غنی: مردم افغانستان و جنگجویان طالبان از جنگ خسته‌اند

رئیس جمهور افغانستان در دوحه قطر، بار دیگر بر ختم جنگ و تامین صلح پایدار در افغانستان تاکید کرد

اشرف غنی: تلاش داریم که در روند صلح به جنگ چندین‌ساله افغانستان پایان دهیم تا مردم در صلح باعزت زندگی کنند-WAKIL KOHSAR / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در راس یک هیات بلندپایه حکومتی نخست به کشور کویت و سپس برای سفری دو روزه به قطر، کشوری که هم‌اکنون مذاکرات صلح بین‌افغانی در آن جریان دارد رفت. غنی، در این سفر با هیات مذاکره‌کننده افغانی، مقامات قطری و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز دیدار کرد.

آقای غنی را در این سفر، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، حنیف اتمر، وزیر خارجه، دکتر حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی و شماری از مقامات دیگر حکومتی همراهی می‌کنند.

آقای غنی، در دوحه، با هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان دیدار کرد و به آنان گفت: «شما از نظم و نظام در افغانستان نمایندگی می‌کنید. ما به شما افتخار می‌کنیم، زیرا در عمل و نظر ثابت کردید که اعتماد به شما صحیح بود. از حوصله، برخورد و این که دیدگاه‌تان را در مطابقت با قانون اساسی و فیصله‌های جرگه مشورتی عیار کردید تشکر می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور افغانستان افزود: «شما تیم وصل هستید و نه فصل و مردم می‌خواهند که شما به بحران چهل‌ساله گذشته افغانستان به شکل اساسی نقطه پایان بگذارید و ملت راه حل اساسی این بحران را در نظام جمهوریت می‌بیند. شما از نظم و نظام نمایندگی می‌کنید.»

آقای غنی گفت: «مردم افغانستان و حتی جنگجویان طالبان از جنگ خسته شده‌اند و این خستگی باید به گونه اساسی درک شود.»

غنی، در پایان سخنانش یک بار دیگر تاکید کرد: «دولت افغانستان آماده هر گونه همکاری با هیات مذاکره‌کننده افغانی است و برایشان در این زمینه آرزوی موفقیت داریم.»

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان همچنین در دیدار با مسؤولین رسانه‌های این کشور در دوحه قطر، یک بار دیگر بر ختم جنگ و تامین صلح پایدار در افغانستان تاکید کرد و گفت: «تامین صلح یکی از موضوعات مهم برای ماست و ما در چارچوب ارزش‌های ملی و منافع ملی خود، صلاحیت و حدود را به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان واگذار کرده‌ایم و آنان عملا کار می‌کنند. ما تلاش داریم که در روند صلح به جنگ چندین‌ساله افغانستان پایان دهیم تا مردم در صلح باعزت زندگی کنند.»

آقای غنی، در دوحه با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز دیدار کرد و در این دیدار دو طرف بر اعلام آتش‌بس سراسری در افغانستان تاکید کردند.

زلمی خلیل‌زاد، از افزایش خشونت‌ها در افغانستان انتقاد کرد و همچنین افزود: «ایالات متحده آمریکا به حمایتش از افغانستان ادامه می‌دهد.»

امرالله صالح نیز که با آقای غنی به دوحه رفته است، در دیدار با هیات افغانی به آنان گفت: «به روحیه عالی، تحمل و تعهد هیات مذاکره‌کننده دولت، افتخار می‌کنم و آنان به ما احساس خوشحالی می‌دهند. بیرق ما در جاده‌های دوحه به اهتزاز درآمده است. افغانستان در جاده‌های دوحه به طرف مقابل (طالبان) این پیام را می‌دهد که نظام و ظرفیت موجود به نام جمهوریت آنان را در آغوش گرفته است.»

آقای صلح افزود: «دانستن شیوه مذاکره، برخورد با رسانه‌ها و مطرح کردن مسائل به گونه منظم، به شما (هیات افغانی) مقام بالای اخلاقی داده است و ما برای حمایت از این مقام و تقویت آن، از هیچ گونه تلاش دریغ نخواهیم کرد.»

معصوم استانکزی، رهبر تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در دوحه به نمایندگی از این هیات صحبت کرد و گفت: «قانون اساسی، منافع ملی و فیصله‌های لویه‌جرگه مشورتی صلح، نقشه راه مذاکره‌کنندگان دولت است. تیم ما با وحدت و یک‌صدا، برای تامین صلح پایدار در افغانستان تلاش می‌کند.»

آقای استانکزی افزود: «قوت تیم ما تنوع، عقلانیت، ظرفیت و وحدت است و برای طرف مقابل تصویر روشن افغانستان نوین را ارائه می‌کند و آن‌ها را در این مورد به بازنگری و تفکر تشویق می‌کند.»

بیشتر از