متحد نزدیک مکرون، طلسم مذاکرات برگزیت را می‌شکند؟

سهمیه ماهی‌گیری و مقررات مرزی، مهمترین موانع به نتیجه رسیدن مذاکرات‌ هستند

بوریس جانسون (چپ)، نخست وزیر بریتانیا، و امانوئل مکرون(چپ)، رئیس جمهور فرانسه- HANNAH MCKAY / POOL / AFP

در اوج نگرانی از این که مذاکره‌کنندگان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پیشاپیش نشست مهم این هفته از مسیر خود خارج شوند، متحد ارشد امانوئل مکرون در بروکسل، بوریس جانسون را به مداخله در مذاکرات مربوط به برگزیت ترغیب کرد.  

مقام‌های اتحادیه اروپا معتقدند که برای شکستن بن‌بست درباره بزرگ‌ترین مسائل مربوط به ماهیگیری و قوانین- که هر دو طرف از شروع سال جاری پیشرفت چندانی در آن نکرده‌اند، به یک مداخله سیاسی نیاز است.  

تنها یک هفته مانده به زمان مذاکرات، فشار برای دومین «لحظه چشایر» در حال افزایش است؛ ارجاع به زمانی که آقای جانسون و لئو وارادکار، «تیشخ» یا نخست‌وزیر ایرلند عاقبت در سال گذشته با قدم‌زدن در باغ یک خانه روستایی دورافتاده، توانستند بن‌بست برگزیت را بشکنند.  

داسیان سیولوش، نخست‌وزیر سابق رومانی که اکنون گروه لیبرال «نوسازی» متعلق به رییس‌جمهور فرانسه را در پارلمان اروپا هدایت می‌کند، نخست‌وزیر را به «برخاستن» و مشارکت شخصی ترغیب کرده است.  

لندن و بروکسل در چند هفته اخیر صحنه غوغای فعالیت‌ها بوده‌اند و تیم‌هایی از هر دو طرف، صندلی قطارهای یورواستار را که در سایه همه‌گیری ویروس کرونا خالی شده‌اند، با رفت‌وآمد میان طرفین پرکردند.  

علی‌رغم گزارش‌ها درباره پیشرفت‌های خوش‌بینانه در مورد مسائل حاشیه‌ای، پرسش‌های با بار سیاسی درباره «شرایط برابر تجاری» و این که آیا ناوگان دریایی اتحادیه اروپا به آب‌های بریتانیا دسترسی خواهند داشت یا نه، به نظر می‌رسد که با دستور کار فعلی، دشوار می‌نمایند.  

آقای سیولوش، متحد مکرون، به نفع آقای جانسون که از طرفداران پروپاقرص بازی کریکت است، از اصطلاحی مربوط به این ورزش استفاده کرد و به ایندیپندنت گفت: «توافق برگزیت به نفع همه است، اما نمی‌تواند بدون هزینه به دست آید. زمان کوتاه است، اما بریتانیایی‌ها به تکثرگرایی‌شان معروفند و اینک این با بوریس جانسون است تا تصمیم بگیرد که آیا واقعا می‌خواهد برخیزد تا این توافق حاصل شده و امضا شود.»  

برگزیت برای اولین بار طی چند ماه و در دیدار روز پنج‌شنبه و جمعه رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل، به دستور کار بازگشته است. آقای جانسون پیش‌تر گفته بود که اگر تا قبل از دیدار توافقی حاصل نشود، از مذاکرات خارج می‌شود، اما گفته می‌شود که مایکل بارنیر مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، در حال تلاش برای تمدید زمان تا آخر ماه جاری است.  

آقای مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، آخر هفته گذشته تلفنی با آقای جانسون صحبت کرد و به گفته دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، دو طرف «منتهای بازی در مذاکرات را تعیین کردند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که نخست‌وزیر بریتانیا به آقای مکرون گفته است که باید «از طریق مذاکرات فشرده میان مذاکره‌کنندگان ارشدی که با رییس کمیسیون اروپا توافق کرده‌اند» میان «شکاف‌های چشمگیری در روزهای آینده» پل زده شود.  

آقای مکرون نیم نگاهی به مذاکرات دارد. او آخرین بار در ماه ژوئن برای شرکت در یک ملاقات تشریفاتی به لندن سفر کرد. آن زمان آقای جانسون به او گفت به نظرش دلیل زیادی برای کش دادن مذاکرات درباره توافق، تا پاییز وجود ندارد. 

 طرفین توافق دارند که تا قبل از پایان دوران انتقالی در ۳۱ دسامبر، نیاز است که به توافق برسند اما بر سر تاریخ دقیق آن اندکی اختلاف دارند.  

آقای جانسون گفته است که نشست این هفته مهلت اوست، اما پارلمان اروپا گفته است که می‌تواند تا پایان ماه درباره توافق کار کند. اگر مذاکرات تمدید شود، این دو هفته احتمالا موقعیتی حیاتی است که طی آن امکان دارد به یک توافق دست یافته شود.

© The Independent

بیشتر از جهان