باز هم رکورد کرونا در ایران: بیش از ۶ هزار  مبتلا در یک شبانه‌روز

«شمار جان‌باختگان ویروس کرونا ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است»

«بازنگری در نحوه مدیریت بیماری ضروری است» - عکس از خبرگزاری مهر

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۱۹۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته  در ایران شناسایی شده‌اند و رکورد بالاترین میزان ابتلا را تا این روز به ثبت رسانده‌اند. 

همزمان، عضو شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به این که ویروس کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران کننده‌تر از قبل جولان می‌دهد، گفته است:«میزان مرگ و میر کرونا در کشور حدود ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است.» 

حسین قشقایی خواستار بازنگری اساسی در «اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا» شده است. 

طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر رسیده است. 

طی شبانه‌روز گذشته، ۲۹۶ نفر بر اثر کرونا در ایران جان باخته‌اند و شمار مجموع قربانیان این بیماری به ۳۲هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است. 

حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به مدیریت ناکارآمد کرونا در کشور،  به خبرگزاری مهر گفت که شرایط کنونی «از مدت‌ها قبل از سوی کارشناسان پیشبینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود.» 

این عضو شورای عالی نظام پزشکی راهکار خروج از شرایط بحران کرونا را نیازمند «بازنگری اساسی» در «نحوه مدیریت بیماری» در کشور دانست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین قشلاقی همچنین گفت که به علت انجام تعداد کم آزمایش PCR در ایران به نسبت سایر کشورها، آمار مبتلایان هم پایین‌تر از دیگر کشورها به نظر می‌رسد. 

به گفته او، «میزان مرگ و میر واقعی قابل کتمان نیست و وزارت بهداشت صرفاً مواردی را که تست مثبت دارند در آمار فوت‌شدگان محسوب می‌کند.»

به گفته آقای قشلاقی، رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم ارتباط مستقیم با درک صحیح و قابل اعتماد آنان از وضعیت موجود بیماری در کشور دارد.

بنا به اظهارات وی، نبودِ اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در ایران و تنها اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها «اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران»، و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت شدگان در ایران است. 

قشلاقی تنها راه خروج از شرایط حاضر و کنترل این همه‌گیری، اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به مردم، بازنگری اساسی در اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، استفاده از ظرفیت‌های فیزیکی و توان مالی تمام نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف وابسته به حکومت، و نیز بسیج سازمان‌های مردم‌نهاد با فرماندهی واحد و مقتدر و تلاش برای جذب کمک‌های بین‌المللی است. 

به گفته او، به دلیل مشکلات معیشتی، برخی از مردم قادر به تعویض روزانه ماسک نیستند و بسیاری از ماسک‌های موجود در بازار هم غیراستاندارد است. 

بنا به اظهارات سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزرات بهداشت، حدود ۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا (۴۹۶۹ نفر) در شرایط وخیم این بیماری قرار دارند. پیش‌تر، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و عضو ستاد مقابله با کرونا، گفته بود نیمی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در شرایط شدید بیماری هستند، جان می‌بازند. 

وزارت بهداشت گزارش داده است که تا کنون ۴ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۹۷ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان، همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار گرفته‌اند. 

بیشتر از