حقوق ‌بشرافغانستان: معاینه بکارت خلاف قانون‌اساسی و کرامت انسانی‌ است

«نفرت از پزشک، خانواده، و فکر خودکشی از پیامدهای این معاینه است»

عکس آرشیوی از اتاق معاینه پرده بکارت زنان در عراق - ALI AL-SAADI / AFP

سازمان حقوق بشر افغانستان در یک تحقیق تازه که در این کشور انجام داد می‌گوید که هنوز هم آزمایش «پرده بکارت» در افغانستان به شکل غیرقانونی جریان دارد. این آزمایش مورد تایید علم پزشکی نیست، خلاف کرامت انسانی است و باید از انجام آن جلوگیری شود.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این اعلامیه چند صفحه‌ای نوشت: «آزمایش‌ پرده بکارت که اکنون در افغانستان انجام می‌شود خلاف کرامت انسانی، مخالف با قواعد و مقررات بین‌المللی ازجمله منشور سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی، حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون منع شکنجه و مخالف با قانون اساسی افغانستان و قانون منع خشونت علیه زنان و قانون منع شکنجه است. ما از دولت افغانستان می‌خواهیم که در قوانین جزایی این کشور نسبت به چنین آزمایش‌هایی تعدیل صورت گیرد و نیز وزارت بهداشت افغانستان آزمایش بکارت را ممنوع اعلام کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کمیسیون گفت: «بیشتر قربانیان و متهمان زن از سوی مراجع غیرمرتبط به انجام آزمایش پرده بکارت وادار می‌شوند و ما برای تهیه این گزارش با ۱۲۹ زن قربانی چنین آزمایش‌هایی در ۱۳ استان این کشور گفت‌وگو کردیم. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که قربانیان درد و رنج شدید روانی را تجربه کردند و گفته‌اند که با انجام این معاینات عملآ شکنجه شدند و حتی باعث شده است که پس از انجام معاینات از فرد معرفی‌کننده، دکتر معاینه‌کننده و از خانواده‌های خویش نیز نفرت پیدا کنند و حتی به خودکشی نیز فکر کنند.»

در این اعلامیه‌ آمده است: «این تحقیق نشان می‌دهد که برخلاف طرح تعدیل فقره ۲، ماده ۶۴۰ کد جزای افغانستان که فیصله شده بود: در صورتی که هیچ گونه سند و ثبوتی برای اثبات جرم وجود نداشته باشد، معاینه پرده بکارت فقط به حکم محکم ذی‌صلاح ممکن است. اما باز هم برخلاف قانون بیش از ۹۲ درصد معاینات پرده بکارت انجام شده است که بدون رضایت زنان و حکم محکمه با صلاحیت بوده است که این زنان برای معاینات از سوی پلیس، دادستانی‌کل، امنیت ملی و خانه امن در این کشور معرفی شده‌اند.

آن‌ها در این میان یک آزمایش به حکم دادگاه افغانستان و ۹ مورد دیگر به رضایت زنان و به شکل دوطلبانه، برای رهایی از اتهامات انجام داده‌اند.»

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید: «معاینات اجباری پرده بکارت یکی از خشونت‌هایی است که هنوز بر زنان روا داشته می‌شود و با تحقیر و توهین زنان، کرامت انسانی آن‌ها را نقض می‌کند.»

بانو اکبر گفت: «کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌خواهد هرچه زودتر جلو اجرای این معاینات گرفته شود و تعدیلات قانونی، از نقض کرامت انسانی که احترام به آن مورد حمایت قانون اساسی است جلوگیری شود.»

لطیفه سلطانی، نماینده کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز تاکید دارد که معاینات پرده بکارت غیرقانونی است و باید هرچه زودتر متوقف شود. او می‌گوید: «متاسفانه معاینات پرده بکارت سال‌های متمادی است که در افغانستان انجام می‌شود و ما از سال‌های ۲۰۱۵ دادخواهی خویش را در این زمینه آغاز کرده‌ایم که تاهنوز ادامه دارد و می‌خواهیم که از حقوق زنان در این زمینه دفاع کنیم تا از این گونه معاینات که نقض صریح حقوق بشر و قانون اساسی افغانستان است جلوگیری شود.»

معاینات پرده بکارت در افغانستان در حالی انجام می‌شود که حتی سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که آزمایش بکارت اعتبار علمی ندارد. این آزمایش نه بکارت را تثبیت می‌کند و نه رابطه جنسی را. این موضوع در تحقیق تازه کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز آمده است که «معاینات پرده بکارت مورد تایید علم طب نیست و به لحاظ احتمال زیاد خطا در آن از اعتبار لازم و قابل اعتماد به خصوص جهت استناد در نهاد‌های حقوقی و قضایی برخوردار نیست.»

بیشتر از