معاون اول ریاست جمهوری افغانستان: قتل عام در ننگرهار، قدرت‌نمایی طالبان در مذاکرات صلح

امرالله صالح: طالبان از این جنایت به عنوان نقطه قوت در مذاکرات صبح استفاده خواهد کرد

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، اشرف غنی - WAKIL KOHSAR / AFP

روز شنبه ۱۲ مهر، حوالی ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه بعد از ظهر، یک خودرو بمب‌گزاری شده در روستای «غنی‌خیل» استان ننگرهار نزدیک به یک ساختمان که گفته می‌شود در بخشی از آن تاسیسات عام‌المنفعه و دفاتر نظامی دولت افغانستان نیز قرار داشته است، منفجر شد و در نتیجه آن انفجار ۱۵ تن کشته شدند و بیش از ۴۰ تن دیگر زخم برداشتند.

ساکنان محل و مقامات محلی ننگرهار گفتند که بیشترین قربانیان حادثه افراد غیرنظامی بودند که در آن محل حضور داشتند و دو کودک نیز در میان قربانیان است.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، در واکنش به این حادثه گفت که طالبان با کشتن مردم بی‌گناه و کودکان در ننگرها

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ر قتل‌عام کردند.

آقای صالح در پیوند با حادثه انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در استان ننگرهار در صفحه فیسبوک خود چنین واکنش نشان داده است: «طالبان مردم بی‌گناه را که اکثرشان اطفال بودند بار دیگر در استان ننگرهار قتل عام کردند. حال این گروه این جنایت‌شان را به عنوان قوت حضور خویش در صحنه مذاکرات صلح (بین‌افغانی) مطرح خواهند ساخت.»

 

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر طالبان را به ادامه جنگ در آن کشور متهم کرد و گفت:«طالبان گروهی هستند که مستقیم خون می‌نوشد. نان و شهرتشان را از راه قتل و جنایت به دست می‌آورند. نفرین بر طالب و نفرین به راه او.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز در بیانیه‌ای آن حادثه را یک حمله تروریستی و کار طالبان دانست:«طالبان یک بار دیگر با انجام یک حمله تروریستی در روستای غنی‌خیل ننگرهار شماری از مردم بی‌گناه از جمله زنان و کودکان را شهید و زخمی ساختند. طالبان و سایر گروه‌های تروریستی، فعالیت‌های تروریستی‌شان را ادامه می‌دهند و همه روزه باعث کشتار افراد غیرنظامی و ویرانی تاسیسات عام‌المنفعه می‌شوند.»

وزارت کشور افغانستان نیز در پیامی در پیوند با حادثه ننگرهار نوشته است: «انتحار در برابر قرآن، کودکان و زنان این سرزمین، در برابر خیابان، مدرسه و مسجد؛ این روایت تروریست‌ها است. این فتوای رهبران‌شان تحت نام جهاد علیه مردم افغانستان است. طالبان تروریست و همکاران‌شان باید بدانند که این داعیه ناحق است و قطعآ قابل توجیه نیست. نیروهای امنیتی و دفاعی ما پاسخ این جنایت را خواهند داد.»

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز حادثه ننگرهار را تروریستی خواند و محکوم کرد:«در جریان مذاکرات صلح بین‌افغانی تشدید جنگ و افزایش خشونت‌ها باعث می‌شود که مذاکرات صلح تضعیف یا ناکام شود. من بار دیگر از دو طرف می‌خواهم تلاش کنند که پی این گونه دسیسه‌ها نروند و تلاش کنند که برای مردم خود صلح بیاورند و امنیت را تامین کنند.»

خالد نور، عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان که هم‌اکنون سرگرم مذاکرات با هیات طالبان در دوحه قطر است نیز در واکنش به آن حادثه در صفحه فیسبوکش نوشته است: «متاسفانه در انفجار امروز استان ننگرهار شماری از هموطنان ما شهید و مجروح شدند، در حالی که تیم مذاکره کننده در قطر در حال یافتن راه‌حل و خاتمه دادن به خون‌ریزی است، توقع ما توقف خشونت و کشتار مردم بی‌گناه است. مردم عزیز ما به آرامش نیاز دارند و تلاش های ما در زمینه ادامه خواهد یافت.»

صلاح‌الدین ربانی، وزیر پیشین وزارت خارجه و رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نیز واکنش نشان داد گفت:«دشمنان مردم افغانستان که نمی‌خواهند مردم این سرزمین لحظه‌ای آرامش و امنیت را تجربه کنند، از هیچ فرصتی برای کشتار مردم، و ویرانی و تخریب بیشتر این سرزمین دریغ نمی‌کنند.»

رامین صمدی، از شهروندان ساکن کابل، می‌گوید:«جنایات طالبان هنوز هم ادامه دارد. طالبان بدانند تا زمانی که با دولت افغانستان و مردم این کشور صلح نکنند، هر گونه حمله انتحاری، انفجاری و کشتارهایی که صورت گیرد، ارتباط مستقیم با آنان دارد، چون آن‌ها بنیان‌گذار کشتن، انفجار و انتحار بوده‌اند و هستند. تردیدی نیست که انفجار ننگرهار کار طالبان است، زیرا جنگ افراد طالبان هنوز هم در برابر دولت و مردم ما جریان دارد. هر زمان که از این کشتار و ویرانی دست بردارند و با صلح موافقت کنند، آن زمان باور می‌کنیم که طالبان پس از این طرفدار کشتار و ویرانی نیستند و حملات انتحاری و انفجاری انجام نمی‌دهند.»

جاوید الهام، یک شهروند دیگر ساکن کابل، نیز می‌گوید: «متسفانه حمله‌ای که در استان ننگرهار صورت گرفت تلفات جانی و مالی زیادی به مردم ما تحمیل کرد. تصویرهای حادثه را که دیدم اشکم جاری شد. من جز گروه طالبان، هیچ گروه دیگری را مسئول این گونه رویدادها در افغانستان نمی‌دانم. طالبان باید از کشتن پیر، جوان، زن و مرد این کشور دست بردارند، صلح کنند و بگذارند که افغانستان به سوی ترقی و پیشرفت گام بردارد. من نمی‌دانم چرا امریکا اینقدر به این گروه امتیاز می‌دهد و اجازه می‌دهد که هر روز آدم بکشند و آبادی‌ها را ویران کنند. آروز دارم که هرچه زودتر مذاکرات دوحه به نتیجه برسد و کشور ما را از این بدبختی ذها کند.» 

بیشتر از