شکنجه محمد در آتن و دردی که در کابل پیچید

آتش اختلافات نژادی همچنان بین افغان‌ها زنده است

درگیری‌های نژادی بین پناهجویان افغان ریشه در مشکلات تاریخی و قومیتی این کشور دارد - JEAN-PHILIPPE KSIAZEK / AFP

در افغانستان ویدیویی از بدرفتاری یک گروه چهار نفری «تبهکاران» با یک مهاجر هزاره افغان در آتن پایتخت یونان منتشر شده که غوغا برپا کرده است.

این تبهکاران که آنها نیز افغان هستند، محمد پناه‌جوی هم‌وطن خود را به خانه دعوت کرده و بعد مورد آزار و شکنجه قرار می‌دهند.

محمد از قوم هزاره است و این چهار نفر خود را پنجشیری معرفی می‌کنند.

در این ویدئو دیده می‌شود که یکی از «تبهکاران» که روشن نیست بر سر چه چیزی با محمد دچار اختلاف شده، این پناه‌جوی تنها را برهنه کرده، با سیل و مشت و لگد به سروصورتش می‌کوبد. کتک به مدت طولانی طول می‌کشد و یکی دیگر از اعضای این گروه از این جریان فیلم می‌گیرد. دو عضو دیگر گروه هم نظاره می‌کنند.

آنها در جریان این ضرب و شتم به محمد توهین نژادی می‌کنند و می‌گویند ما این کار در حق تو می‌کنیم تا قومت ببیند.

انتشار ویدئوی شکنجه این پسر جوان هزار بار دیگر به بحث‌های زیادی دامن زده است.

بحث‌های داغی در رسانه‌های اجتماعی درگرفته است و اکثر مردم افغانستان بدرفتاری با محمد را محکوم کرده‌اند.

بسیاری از فعالان رسانه‌های اجتماعی از جمله چهره‌های تأثیرگذار افغانستان نیز به پیکار عدالت برای محمد پیوسته‌اند.

آنها با اشاره به شرایط بد زندگی و ناچاری مردم به مهاجرت به آن سوی آنها از دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در یونان، پلیس یونان و اینترپل خواسته‌اند که این مسئله را مورد پیگرد قرار دهند.

نگرانی دیگر هم این است که این گروه تبهکار ممکن است با دیگر افراد نیز چنین رفتاری کرده باشند.

درحالی‌که تعدادی بر تحقیقات درباره حادثه آتن تأکید کرده‌اند تا ابعاد این ماجرا روشن شود، برخی دیگر درگیر بحث‌های نژادی شده‌اند. افغانستان تاریخ پردردی از اختلافات نژادی دارد و در شرایط شکننده کنونی می‌کوشد از هر نوع حاشیه‌سازی در امان باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما عارف رحمانی، نماینده پارلمان افغانستان که او نیز هزاره است می‌گوید: «جنایتکار و خیانت پیشه شناسنامه و قوم و مذهب ندارد. نباید به‌خاطر خرابکاری و جنایت فرد یا افرادی به قوم، ملیت و یا مذهب آنان توهین صورت گیرد. بلکه باید از همان جنایتکاران تحت پیگرد قضایی قرار داده شوند. این عادلانه‌ترین و راهگشاترین شیوه برخورد با جنایتکاران و خائنان است.»

هزاره‌های افغانستان که حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، به‌خاطر تفاوت‌های نژادی و مذهبی همواره مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.

موسی ظفر، نویسنده و طنزپرداز شناخته شده هم نوشته است: «شکنجه و تحقیر کسی که به تو اعتماد کرده و به خانه‌ات آمده سخت نیست. کافی است انسانیت خود را زیر پا کنی چند دست خود را به کمک بطلبی و آن‌وقت هر ستمی می‌خواهی بکنی. کجای این غیرت است؟ رکورد پستی و رذالت را هم بالاخره ما شکستیم.»

مقام‌های سازمان ملل متحد و پلیس یونان تاکنون به این پیکارهای عدالت‌خواهانه پاسخی نداشته است.

یونان از مسیرهای اصلی مهاجرت افغان‌ها به اروپا است که از راه ایران و ترکیه وارد این کشور می‌شوند. اما شرایط زندگی برای پناه‌جویان و مهاجران به شدت وخیم است. اردوگاه لسبوس در یونان که به‌خاطر مشکلات فراوانش بدنام بود، اخیراً دچار آتش‌سوزی شد.

بیش از ۱۳ هزار پناه‌جوی در این اردوگاه بدون سرپناه اقامت داشتند که خود را محبوس می‌دانستند. آنها بعد از آتش‌سوزی گسترده در این اردوگاه در تظاهراتی در ماه سپتامبر با شعار «ما آزادی می‌خواهیم» خواستار بهبود شرایط و اجازه عبور به آلمان شدند.

حدود ۷۰ درصد پناهجویان این اردوگاه شهروندان افغان و شماری هم ایرانی هستند. کمیسیون اروپا می‌گوید که این اردوگاه در محل فعلی خود بازسازی خواهد شد.

بیشتر از