کرونا در بهترین حالت ۱۰درصد جمعیت جهان را مبتلا کرده است

با توجه به جمعیت ۷.۶ میلیاردی جهان، برآورد سازمان بهداشت جهانی به معنی ۷۶۰ میلیون نفر مبتلا است

«اکثریت جمعیت جهان در خطر قرار دارند»-Sébastien Bozon / AFP

به گفته یک کارشناس سازمان بهداشت جهانی، احتمالا حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

دکتر مایکل رایان، رئیس امور اضطراری این سازمان، هشدار داد که ۹۰ درصد جمعیت جهان هنوز در خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند.

دکتر رایان که روز دوشنبه در جمع ۳۴ عضو هیأت مدیران سازمان بهداشت جهانی با محوریت کووید-۱۹ سخن می‌گفت، اظهار داشت که آمار در شهر و روستا، و در میان گروه‌های مختلف متفاوت است، اما به هر صورت واقعیت این است که «اکثریت جمعیت جهان در خطر قرار دارند.»

او گفت: «همه‌گیری هنوز ادامه خواهد یافت، اما امکاناتی برای جلوگیری از انتقال آن و نجات جان انسان‌ها وجود دارد.

وی افرود: «بهترین برآوردها حاکی است حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان احتمالا به این ویروس مبتلا شده‌اند. میزان ابتلا بسته به کشور و از شهر به روستا متفاوت است و در گروه‌های مختلف فرق می‌کند. ولی همه اینها بدین معنی است که اکثریت بالای جهان در خطر ابتلا قرار دارند.»

وی ادامه داد: «ما داریم وارد مرحله دشواری می‌شویم. بیماری هنوز شیوع دارد.»

دکتر رایان در کنار رئیس خود، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی تدروس آدهانوم، قرار داشت، که دقایقی پیش از شروع جلسه به احترام قربانیان بیماری لحظاتی را دعوت به سکوت کرد و از همگان خواست به سپاس از کارکنان بخش بهداشت که جان خود را برای نجات انسان‌ها به خطر انداخته‌اند کف بزنند.

دکتر رایان گفت: آسیای جنوب شرقی با افزایش موارد ابتلا رو‌به‌رو شده، اروپا و شرق مدیترانه با افزایش مرگ، و وضعیت در آفریقا و غرب اقیانوس آرام «نسبتا مثبت» است.

با توجه به جمعیت ۷.۶ میلیاردی جهان، برآورد سازمان بهداشت جهانی به معنی ۷۶۰ میلیون نفر مبتلا به ویروس است.

این آمار بسیار بیشتر از تعداد موارد تأیید شده‌ای است که هم سازمان و هم دانشگاه جانز هاپکینز محاسبه کرده‌اند، که چیزی بیش از ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان است.

به گفته رایان، سازمان بهداشت جهانی فهرستی از کارشناسانی را تهیه کرده که در مأموریتی بین‌المللی به چین می‌روند تا سرمنشاء ویروس کرونا را برای ملاحظه مقامات چین، مورد تحقیق و جستجو قرار دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان