احضار سفیر بریتانیا در تهران در پی «توقیف غیرقانونی» نفتکش

ایران می گوید این توقیف تنش در حوزه خلیج فارس را افزایش می دهد

عکس از سایت سفارت بریتانیا در تهران

تلویزیون دولتی ایران به نقل از عباس موسوی، سخنگوی وزارتخارجه ایران گزارش داده که ایران، سفیر بریتانیا در تهران را به خاطر «توقیف غیرقانونی» یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق، احضار کرده است.

تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا، روز پنجشنبه، یک نفتکش را در آب‌های جبل الطارق به ظن آن که در تخطی از تحریم‌های اتحادیه اروپا حامل نفت به سوریه بوده است، توقیف کردند. این اقدامی قابل توجه است که می‌تواند رویارویی میان ایران و غرب را تشدید کند.

ایران مدعی است که توقیف (نفتکش) توسط بریتانیا اقدامی «مخرب» بوده و می‌تواند تنش در حوزه خلیج فارس را افزایش دهد.

دولت محلی برون مرزی جبل الطارق که تحت حاکمیت بریتانیاست، می‌گوید نهادهای بندری و انتظامی این ناحیه، همراه با تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا، روز پنجنشنبه، وارد نفتکش «گرِیس ۱» شدند.

فابیَن پیکاردو، وزیر اعظم دولت محلی جبل الطارق در یک بیانیه اظهار داشت: «ما یک کشتی و محموله آن را توقیف کرده‌ایم. این اقدام به دنبال ارسال اطلاعاتی صورت گرفت که دولت (محلی) جبل الطارق را متقاعد کرد که نفتکش «گریس ۱» از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه تخطی کرده است. ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد «گریس ۱» حامل نفت خام به مقصد پالایشگاه بندر بانیاس در سوریه بوده است.»

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ و به دنبال سرکوبی خشونت آمیز نیروهای بشار اسد علیه تظاهرکنندگان هوادار دموکراسی که به جنگ داخلی انجامید، این کشور را مورد تحریم قرار داد.

سخنگوی رسمی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفت: «ما از این اقدام قاطع در جهت اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه رژیم سوریه استقبال، و از مقامات جبل الطارق که امروز صبح این اقدامات را با موفقیت به انجام رساندند، تجلیل می‌کنیم. این (اقدام) حاوی این پیام است که تخطی از تحریم‌ها، غیرقابل قبول است.»

وزارتخارجه بریتانیا، همچنین، از «اقدام قاطع» مقامات جبل الطارق تجلیل کرد. به گفته «یوزپ بوُرِل»، کفیل وزارتخارجه اسپانیا، جبل الطارق در واکنش به تقاضای آمریکا از بریتانیا دست به چنین اقدامی زده است.

آقای بورل افزود از آنجایی‌که توقیف نفتکش در آب‌های اسپانیا صورت گرفته، این کشور این واقعه و این که چگونه این امر بر حق حاکمیت اسپانیا تاثیر می‌گذارد را به دقت دنبال می‌کرده است.

اسپانیا آب‌های اطراف جبل الطارق را متعلق به بریتانیا نمی‌داند.

موسسه «رِفینیتیو» (گرد آورنده اطلاعات تجاری) می‌گوید احتمالا این نفتکش حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران بوده است.

سیستم ردیابی و شناسایی دریایی هم نشان می‌دهد که این نفتکش، در عوض استفاده از راه کانال سوئز مصر، به آرامی گوشه جنوبی آفریقا را دور زده تا به دریای مدیترانه برسد.

مدارک تجاری نشان می‌دهد که این کشتی در ماه دسامبر در بندر بصره عراق بار نفت خود را زده است، اما بصره حضور نفتکش را در این بندر تایید نکرده و سیستم شناسایی و رادار کشتی هم خاموش بوده است.

سپس، این نفتکش سیصد هزار تُنی، روی نقشه‌های ردیابی، با انبارهای کاملا پر، در نزدیکی بند عسلویه ایران مشاهده شده است.

توقیف این نفتکش در زمانی بسیار حساس صورت گرفته که تنش میان آمریکا و ایران در مورد انحلال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ سال گذشته توسط دونالد ترامپ، بالا گرفته است.

© The Independent