درگیری ارمنستان و آذربایجان، ایران از طرح صلح خبر می‌دهد

ناتو از ترکیه خواست تنش در منطقه مورد اختلاف را فروبنشاند

خانه‌های تخریب شده در نتیجه حمله راکتی به گنجه-Handout / Azerbaijani presidency / AFP

ارمنستان و آذربایجان همدیگر را به انجام حملات موشکی به شهرهای بزرگ‌شان متهم کرده‌اند و ایران هم می‌گوید در حال آماده کردن طرح صلحی برای پایان دادن به جنگ است.

درگیری بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ که درون آذربایجان قرار دارد اما از سال ۱۹۹۴ تحت اختیار نیروهای ارمنی‌تبار قرار دارد از ۲۷ سپتامبر دوباره شعله‌ور شده است و همزمان ترکیه را متهم کرده‌اند که شبه‌نظامیانی را به این ناحیه گسیل کرده است.

تاکنون ده‌ها نفر کشته شده‌اند و طبق ادعای مقامات ناگورنو-قره‌باغ حدود ۲۲۰ نظامی و ۲۱ شهروند غیرنظامی در این درگیری‌ها جان باخته‌اند. مقامات آذربایجان نیز از مرگ ۲۵ شهروند غیرنظامی خبر داده‌اند، اما در مورد تلفات نظامیان چیزی نگفته‌اند.

بامداد دوشنبه مقامات نظامی ارمنی از حملات موشکی به استپاناکرت مرکز این منطقه خبر دادند که در تمام آخر هفته تحت حملات شدید بود. اهالی به خبرگزاری دولتی ریا نووستی روسیه گفته‌اند که در پی این حملات برق و گاز بخش‌هایی از شهر قطع شده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع آذربایجان نیز نیروهای ارمنی را متهم کرده که شهرهای ترتر، بردع و بیلقان را به توپ بسته و گنجه دومین شهر بزرگ این کشور را زیر آتش گرفته است.

حکمت حاجی‌اف، معاون الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان در توییتر نوشت که نیروهای ارمنی به "مناطق غیرنظامی پرجمعیت" گنجه، بردع، بیلقان و سایر شهرها با موشک‌های آزاد و هدایت شونده حمله کرده‌اند.

وزارت خارجه ارمنستان اتهام انجام حملات از خاک ارمنستان را رد کرد و گفت آذربایجان "اطلاعات نادرست انتشار می‌دهد". مقامات ناگورنو-قره‌باغ در مورد این اتهامات اظهارنظری نکردند اما هشدار دادند به تلافی حملات صورت گرفته به استپاناکرت به تأسیسات نظامی شهرهای آذربایجان حمله خواهند کرد.

وزارت خارجه ایران هم اعلام کرده است که در حال تدوین پیمانی برای صلح است. ایران دارای ۷۵۵ کیلومتر مرز مشترک با آذربایجان و اندکی هم مرز مشترک با ارمنستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ایران بعد از مشورت با دو طرف درگیری یعنی ارمنستان و آذربایجان و هم‌چنین همسایگان و کشورهای این منطقه طرحی با چارچوب مشخص و حاوی جزئیات تهیه کرده است و همین طرح را پیگیری خواهد کرد.

خطیب‌زاده در مورد کشاندن درگیری به خاک ایران نیز به دو طرف هشدار داد. پیش از این در خبرها آمده بود که بر اثر اثبات خمپاره‌های سرگردان به نواحی روستایی شمال ایران یک کودک زخمی شده است و به شماری از ساختمان‌ها آسیب وارد شده است.

او گفت: هر گونه تعرض به مرزهای ایران حتی اگر  غیرعمد باشد خط قرمز جمهوری اسلامی است.

ناگورنو-قره‌باغ در دوران شوروی رسماً منطقه‌ای خودمختار در درون خاک آذربایجان بود که در سال ۱۹۹۱ و حدود سه ماه قبل از فروپاشی شوروی استقلال خود از آذربایجان را اعلام کرد. در سال ۱۹۹۲ جنگی تمام‌عیار در این منطقه درگرفت که حدود ۳۰هزار نفر کشته به جا گذاشت.

زمانی که جنگ در سال ۱۹۹۴ خاتمه یافت نیروهای ارمنی نه تنها خود ناگورنو-قره‌باغ را حفظ کردند بلکه منطقه وسیعی خارج از محدوده این منطقه و از جمله منطقه جبرئیل را نیز تصرف کردند.

رییس جمهور آذربایجان بارها اعلام کرده است جنگ فقط در صورت خروج ارمنستان از ناگورنو-قره‌باغ پایان خواهد یافت.

مقامات ارمنستان ترکیه را متهم کرده‌اند که در این جنگ طرف آذربایجان را گرفته‌اند و رزمندگان سوری را به این منطقه اعزام کرده‌اند.نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان می‌گوید: فقط در صورتی که ترکیه از قفقاز جنوبی بیرون برود می‌توان آتش‌بس برقرار کرد.

ترکیه که عضو ناتو است علناً طرف آذربایجان را در این جنگ گرفته است اما اعزام رزمندگان خارجی یا ارسال اسلحه را تکذیب کرده است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو شب دوشنبه برای بحث در مورد "سازوکار عدم مقابله نظامی" که سازمان کشورهای شرق مدیترانه تدوین کرده است با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دیدار کرد.

او به خبرنگاران گفت ناتو "عمیقاً از افزایش درگیری‌ها نگران است" و از ترکیه خواست "از نفوذ چشم‌گیر خود استفاده کند و تنش‌ها را فروبنشاند."

گزارش تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent