قرقاش: اقدامات خصمانه ایران، مانع گفتگو و اعتمادسازی است

امارات متحده عربی، تهدید موشکی و حمایت ایران از شبه‌نظامیان را مانع ثبات منطقه می‌داند

اعتمادسازی میان کشورهای منطقه و ایران، هم‌اکنون تحت تأثیر توافق ابراهیم، چشم‌اندازی مبهم یافته است-KARIM SAHIB / AFP

انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی گفت که روند اعتمادسازی در منطقه سال‌ها به دلیل مداخلات ایران خدشه‌دار شده است.

قرقاش با انتشار سه توییت در حساب کاربری خود، نظر دولت امارات متحده عربی نسبت به موضوع «امنیت خلیج‌فارس و کشورهای منطقه» شرح داد.

قرقاش نوشت که «رویکرد بین‌المللی، تاریخی و جدید به امنیت منطقه خلیج (فارس) باید با اعتمادسازی آغاز شود، این اعتماد سال‌ها تحت تأثیر دخالت‌های ایران در امور کشورهای خلیج (فارس) خدشه‌دار شده است. بدون اعتمادسازی، برداشتن گام‌های ساختاری جدید و توسعه چشم‌انداز آینده که صلح و ثبات را تقویت می‌کند، دشوار است.»

موضوع اعتمادسازی میان کشورهای منطقه و ایران، هم‌اکنون تحت تأثیر توافق ابراهیم، چشم‌اندازی مبهم یافته است. دولت امارات متحده عربی و بحرین در شهریورماه، توافق عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را در کاخ سفید امضا کردند. این موضوع با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد.

از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به آغاز رسمی عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با اسرائیل، رهبران این دو کشور را به بی‌دینی و بی‌توجهی به موضوع فلسطین متهم کرد.

حسن روحانی، روز چهارشنبه ۲۶ شهریور، در جلسه هیئت دولت بدون اشاره مستقیم به نام این دو کشور گفت «برخی کشورها در منطقه هستند که مردمشان مسلمان و طرفدار اسلام هستند، اما حاکمان آن‌ها نه دین را می‌فهمند نه دِین را، حتی نسبت به دِین خودشان در برابر ملت فلسطین که برادران و هم‌زبان‌های آن‌ها هستند هم چیزی نمی‌فهمند.»

رئیس‌جمهوری ایران همچنین نسبت به «عواقب» این عادی‌سازی هشدار داد.

در دو ماه گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نسبت به این توافق واکنش نشان داده‌اند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی همزمان با سفر هیئت اسرائیلی و آمریکایی به ابوظبی، که اوایل ماه سپتامبر انجام شد این توافقنامه را «خیانت امارات به جهان اسلام» دانست و گفت این توافق به معنای فراموش کردن فلسطینیان و گشودن پای اسرائیل به این منطقه است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم در چند توییت به این توافق واکنش نشان داد. ظریف در توییتی نوشت که «این توافق‌نامه‌های صلح نه بین دشمنان، بلکه بین متحدان دیرینه و در نتیجه سال‌ها روابط پنهانی صورت گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 قرقاش در رشته توییت خود موانع گسترش امنیت در منطقه خلیج‌فارس را فقدان ساز و کاری برای اعتمادسازی و همچنین تداوم اقدامات خصمانه جمهوری اسلامی دانسته است: «تردیدی نیست که خلیج (فارس) در طول تاریخ از تنش و تقابل رنج برده است و این از موضوعات نگران‌کننده برای آینده منطقه است. امارات متحده عربی متقاعد شده است که جلوگیری از تشدید تنش‌ها و اتخاذ مسیری سیاسی، تنها راه تأمین امنیت و ثبات خلیج (فارس)  است و اعتماد‌سازی شرط ضروری برای دستیابی به این هدف است.»

او همچنین توجه قدرت‌های بین‌المللی به موضوعات امنیتی در خاورمیانه را شرط کافی برای بهبود وضعیت در منطقه ندانست و نوشت که تهدید موشکی ایران و حمایت این کشور از شبه‌نظامیان مانع شکل‌گیری روند تأمین امنیت در منطقه است: «توجه کشورهای بزرگ (جهان) به امنیت خلیج (فارس) ضروری و مهم است، اما نمی‌توان بدون پرداختن به خصومت‌های موجود، از جمله تهدید موشکی و حمایت از شبه‌نظامیان، موفق به ایجاد بستری برای گفتگو برای حمایت از این ایده‌ها شد. بنابراین مجدداً به اهمیت و اولویت اعتماد‌سازی واقف می‌شویم تا منطقه ما گام بعدی‌اش را بردارد.»

بیشتر از