نخستین «داروی مجوزدار» برای درمان ویروس کرونا در آمریکا

این نخستین دارویی است که به عنوان درمان از طرف اف دی ای مجوز دریافت می کند

این دارو مانع تولید ماده‌ای می‌شود که ویروس برای تکثیر خود استفاده می‌کند-INDRANIL MUKHERJEE / AFP

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی اِی) «رمدسیویر» را به عنوان نخستین داروی ضد ویروس (کووید) تایید کرد.

روز پنجشنبه، هیئت ناظر بر غذا و دارو مجوز این دارو را که از طریق ورید به بیماران بستری در بیمارستان داده می شود، صادر کرد. 

اجازه استفاده از «رمدسیویر» در موارد اورژانس از نخستین روزهای همه گیری کرونا داده شده بود اما این نخستین دارویی است که به عنوان درمان از طرف اف دی ای مجوز دریافت می کند.  

دونالد ترامپ به دنبال ابتلا به کووید ۱۹ در اوایل ماه جاری در بیمارستان والتر رید در «بتستا» ی مریلند با  «رمدسیویر» تحت معالجه قرار گرفت.

تولیدکننده این دارو، «گیلیاد سایِنسِز» که در کالیفرنیا مستقر است آن را به دنبال نام مخترعش «وِکلاری» خوانده است. بر اساس مطالعات گسترده انستیتوی بهداشت ملی، «وکلاری» طول مدت بیماری را از متوسط ۱۵ روز به ۱۰ روز کاهش می‌دهد. 

«وکلاری» برای استفاده بزرگ‌سالان و کودکان بالای ۱۲ سال که وزنشان از ۴۰ کیلو کمتر نباشد و با عوارض کرونا در بیمارستان بستری‌شده باشند، تجویزشده است.

اف دی ای خاطرنشان کرده که «وکلاری» باید یا در بیمارستان یا در شرایط طبی که بتواند درمان‌های فوری و کامل بدهد استفاده شود.

این دارو مانع تولید ماده‌ای می‌شود که ویروس برای تکثیر خود استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از تجویز «وکلاری» بیمار باید تحت آزمایش کلیه و کبد قرار گیرد تا از ایمن بودن آن برای بیمار اطمینان حاصل شود و در جریان استفاده از «وکلاری»  هم هرگونه عارضه جنبی آن باید تحت نظارت قرار گیرد. در بروشوری که همراه دارو آمده علیه استفاده آن با داروی ضد مالاریای «هیدروکسی کلروکوئین» هشدار داده شده است زیرا این دارو تأثیر «وکلاری» را خنثی می‌کند.

دکتر استیون ام هان، کمیسر اف دی ای در بیانیه‌ای می‌گوید: «مجوزی که امروز (برای وکلاری) صادرشده نتیجه داده‌های چندین آزمایش بالینی بوده که تحت ارزیابی‌های دقیق اف دی ای قرار گرفته است. این نمایانگر یک نقطه عطف علمی در همه‌گیری کووید ۱۹ است.»

«اف دی ای به عنوان بخشی از برنامه تسریع درمان ویروس کرونا  همچنان در اسرع وقت به کمک‌هایش برای ارائه درمان‌های جدید برای بیماران ادامه خواهد داد و درعین‌حال در مورد تأثیر آن‌ها و اینکه آیا فوایدشان از زیان‌هایشان بیشتر است تصمیم‌گیری می‌کند.»

آسوشیتدپرس در تدوین این گزارش شرکت داشته است. 

© The Independent

بیشتر از جهان