فاوچی: ممکن است عوارض کرونای ترامپ پس از درمان‌ عود کند 

ترامپ در بازگشت به کاخ سفید گفت مردم نباید از ویروس کرونا بترسند

دکتر فاوچی، بلندپایه ترین کارشناس بیماری‌های واگیردار آمریکا- Graeme Jennings- Pool/Getty Images/AFP

هرچند دونالد ترامپ به کاخ سفید بازگشته است و پس از چند روز اقامت در بیمارستان می‌گوید در مقابل ویروس کرونا «مصون» شده، اما دکتر آنتونی فاوچی هشدار داد که بیماران آلوده به ویروس کرونا باید آماده احتمال «عود» عوارض کرونا باشند.   

دکتر فاوچی، بلندپایه ترین کارشناس ارشد بیماری‌های واگیردار آمریکا، در واکنش به خبر سلامتی دونالد ترامپ به کسانی که از رئیس جمهور مراقبت می‌کنند «هشدار» داد و در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت دوره بهبود آقای ترامپ هنوز «در مراحل مقدماتی» است. 

او گفت: «این بر کسی پوشیده نیست و اگر به روند بهبود مردم نگاه کنید، می‌بینید که گاه پس از پنج تا هشت روز بیماری مجددا عود می‌کند.» 

دکتر فاوچی افزود: «احتمالش کم است اما آن‌ها باید هشیار باشند. او (ترامپ) می‌داند و پزشکان هم می‌دانند. به همین دلیل وضع مزاجی او را به دقت دنبال می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند این کار را به جای بیمارستان در چهاردیواری کاخ سفید انجام دهند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فاوچی این اظهارات را کمی پس از آن که آقای ترامپ مرکز درمانی والتر رید را ترک کرد و به کاخ سفید بازگشت، بیان کرد. آقای ترامپ در بدو بازگشت به کاخ سفید دو ویدیو در حساب توییترش منتشر کرد. 

نخستین ویدیو آقای ترامپ را نشان می‌دهد که با هلی‌کوپتر به کاخ سفید بازمی‌گردد، به بالکن می‌رود و ماسکش را از صورتش برمی‌دارد. 

دکتر فاوچی به رغم آن که با نیروی ضربتی دستگاه رهبری ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا همکاری می‌کند، پیام‌هایش گاه در تناقض با رئیس جمهور است، گفت: «شما از مهلکه (بیماری) نجسته‌اید مگر آن که چند روز بدون عارضه بوده و حالتان خوب باشد.

اما او (ترامپ) بی‌تردید خوب به نظر می‌رسد. دیدید چطور از هلیکوپتر پیاده شد. به نظر می‌رسید حالش خوب است.» 

در دومین ویدیو که دوشنبه‌شب منتشر شد، آقای ترامپ به مردم آمریکا می‌گوید حالش خوب است و مردم نباید از ویروس کرونا وحشت داشته باشند. 

او در این ویدیو گفت: «نگذارید این (ویروس) بر زندگی‌تان چیره شود. اجازه ندهید زندگی‌تان را در دست خودش بگیرد. می‌دانم خطر دارد اما مساله‌ای نیست. حالم بهتر است، شاید بهتر باشم. نمی‌دانم. اما اجازه ندهید بر زندگی‌تان مسلط شود. بیرون بروید و مواظب باشید.» 

همه‌گیری کرونا در آمریکا بیش از ۷.۴ میلیون نفر را مبتلا کرده و عوارض آن منجر به مرگ بیش از ۲۱۰ هزار نفر شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان