دست یابد، تاج پرپیروزی‌ترین راننده را در تاریخ فرمول یک بر سر نهاد. 

دو هفته پس از آن که همیلتون توانست در آلمان با رکورد میکائیل شوماخر مساوی کند و در پورتیمائو ۲۵.۵ ثانیه زودتر از هم‌تیمی‌اش در تیم بنز والتری بوتاس از خط پایان گذشت و اول شد، حالا نام وی به تنهایی در کتاب رکوردها درج شده است. 

همیلتون می‌تواند ماه آینده به موفق‌ترین راننده تمام دوران‌ها در این ورزش بدل شود زیرا به احتمال زیاد در ادامه این فصل برای هفتمین بار به قهرمانی خواهد رسید. 

این راننده انگلیسی با این پیروزی ۷۷ امتیاز از بوتاس جلو افتاد، در حالی که فقط ۱۳۰ امتیاز تا پایان فصل باقی مانده است. ماکس ورشتاپن از تیم ردبول در جایگاه سوم قرار گرفت و شارل لکرک راننده تیم فراری چهارم شد. 

همیلتون پس از این پیروزی گفت: «مدتی طول می‌کشد تا باورم شود. الآن هیچ کلمه‌ای گویای حالم نیست. 

پدرم این جا است و این خیلی خوب است. لیندا نامادری‌ام هم هست و سگم راسکو. خیلی روز خوبی است. 

به خواب هم نمی‌دیدم که به جایگاه امروزم برسم. وقتی به تیم مرسدس آمدم نعل خوش‌اقبالی همراهم نبود اما اکنون به چنین جایگاهی رسیده‌ام و تیم ما سعی دارد به بهترین نحو به راهش ادامه دهد.» 

این راننده بریتانیایی گفت: «ماهیچه ساق پای راستم گرفتگی داشت و چون حس می‌کردم کشیده می‌شود پا را بر پدال فشار می‌دادم و تخت‌گاز می‌رفتم و مجبور بودم تحمل کنم.» 

وقتی همیلتون ۱۱ساله بود در آخرین دور برگزاری مسابقات فرمول یک گرند پری در پرتغال در سال ۱۹۹۶ سرآمد عرصه اتومبیل‌رانی  کارتینگ بریتانیا بود. اما آن موقع روحش هم خبر نداشت که قرار است ۲۴ سال بعد به رکورد تاریخ فرمول یک دست پیدا کند، رکوردی که بسیاری گمان می‌کردند پس از نود و یکمین برد شوماخر در سال ۲۰۰۶ در گرند پری چین، دیگر کسی نمی‌تواند از آن عبور کند. 

در شش دور آغازین به نظر می‌آمد که انگیزه همیلتون برای رسیدن به این پیروزی تاریخ‌ساز زیاد نبود زیرا در دور دوازدهم از ۱۷ دور که در زیر آسمان ابری و پرباد آلگریو برگزار می‌شد، شروع عجیب و غریبی داشت. 

همیلتون پس از آن که روز شنبه قرار شد از خط یک شروع کند در سرازیری منتهی به پیچ اول تخت گاز رفت و پیشتاز شد اما در نیمه‌راه دور اول پس از بوتاس و کارلوس ساینز از تیم مک‌لارن که از خط هفت شروع کرده بود، در جایگاه سوم قرار گرفت. 

نم باران و سردتر شدن هوا سبب شد همیلتون نتواند با لاستیک‌های متوسط ترکیبی به سرعت دلخواه خود برسد و همین لاستیک‌ها هم‌تیمی‌اش بوتاس را نیز به دردسر انداخت. 

در واقع در پایان دور هولناک نخست که ورشتاپن نیز با سرجیو پرز راننده تیم ریسینگ پوینت در پیچ چهارم تصادف کرد، ساینز که با لاستیک‌های سرعتی‌تر نرم شروع کرده بود پیشتاز شد. 

رگبار گذرا به زودی تمام شد و شرایط رفته‌رفته به حالت عادی برگشت. بوتاس در دور ششم از نو پیشتاز شد و همیلتون در ادامه این دور از ساینز پیشی گرفت و دوم شد. 

