خاطره به جرم پلیس بودن به دست پدر طالب خود کور شد

حضور زنان افغان در نیروهای امنیتی و دفاعی با مشکلات‌ اجتماعی، خانواد‌گی و امنیتی روبه‌رو است

عکس از صفحه رسمی وزارت کشور افغانستان

بانو خاطره پلیس بود و در استان غزنی انجام وظیفه می‌کرد، اما پدر خاطره عضو طالبان است. چند روز پیش پدر این دختر پلیس، همراه با چهار طالب دیگر که زیر دستانش بودند، ابتدا چند گلوله به خاطره شلیک می‌کند و سپس چشمان دخترش را با چاقو کور می‌کند.

وزارت کشور افغانستان این خبر را تایید کرد. این وزارت‌خانه متعهد شده است که این پلیس زن را درمان کند و یک آپارتمان مستقل برای جهت اسکان او در نظر می‌گیرد.

مسعود انداربی، سرپرست و نامزد وزارت کشور افغانستان درباره دیدارش با خانم خاطره، این پلیس زن که از سوی پدر طالبش کور شده است در صفحه توییترش نوشت: «خاطره یک پلیس قهرمان است. پدر طالبش چشمانش را کور و او را به شدت زخمی کرده است. او امروز به دفتر من آمد. من وعده کردم که مصارف درمانش را به دوش می‌گیرم و یک آپارتمان نیز به او می‌دهم.»

آقای انداربی، به طالبان گفت: «طالبان نمی‌توانند با جبر و زور این ملت را شکست بدهند. نیروهای امنیتی افغان به هر قیمت که باشد از کشورشان دفاع می‌کنند.»

مروه امینی، سرپرست ریاست حقوق بشر کودکان و زنان افغانستان نیز درباره این اتفاق گفت: «بانو خاطره به جرم این که در حکومت کار می‌کند و پلیس است از سوی پدرش ده گلوله زده می‌شود. بدن خاطره پلیس قطعه قطعه شده است. نه درست راه می‌رود و نه درست می‌بیند. هر دو چشمانش را با چاقو آسیب زدند و غم‌انگیزتر این که خانم خاطره می‌گوید نمی‌تواند فرزندانش را ببیند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو امینی افزود: «در دیدار وزیر کشور افغانستان با بانو خاطره علاوه بر کمک نقدی، تمام مصارف درمانش نیز به عهده گرفته شد.»

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز گفت که بانو خاطره پس از درمان و بازیابی سلامتش دوباره قوی و در صف ما باقی می‌ماند. او افزود: «تنها یک خاطره نه، ده‌ها خاطره‌ از سوی طالبان یا تیرباران شده و یا شکنجه شده‌اند. پدر خاطره که هم‌فکر طالبان است، چشمان دخترش را به جرم پلیس بودن کور کرد. خاطره درمان می‌شود و همچنان قوی در صف ما می‌ماند.»

اجمل عثمانی، ۱۲ سال است که در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کار می‌کند وی این خبر را تکان‌دهنده می‌خواند و می‌گوید: «مانند این خبرها ما هر روز خبرهای ناخوشایندی می‌شنویم. جای بسیار افسوس است که پدر به دختر خود رحم نمی‌کند. دختری که نه دزد است، نه راهزن است و نه روابط نامشروع با کسی داشته اما باز هم به جرم این که چرا به ملت و دولت خود خدمت می‌کند کشته می‌شود و یا چشمانش کور می‌شود. من از رئیس جمهور کشور خود می‌خواهم لطفا به چنین اشخاصی اجازه ندهید که روحیه نیروهای نظامی به ویژه زنان کشور را با این گونه رفتارهای غیر انسانی‌شان تضعیف کند، باید این شخص هرچه زودتر شناسایی و به جزای اعمالش برسد. من روز نخست قسم یاد کردم تا قطره خون در بدن دارم از کشور، مردم و ناموس ملی دفاع ‌کنم در این راه اگر کشته شوم شهید، اگر بکشم جانبازم.»

حضور زنان افغان هنوز هم در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور با مشکلات‌ اجتماعی، خانواد‌گی و امنیتی روبه‌رو است.

پس از باز شدن صفحه تازه در افغانستان و تشکیل نظام جدید، سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک نیروی نظامی قوی در این کشور آغاز و تلاش شد که در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، زنان افغان نیز نقش فعال و برجسته داشته باشند و زمینه دفاع از وطن و خدمت به آن را فراهم کنند. اکنون زنان افغان نیز در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حضور دارند، اما این زنان نظامی با مشکلاتی در جامعه، خانواده، خویشاوندان و به ویژه از سوی مخالفین نظام (طالبان) مواجه‌اند تا جایی که بارها تهدید به مرگ شده‌اند. بانو خاطره نیز یکی از هزاران زن نظامی این کشور است که با مشکلات موجود دست و پنچه نرم می‌کند.با این حال باز هم زنان نظامی این کشور تاکید دارند تا آخرین قطره خون از کشور و خاک‌شان دفاع کنند و نظام را تنها نگذارند.

بیشتر از