آخرین مناظره انتخاباتی آمریکا، احتمال خاموشی میکروفون ترامپ و بایدن

مناظره نهایی دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات، بامداد جمعه به وقت ایران برگزار خواهد شد

بایدن و ترامپ در اولین مناظره، مکررا حرف یکدیگر را قطع کردند - JIM WATSON, SAUL LOEB / AFP

برگزار کنندگان مناظره ریاست جمهوری آینده بلندگوهای دونالد ترامپ و جو بایدن را خاموش خواهند کرد تا  هربار به طرف مقابل دو دقیقه کامل فرصت صحبت داده شود بدون آن که دیگری حرفش را قطع کند. 

کمیسیون ناظر بر مناظرات ریاست جمهوری اعلام کرده که مقررات برای دومین و آخرین مناظره تغییر کرده تا صحنه های پر هرج و مرج مناظره پیشین تکرار نشود. در مناظره نخست، آقای ترامپ از طرف ناظران سیاسی و کریس والاس، مجری مناظره به خاطر قطع سخنان رقیب سیاسی اش مورد انتقاد قرار گرفت.

به دنبال اعلام این تغییرات، ستاد انتخاباتی آقای ترامپ گفت «به رغم تغییرات در آخرین لحظه از یک کمیسیون جانبدار که در آخرین تلاش هایش در صدد دادن امتیاز به نامزد مورد علاقه اش است» به انجام مناظره متعهد خواهد ماند.

کمیسیون مناظرات بلافاصله پس از نخستین مناظره که ماه گذشته در کلیولند اوهایو انجام گرفت، اعلام کرد که ایجاد تغییر در مقررات را برای مناظره دوم بررسی می کند. دومین مناظره به دلیل ابتلای آقای ترامپ به ویروس کرونا و خودداری او از مناظره مجازی، لغو شد. در عوض او و آقای بایدن در دو رویداد که زنده از شبکه های تلویزیونی پخش شد، شرکت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون گفت که «تصمیم گرفته بجاست اقداماتی را درنظر گیرد که رعایت مقرراتی را که با آن توافق شده ترغیب کند و مقرراتی را که غیر مقتضی است تغییر دهد.»

قرار است مناظره روز پنجشنبه در نَشویل در ایالت تنسی برگزار شود و مجری آن کریستِن وِلکِر از شبکه خبری ان بی سی خواهد بود.

این مناظره نود دقیقه ای به شش بخش تقسیم خواهد شد که در جریان آن به هر نامزد اجازه داده خواهد شد بدون آن که اظهاراتش قطع شود هربار به مدت دو دقیقه صحبت کند.

اما کمیسیون می گوید میکروفن های طرفین در جریان بحث آزاد دقایق نخست هر بخش روشن خواهد ماند.

این بدان معنی است که هر دو نامزد همچنان می توانند بالقوه پس از دو دقیقه نخست، صحبت های دیگر را قطع کنند.

نحوه انجام نخستین مناظره از طرف همه ناظران مورد انتقاد قرار گرفت. 

آقای ترامپ از همان ابتدا صحبت های آقای بایدن را قطع کرد و معاون سابق ریاست جمهوری هم در دقایق نخست سخنانش در مورد دیوان عالی به گونه ای فزاینده ناراحت و نارضی بود.

آقای بایدن سرانجام در حالیکه آقای ترامپ مشغول قطع حرف هایش بود، گفت: «دهانت را می بندی مرد؟»

درمرحله ای دیگر که کریس والاس موضوع ویروس کرونا را مطرح کرد، آقای بایدن به او گفت: «این قسمت خیلی مفیدی بود.»

در طول مناظره در مورد بیمه درمانی، آقای والاس بارها تلاش کرد سئوال خود را با آقای ترامپ که همچنان صحبت هایش را قطع می کرد مطرح کند.

آقای ترامپ به آقای والاس گفت: «فکر می کنم با تو مناظره می کنم نه او (بایدن).»

آقای والاس پس از ختم مناظره به نیویورک تایمز گفت که این «یک فرصت از دست رفته بسیار بد» برای کشور بود.