در این مرحله به نظر می‌آمد اختیار اوضاع به دست بوتاس افتاده اما این وضعیت چندان ادامه نیافت و درخشش همیلتون آغاز شد. همیلتون در دورهای هفده، هجده و نوزده سه بار پشت سر هم اول شد و دو ثانیه جلوتر بودن بوتاس را جبران کرد. سپس در مسیر منتهی به پیچ یک در دور بیستم، همیلتون از بوتاس پیشی گرفت و پیشتاز مسابقه گرند پری شد. 

طی ۹ دور نفس‌گیر همیلتون هفت ثانیه از راننده دانمارکی جلو افتاد و بوتاس دیگر هیچ بختی نداشت که از قرار گرفتن وی در کتاب رکورد‌ها جلوگیری کند. 

بنز امسال در کلاس نخست قرار دارد و راننده‌اش همیلتون همتا ندارد. این راننده انگلیسی ۲۶ دور مانده به پایان مسابقه کنار زد و خودش به تنهایی لاستیک‌ها را عوض کرد و در آن دور بعد از لکرک چهارم شد. نمایش همیلتون خیره‌کننده بود و از این نابغه بریتانیایی جز این نیز انتظار نمی‌رفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرز با آن که در دور اول با ورشتاپن تصادف کرده بود، بازگشت شگفت‌انگیزی داشت و هفتم شد. پی‌یر گسلی راننده تیم آلفا تائوری نیز از ساینز پیشتاز نخستین جلو زد و پنجم شد. 

لنس استرول که مسابقه قبلی را به سبب بیماری از دست داده بود که بعد مشخص شد کرونا گرفته است، بعدازظهر بسیار بدی را گذراند. 

ابتدا به خاطر تصادف با لاندو نوریس در پیچ نخست پنج ثانیه او را جریمه کردند که باعث شد این بریتانیایی جوان عقب بیفتد. سپس پنج ثانیه دیگر هم به خاطر خروج از محدوده مسیر جریمه شد. ریسینگ پوینت تیم این راننده بعداً وی را از دور مسابقه کنار گذاشت. 

نتایج مسابقه گرندپری پرتغال

۱- لوئیس همیلتون (بریتانیای کبیر)، تیم مرسدس بنز، ۱ ساعت و ۲۹ دقیقه و ۵۶.۸۲۸ ثانیه

۲- والتری بوتاس (فنلاند)، تیم مرسدس بنز، ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه و ۲۲.۴۲۰ ثانیه

۳- مکس ورشتاپن (هلند)، تیم رد بول، ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه و ۳۱.۳۳۶ ثانیه

۴- چارلز لکرک (موناکو)، تیم فراری، ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه و ۲.۱۴۰ ثانیه

۵- پی‌یر گسلی (فرانسه)، تیم اسکودریا آلفا تاوری، یک دور

۶- کارلوس ساینز (اسپانیا)، تیم مک‌لارن، یک دور

۷- سرجیو پرز (مکزیک)، تیم ریسینگ پوینت، یک دور

۸- اشتبان اوکون (فرانسه)، تیم رنو، یک دور

۹- دنیل ریکیاردو (استرالیا)، رنو، یک دور

۱۰- سباستین وتل (آلمان)، تیم فراری، یک دور

۱۱- کیمی رایکونن (فنلاند)، تیم آلفا رومئو ریسینگ، یک دور

۱۲- الکساندر آلبون (تایلند)، تیم رد بول، یک دور

۱۳- لاندو نوریس (بریتانیای کبیر)، تیم مک‌لارن، یک دور

۱۴- جورج راسل (بریتانیای کبیر)، تیم ویلیامز، یک دور

۱۵- آنتونیو جیووینازی (ایتالیا)، تیم آلفا رومئو ریسینگ، یک دور

۱۶- کوین مگنوسن (دانمارک)، تیم هاس فرمول یک، یک دور

۱۷- رومن گراسجین (فرانسه)، تیم هاس فرمول یک، یک دور

۱۸- نیکلاس لطیفی (کانادا)، تیم ویلیامز، دو دور

۱۹- دنیل کویات (روسیه)، تیم اسکودریا آلفا تاوری، دو دور

خارج از رده‌بندی: 

لنس استرول (کانادا)، تیم ریسینگ پوینت، ۵۱ دور

خبرگزاری پی‌ای

© The Independent

بیشتر از ورزش