سفیر آمریکا در کابل: آمریکا در کنار افغانستان باقی می‌‌ماند

«ماه‌های آینده برای افغانستان سرنوشت‌ساز خواهد بود»

Aaron P. Bernstein / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

جانبس، سفیر ایالات متحده آمریکا که در مراسم دویست و چهل و سومین سالروز جشن استقلال این کشور در محل سفارت آمریکا در کابل صحبت می‌کرد گفته است، حکومت ایالات متحده آمریکا برای آینده افغانستان وضعیتی را می‌خواهد که تمام شهروندان این کشور در کنار هم زندگی عزت‌مندانه و صلح‌آمیز داشته باشند و همچنان ایالات متحده به عنوان یک همکار خوب کنار افغانستان باقی خواهند ماند.

آقای بس، ماه‌های آینده را برای افغانستان سرنوشت‌ساز خوانده و همچنان گفته است، شهروندان این کشور باید خود را برای گفت‌و‌گو و سازش با گروه طالبان آماده کنند.

سفیر آمریکا گفت:« مردم افغانستان در ماه‌های پیش‌رو، فرصت‌های خوبی برای یافتن یک راه حل سیاسی برای مسئله افغانستان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دارند و برای هر دو مورد باید آمادگی داشته باشند».

جان بس، گفته است، چالش‌هایی که شهروندان افغانستان را از هم جدا کرده تنها با تلاش‌های آمریکا، متحدین و دیگر همکاران بین‌المللی افغانستان حل نمی‌شود و باید این چالش‌ها به صورت مشترک توسط خود افغان‌ها حل شود.

او افزود: »حالا شما تصمیم بگیرید که برای حل این مشکلات درکجا و چگونه خود را آماده می‌کنید و طالبان چگونه و در کجا با شما سازش و گفت‌و‌گو کنند، تا جنگ چندین ساله در افغانستان خاتمه یابد».

گفته می‌شود که در این محفل عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، شماری از مقامات دولتی و تعدادی از سیاستمداران افغانستان نیز حضور داشت.

خواستیم در این مورد دیدگاه و نظرات شماری از شهروندان افغانستان را نیز داشته باشیم.

حمیدالله ننگرهاری، ساکن کابل است. او در مورد این گفته‌های جانبس چنین می‌گوید:« بدون شک، حضورایالات متحده آمریکا کنار افغانستان یک نیاز جدی است و آمریکا نباید در این وضعیت اساسی و مهم افغانستان را تنها بگذارد. در کنار آن باید مردم افغانستان بیدار شوند دست به دست هم داده و این کشور را از بدبختی نجات دهند. حتما روزی آمریکا این کشور را ترک می‌کند و ما باید سرپای خود ایستاده باشیم».

شیرشاه عثمانی، دانشجوی سال دوم دانشکده حقوق دانشگاه کابل است او در این مورد می‌گوید: «باید آمریکا برای مدت طولانی در افغانستان باقی بماند و حکومت و مردم این کشور را حمایت کند. اگر آمریکا واقعا می‌خواهد که دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان رشد نکنند، نباید این کشور را تنها بگذارد».

این اظهارات درحال بیان می‌شود که نمایندگان گروه طالبان از آغاز گفت‌و‌گوها صلح با آمریکا تا کنون خواستار خروج نظامیان این کشور از افغانستان بوده است و تاکنون نیز بارها بر این خواسته خود تاکید کرده‌اند.

طالبان در چند دیدار که با نماینده آمریکا داشته‌اند، بر جدول خروج نظامیان خارجی از افغانستان تاکید کرده و گفته اند که در حضور نیروهای خارجی درافغانستان برقراری صلح و آتش‌بس در این کشور غیر ممکن است.

تاکید سفیر آمریکا بر حضور کشورش در کنار دولت و مردم افغانستان درحال صورت می‌گیرد که شماری از سیاست‌مداران افغانستان برای دیدار و گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان گروه طالبان عازم دوحه پایتخت قطر شده‌اند. گفته می‌شود که این سومین بار است که سیاست‌مداران افغانستان با نمایندگان طالبان دیدار می‌کنند. پیش از این نیز این سیاستمداران دو دیدار دیگر با نمایندگان گروه طالبان در مسکو پایتخت روسیه داشتند.

بیشتر از