مذاکره درباره ناگورنو قره‌باغ در واشنگتن

همزمان با ورود واشنگتن به مسئله و گفت‌وگوی پومپئو با مقامات آذربایجان و ارمنستان، درگیری‌ها شدت گرفت

دیدار وزرای امور خارجه ارمنستان و آمریکا در واشنگتن – ۲ آبان ۱۳۹۹ - HANNAH MCKAY / POOL / AFP

روز جمعه، دوم آبان‌ماه، در حالی منازعه ارمنستان و آذربايجان بر سر ناگورنو قره‌باغ شدت گرفت که ديپلمات‌های ارشد دو کشور برای مذاکره درباره حل و فصل این منازعه چند دهه‌ای به واشنگتن سفر کرده ‌بودند.

با گذشت حدود یک ماه از نبرد دو کشور در منطقه ناگورنو قره‌باغ، تلفات به بیش از یک هزار نفر رسیده است.

در پی دو تلاش شکست‌خورده روسیه برای برقراری آتش‌بس، مايک پومپئو، وزير امور خارجه آمريکا به طور جداگانه با وزرای امور خارجه ارمنستان و آذربايجان دیدار کرد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، وزارت امور خارجه آذربایجان با برگزاری نشست سه‌جانبه مخالفت کرده بود.

پس از این گفت‌وگوها، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مایک پومپئو «بر نیاز به پایان دادن به خشونت‌ها و حفاظت از غیرنظامیان تأکید کرده است.»

او در این دیدارها بر موضع آمریکا تاکید کرد و گفت که درگیری باید با در نظر گرفتن اصول «عدم استفاده یا تهدید زور، تمامیت ارضی و حقوق برابر و تعیین سرنوشت مردم» حل شود.

نانسی پلوسی رئيس مجلس نمايندگان آمريکا هم در مورد آتش‌بس فوری در ناگورنو قره‌باغ ابراز اميدواری کرد که نمایانگر اظهارات روسيه و فرانسه به عنوان اعضای گروه مينسک بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیروز دوم آبان‌ماه کی بیلی هاچیسون، سفیر ایالات متحده آمریکا در ناتو هم اظهار داشته بود که مسئله قره‌باغ با درگیری نظامی قابل حل نیست و باید در چارچوب مرزها و حق حاکمیت آذربایجان حل شود.

ناگورنوقره‌باغ در داخل آذربایجان قرار دارد، اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای قومی ارمنی مورد حمایت ارمنستان قرار گرفته است. نبرد کنونی که ششم مهرماه آغاز شد، شدیدترین درگیری‌‌ای است که از زمان پایان جنگ میان دو کشور آغاز شده است.

به گفته مقامات ناگورنو قره‌باغ، در نبرد حدود یک ماه اخیر ۹۲۷ نیروی نظامی و بيش از ۳۰ غيرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، آذربايجان تلفات نظامی خود را فاش نکرده است، اما اعلام کرده که ۶۳ غيرنظامی کشته و ۲۹۲ نفر مجروح شده‌اند.

بیشتر از جهان