ادوارد اسنودن اقامت دائم روسیه را گرفت

اتهام او جاسوسی و سرقت اموال دولتی به‌منظور افشاگری است

 اسنودن ممکن است درصورت بازگشت به آمریکا باقی عمرش را در زندان بگذراند-ERIC FEFERBERG / AFP

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که دولت روسیه در گام دیگری به‌سوی شهروندی این کشور، به ادوارد اسنودن اجازه اقامت دائم داده است.

آناتولی کوچِرِنا، وکیل آقای اسنودن به رویترز گفت رسیدگی به تقاضای اقامت دائم او به خاطر همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده بوده است.

آقای کوچرنا افزود: «مدت اجازه اقامت او به سر می‌رسید و ما تقاضای تمدید آن را کردیم.» 

«ما مدارک لازم را در ماه آوریل تسلیم (مقامات) کردیم و (روز پنجشنبه) اقامت دائم او را دریافت کردیم.»

آقای اسنودن ۳۷ ساله در سال ۲۰۱۳ به دنبال نشت اسناد محرمانه در مورد برنامه نظارت جمعی سازمان اطلاعاتی آمریکا، از ایالات‌متحده گریخت و به روسیه پناهنده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اسنودن که پیش‌تر کارمند قراردادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود به اتهام جاسوسی و سرقت اموال دولتی به‌منظور افشاگری در فهرست افراد تحت تعقیب این کشور قرار دارد.

هرچند دونالد ترامپ مایل به عفو آقای اسنودن است اما ویلیام بار، دادستان کل ایالات‌متحده گفته است با عفو فردی که اطلاعات محرمانه آمریکا را به دشمن این کشور داده «قویاً مخالف» است.

آقای اسنودن به تقاضای ایندیپندنت (برای گفتگو) واکنش نشان نداده اما در مصاحبه‌ای که سال گذشته با این رسانه انجام داد گفت حاضر به بازگشت به آمریکاست مشروط به آن‌که مورد یک دادرسی منصفانه قرار گیرد.

آقای اسنودن در برنامه «دیس مورنینیگ» شبکه سی بی اس گفت «خواهان به نمایش گذاشته شدن»، عفو یا عبور آزاد نیست.

او به گِیل کینگ و تونی دوکوپیل، مجریان سی بی اس گفت: «البته که دلم می‌خواهد به آمریکا برگردم. »

«این هدف نهایی است؛ اما اگر قرار باشد باقی عمرم را در زندان بگذرانم، تقاضای نهایی‌ام که باید بر سر آن توافق کنیم این است که دستکم دادرسی‌ام منصفانه باشد؛ و این نکته‌ای است که دولت از تضمین آن خودداری کرده است زیرا مقامات مسئول نمی‌خواهند به او امکان آنچه دفاع جالب‌توجه برای عموم خوانده‌اند، داده شود.»

© Reuters

بیشتر از جهان