دلایلی که باعث شد جایزه صلح نوبل به برنامه جهانی غذا برسد

«این جایزه توجه‌‌ها را به میلیون‌ها انسان گرسنه در جهان جلب خواهد کرد»

بیش از ۲۰ میلیون یمنی در معرض ناامنی غذایی، بزرگ‌ترین برنامه سازمان جهانی غذا در سراسر جهان است- ESSA AHMED / AFP

برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ اعلام شده است. 

این سازمان که برای مقابله با گرسنگی و ناامنی غذایی در سطح جهان فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۹ تقریباً به ۱۰۰ میلیون نفر در ۸۸ کشور جهان کمک‌رسانی کرده است. 

کمیته نوبل می‌گوید که انتظار دارد جایزه امسال توجه‌ها را به مشکل گرسنگی که هم‌اینک میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند، افزایش دهد. 

همچنین از دولت‌ها خواسته شده است که اطمینان حاصل کنند که برنامه جهانی غذا و سایر سازمان‌های امدادرسان از حمایت مالی کافی برای تغذیه گرسنگان جهان برخوردار باشند. 

دیوید بیسلی، رئیس برنامه جهانی غذا، پس از اعلام این خبر به آسوشیتدپرس گفت: «به گمانم اولین بار در زندگی من است که از شدت شگفتی حرفی برای گفتن ندارم. این خبر خیلی غیرمنتظرانه بود.» 

برنامه جهانی غذا چیست؟ 

برنامه جهانی غذا شاخه غذایی سازمان ملل متحد است و هدفش تغذیه ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان است که به دلیل درگیری‌ها، بلایای طبیعی یا سوءمدیریت دولت‌ها دچار گرسنگی شده‌اند. این برنامه در ۵۴ کشور دفتر دارد و سالانه به طور متوسط ​​به ۹۱ میلیون و چهارصد هزار نفر در حداقل ۸۳ کشور جهان کمک‌رسانی می‌کند. 

این سازمان همچنین با ارائه کمک فنی به دولت‌ها به توسعه ظرفیت‌های آن‌ها برای مدیریت حوادث غیرمترقبه و ایجاد نظام حمایت اجتماعی یاری می‌رساند. 

در ادامه، به چند مورد از مهم‌ترین کمک‌رسانی‌های اخیر برنامه غذایی ملل متحد اشاره می‌شود. 

ویروس کرونا

در ماه ژوئن گذشته، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که هم‌زمان با گسترش ویروس کرونا در جهان «بزرگ‌ترین پاسخ بشردوستانه در تاریخ خود» را برای کمک به میلیون‌ها انسان در معرض گرسنگی به اجرا خواهد گذاشت.  

این سازمان تخمین زده است که تعداد افراد گرسنه در کشورهایی که در آن فعالیت دارد می‌تواند تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۷۰ میلیون نفر افزایش یابد. این ۸۲ درصد افزایش نسبت به قبل از شروع این بیماری همه‌گیرخواهد بود. 

مطابق اعلام برنامه جهانی غذا، در شش ماه اول سال جاری میلادی، شمار افراد تحت پوشش این سازمان به ۸۵ میلیون نفر رسیده است و این سازمان برنامه‌هایی را برای گرسنگان ساکن مناطق شهری آغاز کرده و کمک خود به برنامه‌های حمایت اجتماعی دولت‌ها را به ۵۰ کشور توسعه داده است. 

یمن

بر اساس برنامه جهانی غذا، برنامه کمک‌رسانی این سازمان در یمن با بیش از ۲۰ میلیون یمنی در معرض ناامنی غذایی، بزرگ‌ترین برنامه این سازمان در سراسر جهان است. یمن که همچنین یکی از بالاترین نرخ‌ سوء‌تغذیه کودکان را در جهان دارد، توسط سازمان ملل متحد به عنوان بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان اعلام شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۷، این سازمان هشدار داد که عربستان سعودی از مواد غذایی به عنوان «سلاح جنگی» استفاده می‌کند. پس از آن مشخص شد که عربستان سعودی به طور نظام‌مند هدف‌گیری منابع غذایی یمن را در روش‌های محاصره خود گنجنده است، از جمله با حملات هوایی به ماهیگیران یمنی. 

در ماه ژوئیه، برنامه جهانی غذا خواستار «تزریق فوری وجوه مالی» برای ارائه کمک‌های غذایی در یمن شد و هشدار داد که اگر اقدامی انجام نشود، «دوباره در همان وضعیت سال ۲۰۱۸ قرار خواهیم گرفت که یمن در آستانه قحطی تمام‌عیار بود». 

سوریه

جنگ داخلی سوریه از مارس ۲۰۱۱ در جریان است و میلیون‌ها نفر را بدون دسترسی به غذای کافی از خانه‌های خود آواره کرده است. دسامبر گذشته، پس از تشدید درگیری‌ها در شمال غربی سوریه و غرب حلب، نزدیک به یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. 

برنامه جهانی غذا که هر ماه به طور متوسط چهار و نیم میلیون سوری را تغذیه می‌کند، در پاسخ به تشدید درگیری‌ها یک واکنش اضطراری را در این کشور به اجرا گذاشت و عملیات بشردوستانه را در شمال غربی سوریه گسترش داد تا از طریق مرز ترکیه کمک‌های غذایی اضطراری را به مردم سوریه برساند. 

اما این سازمان برای تأمین نیاز ماهانه بیش از پنج میلیون آواره در این کشور و کشورهای همسایه تا نوامبر ۲۰۲۰ به ۱۹۷ میلیون دلار بودجه نیاز دارد. برای مقابله با کمبود بودجه، این سازمان مجبور شده است که کالری سبدهای غذایی را کاهش دهد. 

سایر کشورهای طبقه‌بندی شده توسط برنامه جهانی غذا به عنوان کشورهای در معرض بحران در سطح ۳، که از توان کنونی دفاتر محلی این سازمان فراتر است و نیاز به یک پاسخ جهانی دارد، شامل جمهوری دموکراتیک کنگو، شمال شرقی نیجریه، منطقه ساحل در افریقا و سودان جنوبی است.

© The Independent

بیشتر از جهان