تشبیه آنسو فاتی بازیکن بارسلونا به «جوان دستفروش سیاه‌پوست»

روزنامه‌نگار اسپانیایی بابت نوشته توهین‌آمیز خود در مورد آنسو فاتی عذرخواهی کرد

آنسو فاتی متولد گینه بیسائو است و در شش سالگی به اسپانیا نقل مکان کرد- LLUIS GENE / AFP

آنتوان گریزمان، مهاجم بارسلونا، توهین نژادی یک خبرنگار اسپانیایی شبکه ای‌بی‌سی به هم‌تیمی او آنسو فاتی را محکوم کرد. خبرنگار مذکور این بازیکن فوتبال را به یک «جوان دستفروش سیاه‌پوست» تشبیه کرده بود. 

روزنامه‌نگار اسپانیایی سالوادور سوسترس این عبارت را در گزارش خود برای ای‌بی‌سی پس از پیروزی ۵ بر ۱ بارسلونا در مقابل فرانس واروس در روز سه‌شنبه درج کرده بود. این تشبیه نژادی موجی از اعتراضات به وجود آورد و این پرسش را مطرح کرد که چگونه سردبیران این شبکه متوجه این توهین فاحش نشدند.   

این توهین همچنین واکنش شدید گریزمان فرانسوی را به دنبال داشت. وی گزارش مذکور را در حساب توییتر خود منتشر کرد و مستقیماً آقای سوسترس را مورد انتقاد قرار داد. 

آقای سوسترس به زبان اسپانیایی نوشته بود: «دویدن آنسو شبیه یک غزال آفریقایی است. او شبیه یک جوان دستفروش سیاه‌پوست است که در امتداد پاسئو در گارسیا (یک خیابان اصلی در بارسلونا) می‌دود و فریاد می‌زند: آب، آب؛ تا خبر بدهد که گاردیا اوربانا (پلیس) آمده است.

تصاویر وحشت‌آوری در قلب شهر به چشم می‌خورد. البته دیگر آن دویدن‌ها در کار نیست، چون به لطف خانم آدا کولا (شهردار بارسلونا)، جنایتکاران جای پلیس را گرفته‌اند و فروشندگان خیابانی دیگر مجبور به فرار نیستند. ضمن این که بدون گردشگر، تجارت نسبتاً ضعیف شده است.» 

این پاراگراف از گزارش به سرعت در توییتر به اشتراک گذاشته شد و محکوم شد. گریزمان نیز واکنش خود را در توییتر نسبت به بی‌حرمتی آشکار به این بازیکن ۱۷ساله دوملیتی اسپانیا نشان داد. 

گریزمان گفت: «آنسو یک پسر استثنایی است که مانند هر انسانی سزاوار احترام است. نه به نژادپرستی و نه به بدآموزی!» 

ای‌بی‌سی بیانیه‌ای صادر کرده است که در آن آقای سوسترس تلاش کرده تا روشن کند که قصد توهین نژادی نداشته است. وی می‌گوید در آن تشبیه نیتش تحسین این بازیکن بوده است. گرچه به خاطر سوءبرداشت عذرخواهی می‌کند. 

در بیانیه صادرشده توسط ای‌بی‌سی آمده است: «با توجه به هیاهوی ناشی از اظهارنظر سالوادور سوسترس درباره بازیکن بارسلونا، آنسو فاتی، در گزارش آخرین بازی بارسلونا، نویسنده مایل است موارد زیر را اعلام کند.» 

آقای سوسترس گفت: «در گزارش من درباره مسابقه بارسلونا مقابل فرانس واروس هدف تحسین زیبایی حرکات آنسو و کلاس بالای بازی او به عنوان یک بازیکن بسیار جوان بود اما از برخی از عبارات تلقی تحقیر نژادپرستانه شد. 

برداشت توهین نژادی از کلام من، خلاف نیت من و نظر من است. همان‌طور که در اولین گزارش خود و در تمام گزارش‌های دیگرم بیان کرده‌ام من نظر بسیار مثبتی نسبت به این بازیکن دارم. عمیقا از سوءتفاهم ایجادشده متاسفم و از هر کسی که آزرده خاطر شده باشد، عذرخواهی می‌کنم.» 

آنسو فاتی متولد گینه بیسائو است و در شش سالگی به اسپانیا نقل مکان کرد، جایی که در آکادمی فوتبال هررا و سویا آموزش دید. وی در سال ۲۰۱۲  در ۱۰ سالگی به بارسلونا پیوست. فاتی یکی از درخشان‌ترین استعدادهای جوان در تیم رونالد کومان است که تاکنون ۱۰ گل در ۲۸ بازی در لالیگا به ثمر رسانده است. وی به رغم سن کمش به چهار پیروزی بین‌المللی بارسلونا کمک کرده است.

© The Independent

بیشتر از ورزش