روز بین‌المللی دختر، تلاش برای زندگی عاری از خشونت جنسیتی؟

این روز برای افزایش آگاهی در باره مسائلی چون کودک همسری، نابرابری و خشونت جنسی است

دختران محصل فلسطینی در راه مدرسه‌ سازمان ملل در غزه، فلسطین - اوت ۲۰۲۰ - MAHMUD HAMS / AFP

امروز روز بین‌المللی فرزند دختر است: یک ابتکار سالانه از سوی سازمان ملل برای حمایت و قدرت بخشیدن به زنان جوان در سراسر جهان.

موضوع روز دختر امسال به کمک به دختران، برای غلبه بر سختی‌ها و ناملایمات اختصاص یافته است.

به گزارش یونیسف، ۶۰۰ میلیون دختر جوان و نوجوان در دهه آینده به کار مشغول خواهند شد و ۹۰ درصد آنها که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند به طور غیر رسمی به اموری خواهند پرداخت که سوءاستفاده و بهره‌کشی در آنها رایج است.

موضوع روز دختر هر ساله متفاوت است ولی مربوط به مبارزه دختران جوان در حوزه حقوق بشر است.

موضوع سال ۲۰۱۹ «صدای من، آینده برابر ما» با هدف تصویرسازی از دنیایی بهتر از نگاه دختران جوان است تا تشویق شوند از قدرتشان برای انجام تغییرات استفاده کنند.

روز بین‌المللی دختر ۲۰۲۰ با محوریت کمک به دختران جوان برای داشتن زندگی عاری از خشونت جنسیتی، اعمال و رفتار گزنده، اچ‌آی‌وی و ایدز طراحی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز بین‌المللی دختر چیست؟

ابتکار روز بین‌المللی دختر، که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، به منظور طرح مسائلی آغاز شد که زنان جوان در سراسر جهان با آنها درگیرند، نظیر ازدواج در سن پایین، نابرابری و خشونت جنسیتی.

این ابتکار در قالب پروژه‌ای آغاز شد که مؤسسه خیریه «طرح بین‌المللی» کودکان جهان راه‌اندازی کرد که از دل کارزار «زیرا من دخترم» این شرکت بیرون آمد.

هدف از این کارزار، آگاه کردن جامعه جهانی از نیاز دختران جوان به آموزش بیشتر، مراقبت بهداشتی بهتر و حقوق قانونی آنها در کشورهای در حال توسعه بود.

پس از این که کارزار توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد، سازمان ملل ورود کرد و آن را به ابتکاری جهانی تبدیل کرد که امروزه شاهد آن هستیم.

هر سال موضوع متفاوتی برای روز دختر انتخاب می‌شود. موضوع سال اول «پایان دادن به ازدواج بچه‌ها» بود و سال دوم، ۲۰۱۳، «نوآوری در آموزش دختران» نام گرفت.

 

تغییرات چگونه انجام می‌شود؟

هدف اصلی روز بین‌المللی دختر افزایش آگاهی از طریق شبکه‌های اجتماعی درباره چالش‌هایی است که دختران در کشورهای در حال توسعه با آنها مواجه هستند.

یافته‌های هر سال بسته به موضوع متفاوت است.

مثلا هدف روز بین‌المللی دختر در سال اول، مبارزه با این حقیقت بود که ۱۲ میلیون دختر زیر ۱۸ سال در آن سال ازدواج کردند و ۲۱ میلیون دختر بین ۱۵ و ۱۹ سال در کشورهای در حال توسعه در آن سال باردار شدند.

گرچه ازدواج در سن کم هنوز هم وجود دارد و موجب نگرانی است، ولی طرح‌هایی همچون روز بین‌المللی دختر به مطرح شدن معضلاتی از این دست، تشکیل جلسات مهم در سطح دولت، و تشویق دیگران به اقدام عملی کمک می‌کند.

 

هدف امسال چیست؟

موضوع امسال «صدای من، آینده برابر ما» است که از مردم می‌خواهد فرصت را برای انجام تغییراتی که مورد توجه دختران جوان است مغتنم بشمارند.

این موضوع، الهام گرفته از کنفرانس جهان زنان در پکن است که ۲۵ سال پیش تشکیل شد که با جمع کردن بیش از ۳۰ هزار زن از ۲۰۰ کشور مختلف جهان به بررسی حقوق زنان و دختران در قالب حقوق بشر پرداخت.

در پایان کنفرانس، یک سیاست جدید در دستور کار قرار گرفت: بیانیه پکن و طرح اقدام عملی آن، که موجب تهییج موجی از اقداماتی جهت رفع معضلاتی نظیر دستمزد نابرابر بود.

سازمان ملل در پایگاه اینترنتی خود آورده «امروز این اقدامات وسعت گرفته‌اند و برای دختران جوان و توسط خود آنها سازمان‌دهی می‌شوند تا معضلاتی چون ازدواج در سن کم، نابرابری آموزشی، خشونت جنسیتی، تغییرات اقلیمی، اعتماد به نفس، و حقوق دختران برای ورود به اماکن عمومی یا مذهبی هنگام قاعدگی مطرح و مرتفع شوند. دختران ثابت کرده‌اند که مستقل و توقف‌ناپذیر هستند.»

 

من چه کمکی می‌توانم بکنم؟

انتظاری که از تک‌تک افراد می‌رود این است که به انتشار و آگاهی‌رسانی موضوع کمک کنند. سازمان ملل همگان را تشویق می‌کند که از طریق شبکه‌های اجتماعی با هشتگ DayOfTheGirl به اطلاع‌رسانی بپردازند.

سازمان‌های کوچکی هم هستند که روی چالش‌هایی تمرکز کرده‌اند که سازمان ملل مشخص کرده و هر کسی می‌تواند در آگاهی‌رسانی آنها سهمی داشته باشد، نظیر «صندوق مالالا»، «دختر عروس نیست»، «او اولین است»، و «کارزار آموزش زنان» موسوم به کم فد.

© The Independent

بیشتر از زندگی