قوه قضاییه: ۴۵ مقام آمریکایی را تحریم کردیم

تحریم مقامات آمریکایی در راستای تروریستی نامیدن سپاه، از سوی آمریکاست

علی باقری، معاون بین‌الملل قوه قضائیه - خبرگزاری دانشجو

علی باقری، معاون بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر اعلام کرد که این ستاد، با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت اطلاعات، اسامی ۴۵ شخصیت حقیقی و حقوقی آمریکایی دخیل در تحریم‌های علیه ایران را جمع‌آوری و تدوین کرده و برای پیگیری در اختیار دادستانی تهران گذاشته است.

 او در این‌باره گفت که مطابق مواد ۵ و ۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۸ قانون مقابله با اقدام آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران، این تحریم‌ها صورت‌گرفته است.

ایران هم‌اکنون تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که تا زمانی که جمهوری اسلامی از جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود دست برندارد و سعی نکند مانند یک کشور عادی با دنیا تعامل کند، تحریم‌ها ادامه خواهد داشت.

دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از سال ۲۰۱۸ و در پی خروج دولت دونالد ترامپ از توافقنامه هسته‌ای آغاز شد.

خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که در راستای سیاست‌های تحریم‌های حداکثری، برای انزوای هر چه بیشتر حکومت ایران، ۱۸ بانک دیگر ایرانی را نیز تحریم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در پی ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، علی القاصی‌مهر، دادستان تهران گفته بود که حکم جلب برخی از مقامات آمریکایی صادر شده و اسامی آن‌ها در اختیار پلیس بین‌الملل قرار گرفته است. او همچنین اعلام کرده بود که نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز، در این لیست است و او حتی پس از پایان مسئولیتش نیز، تحت تعقیب قضایی خواهد بود.

برایان هوک، نماینده وقت دولت آمریکا در امور ایران در واکنش به این اقدام جمهوری اسلامی برای بازداشت دونالد ترامپ گفته بود که  اینترپل برای پرونده‌هایی که ماهیت سیاسی دارند، اعلان قرمز صادر نمی‌کند. او همچنین این اقدامات ایران را تبلیغاتی خوانده و گفته بود: «این مسئله ارتباطی با امنیت، صلح بین‌المللی یا ارتقاء ثبات ندارد. این یک حرکت تبلیغاتی است که کسی آن را جدی نمی‌گیرد.»

بیشتر از