با توقف تجارت عاج در اروپا، فیل‌ها را نجات دهید

اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین صادرکننده قانونی عاج فیل به بازارهای آسیایی به شمار می‌آید

فروش عاج فیل به شکار غیرقانونی این حیوان دامن زده است و آن‌ها را به سمت انقراض سوق می‌دهد-CARL DE SOUZA / AFP

اعضای کمیسیون اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا به تجارت قانونی عاج فیل در اروپا پایان دهند، چرا که این موضوع تهدیدی جدی برای فیل‌ها به شمار می‌رود. 

در مقایسه با سایر کشورهای جهان، اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین صادرکننده قانونی عاج فیل به بازارهای آسیایی به شمار می‌آید و طرفداران حفاظت از محیط زیست این اتحادیه را به دلیل شرکت دراین تجارت، متهم کرده‌اند. 

فروش عاج فیل به شکار غیرقانونی این حیوان دامن زده است و آن‌ها را به سمت انقراض سوق می‌دهد. 

به گفته انجمن حفاظت از حیات وحش اتحادیه اروپا، اکنون وزیران محیط زیست اروپا از کمیسیون خواسته‌اند که برای بستن بازار تجارت عاج در  اتحادیه اروپا، پیشنهاداتی را ارائه دهد. 

بنابر گفته گروه «آینده فیل‌ها» (Future for Elephants)،  گروهی مستقر در آلمان که برای ممنوعیت تجارت جهانی عاج می‌کوشد، هفته آینده مشاوره‌ای با  سهامداران آغاز خواهد شد. 

بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، بریتانیا، چین و فرانسه تجارت داخلی عاج را متوقف کرده‌اند، اما اروپا و ژاپن این کار را انجام نداده‌اند و همچنان به پشتیبانی از کشتار فیل‌ها متهم هستند. 

این تجارت بین‌المللی در سال ۱۹۸۹ به طور قانونی ممنوع شد اما تجارت عاج عتیقه و یا حمل و نقل «کالاهایی که مصارف شخصی و غیرتجاری دارند» مجاز است و اتحادیه اروپا از این موقعیت‌ها بهره‌برداری می‌کند. این کمیسیون می‌گوید که تجارت قانونی عاج عتیقه، هیچ تاثیری در کاهش میزان شکار غیرقانونی نداشته است.

اما تجزیه و تحلیل توقیف عاج‌ها نشان می‌دهد که از این نوع تجارت به شکل گسترده‌ای برای پوشش شکار غیرقانونی حیوانات استفاده می‌شود. 

دبلیو دبلیو اف می‌گوید ۹۰ درصد فیل‌های آفریقا طی یک قرن گذشته نابود شده‌اند و دلیل عمده آن این است که این فیل‌ها را به دلیل عاج‌شان و برای تامین تقاضای فزاینده عاج در چین و شرق دور می‌کشند. 

شکار غیرقانونی طی ده سال گذشته در مناطقی از آفریقا افزایش یافته است و سالانه ۲۰ هزار فیل را برای عاج‌شان می‌کشند که معادل روزی ۵۵ عدد فیل یعنی یک فیل طی هر ۲۵ دقیقه است. 

ائتلاف فیل آفریقا که مجمعی متشکل از ۳۲ کشور آفریقایی است، پیش‌تر از اتحادیه اروپا تقاضا کرده بود تا تعهدات منع تجارت داخلی عاج را دنبال کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۷ در مورد ممنوعیت پیشنهادی تجارت عاج یک رایزنی عمومی انجام داد که منجر به تقریبا ۹۰ هزار پاسخ شد (یکی از بالاترین تعداد پاسخ‌ها در هر مشورت) و دست کم ۹۰ درصد از این ممنوعیت حمایت کردند. با این حال، هنوز چیزی از آن اعمال نشده است و در سال ۲۰۱۸ از این طرح ممنوعیت کلی، عقب‌نشینی کردند. 

سال گذشته، راهبرد تنوع زیستی اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۳۰ منتشر شد که شامل «سخت‌گیری‌های بیشتر قوانین تجارت عاج اروپا در اواخر سال جاری» بود و سپس کمیسیون اروپا پیشنهادهایی را مطرح کرد. اما منتقدین می‌گویند آن‌ها در بستن بازار تجارت عاج در اتحادیه اروپا شکست خورده‌اند. 

آن‌ها می‌گویند این پیشنهادها تنها تجارت اقلام تعیین شده قبل از سال ۱۹۴۷ را ممنوع می‌کند. 

سال گذشته کارشناسان صندوق بین‌المللی امنیت حیوانات که با مقامات کمیسیون اروپا ملاقات کردند، گفتند که آن‌ها «گام‌هایی را برای همسو شدن با موضع اتحادیه اروپا برای تغییرات جهانی به سمت بسته شدن بازارهای داخلی عاج برداشته‌اند و اقدامات عملی را نیز برای دستیابی به این هدف پیشنهاد کرده‌اند». 

مطالعه‌ای که تابستان امسال در نشریه نیچر منتشر شد، به این نتیجه اشاره داشت که برخلاف برخی از گزارشات، شکار غیرقانونی فیل در بیشتر مناطق آفریقا از سال ۲۰۱۱ کاهشی نداشته است. 

گمرک کشور کامرون این هفته گزارش داد که بزرگ‌ترین توقیف عاج فیل را طی سال‌های اخیر انجام داده است. شبکه تلویزیون جهانی چین گزارش داد که آن‌ها ۶۲۶ کیلوگرم عاج قاچاق کشف کرده‌اند که ۱۱۸ عاج فیل را شامل می‌شود. این یافته‌ها حاکی از آن است که ۵۹ فیل کشته شده‌اند. 

طبق گزارش‌های مقامات رسمی، کشور آفریقای مرکزی «درحال تلاش برای نابودی یک گروه قاچاق بین‌المللی عاج و مهار موج شکارغیرقانونی است».

© The Independent

بیشتر از جهان