اعتراض‌های بلاروس؛ سرکوب و بازداشت گسترده معترضان

دست‌کم ۳۵ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند

مردی با پرچم قرمز و سفید سابق بلاروس در تظاهرات ۱۱ اکتبر مقابل نیروهای نظامی در مینسک ایستاده است - STRINGER / AFP

با ادامه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که سه ماه پیش برگزار شد، روز گذشته (یکشنبه) دست‌کم ۲۵۰ نفر از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانس‌پرس برآورد می‌کنند که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در تظاهرات دیروز، ۲۰ مهرماه، دستگیر شده‌اند.

از زمان انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ نهم اوت، حدود سه ماه پیش، ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمده‌اند تا اعتراض خود را به نتایج انتخابات نشان دهند. برخلاف ادعای لوکاشنکو مبنی بر پیروزی قاطع در انتخابات، رهبر اپوزیسیون، سوتلانا تیخانوفسکایا می‌گوید که او برنده انتخابات بوده ‌است.

معترضان روزهای آخر هفته به خیابان می‌آیند تا اعتراض خود را اعلام کنند. دیروز نهمین یکشنبه پیاپی بود که تظاهرکنندگان به خیابان‌ها رفتند. بر اساس گزارش‌‌ها، در تظاهرات ۲۰ مهرماه، پلیس در بلاروس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، خودروی آب پاش و نارنجک صوتی استفاده کرد.

از وسایل نقلیه نظامی و کنترل جمعیت هم در پایتخت بلاروس استفاه شده است. معترضان سعی کردند با چتر از آب نارنجی رنگی که پاشیده می‌شود در امان بمانند.

الس بیالیاتسکی، رئیس نهاد حقوق بشری ویناسا به آسوشیتدپرس گفته که این سخت‌ترین اقدام در راستای متفرق کردن تظاهرکنندگان بود. به گفته او، حدود یکصد هزار نفر در تظاهرات مینسک شرکت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس، در تظاهرات دیروز دست‌کم ۳۵ روزنامه‌نگار دستگیر شدند.

الکساندر لوکاشنکو در ۲۶ سال گذشته رئیس جمهور بلاروس بوده و تظاهرکنندگان معتقدند او با تقلب خود را پیروز انتخابات اخیر عنوان کرده است. بر اساس اعلام رسانه‌های دولتی بلاروس، لوکاشنکو روز شنبه به زندان رفته تا با تعدادی از معترضان سیاسی درباره اصلاح قانون اساسی گفتگو کند.

سوتلانا تیخانوسکایا، رقیب آقای لوکاشنکور، که خود را پیروز انتخابات می‌داند، به لیتوانی پناهنده شده است.

اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا اعلام کرده‌اند که نتیجه انتخابات اخیر بلاروس را نمی‌پذیرند.

بیشتر از جهان