او گفت: «هرگز تصور نمی کردم (این مناظره) بدین گونه از خط خارج شود.»

این مجری باسابقه اذعان داشت پس از آن که معلوم شده بوده پرزیدنت ترامپ به مقرراتی که با آن موافقت کرده بود پایبند نیست، در هیچ مرحله نتوانسته بوده کنترل کامل مناظره را در دست گیرد.  

آقای والاس در پاسخ به این سئوال که آیا خاموش کردن بلندگوی ترامپ به او در کنترل مناظره کمک می کرده یا نه، گفت: «در عمل حتی اگر میکروفن رئیس جمهور خاموش می شد، بازهم به قطع صحبت دیگری ادامه می داد که به احتمال قوی میکروفن بایدن آن را می گرفت و  این مناظره همچنان مختل می شد.»

آقای والاس همچنین گفت فکر نمی کند قطع میکروفن دو مردی که برای مقام ریاست جمهوری رقابت می کنند کار درستی باشد.

او گفت: «مردم باید به خاطرداشته باشند – و بسیاری فراموش می کنند – که هردوی این نامزدها از حمایت ده ها میلیون آمریکایی برخوردارند.»

کمیسیون نظارت، دومین مناظره را که قرار بود در روز ۱۵ام اکتبر برگزار شود مقدمتا بخاطر آزمایش مثبت ویروس کرونای آقای ترامپ به عهده تعویق انداخت. 

سپس کمیسیون اعلام کرد که مناظره در فضای مجازی انجام خواهد گرفت که آقای ترامپ فورا با انجام  آن در آن شرایط مخالفت کرد.

با خودداری آقای ترامپ از شرکت در مناظره دوم، ستاد انتخاباتی بایدن رویدادی برایش سازماندهی که که از طرف شبکه «ای بی سی» پخش می شد.

این اقدام موجب شد که پرزیدنت ترامپ با یک رویداد انتخاباتی که همزمان با رویداد بایدن برگزار شده و از طرف شبکه «ان بی سی» پوشش داده شود، موافقت کند. 

در خاتمه، تماشاگران رویداد بایدن با ۱۵.۱ میلیون نفر به مراتب بیشتر از ۱۳.۵ میلیون تماشاگر آقای ترامپ بود.

لغو مناظره دوم این تردید را به وجود آورد که آیا  نامزدهای انتخاباتی با برگزاری سومین وآخرین مناظره موافقت خواهند کرد یا نه.

روز دوشنبه تنها چند ساعت پیش از اعلام تغییرات در نحوه برگزاری مناظره، ستاد انتخاباتی آقای ترامپ از کمیسیون خواسته بود «موضوع های مناظره را مورد بررسی و ارائه مجدد» قرار دهد. 

بیل استپین، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ در نامه سرگشاده ای در توئیتر خواستار آن شد که مناظره روی سیاست خارجی تمرکز کند.

او در این نامه گفت که آمریکایی ها حق دارند بدانند «اگر یکی از نامزدهای احراز مقام ریاست جمهوری ایالات متحده ارتباط هایی با حزب کمونیست چین داشته است.» 

کریستِن ولکر، مجری مناظره نهایی گفته که موضوع های مناظره «مبارزه با کووید ۱۹»، «خانواده های آمریکایی»، «نژاد در آمریکا»، «تغییرات آب و هوا»، «امنیت ملی» و «رهبری» خواهد بود.

آقای استپین می گوید این سنت مناظرات گذشته بوده که در موضوع های مناظره تجدید نظر شود. او گفته لزومی نداشته که کمیسیون «پیش از پاسخ با ستاد انتخاباتی بایدن مشورت کند زیرا همه ما می دانیم آن ها چه فکر می کنند.»

آقای ترامپ همچنین تلاش کرده بی طرفی خانم ولکر را مورد تردید قرار دهد. او در یک رویداد انتخاباتی در ایالت آریزونا درروز دوشنبه گفت که گزارشگر «ان بی سی» در کاخ سفید یک «دموکرات افراطی» است.

© The Independent