جمهوری‌خواهان تحریم‌ها علیه حزب‌الله و متحدانش را افزایش می‌دهند

لایحه‌ای با سخت‌ترین تحریم‌ها علیه حزب‌الله پیشنهاد شده است

جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا، خواهان اعمال تحریم و فشار بیشتری بر حزب الله لبنان و افراد مرتبط با آن هستند - عکس از ایسنا

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در حال تهیه بسته تحریم‌های جدیدی علیه حزب‌الله لبنان هستند. آنها می‌خواهند دسترسی این گروه مورد حمایت ایران را به منابع مالی قطع کنند.

این قانون جدید پیامدهای گسترده‌ای برای مقامات ارشد دولت لبنان، کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه به دنبال خواهد داشت. خصوصاً بر مناطقی که حزب‌الله در آنها حضور و نفوذ زیادی دارد، تأکید بیشتری صورت‌گرفته است. در این قانون برخی مناطق لبنان به‌عنوان حوزه‌های اصلی تأمین مالی ترور در نظر گرفته شده و ارتباط بانک‌های نزدیک به حزب‌الله با نظام مالی بین‌المللی قطع خواهد شد.

جو ویلسون، رئیس کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان مجلس در امور خارجه و کارگروه امنیت ملی دراین‌رابطه گفت: «این لایحه سخت‌ترین تحریم‌هایی که تاکنون کنگره پیشنهاد کرده را علیه حزب‌الله، تصویب می‌کند.» او افزود که با قطع ارتباط بانک‌ها در مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی با جهان، کمک زیادی به خشک‌کردن منابع مالی عملیات‌های نیابتی تروریستی ایران علیه ایالات متحده و متحدان ما صورت خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

این قانون در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده در پی انفجار بیروت، تعهد کرد تا برای بازسازی این شهر، کمک مالی کند. اما منتقدان هشدار دادند که حزب‌الله بخش بزرگی از دولت را کنترل می‌کند و احتمال دارد مقدار زیادی از این کمک‌ها به دست حزب‌الله بیفتد.

در ماه اوت امسال، بیروت براثر انفجار ۲۷۵۰ تن آمونیوم نیترات، خسارات فراوانی دید. از این انفجار به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای در تاریخ یاد می‌شود. در پی این حادثه، تظاهرات و اعتراض‌های وسیعی در لبنان برگزار شد و بسیاری از معترضان سومدیریت دولت به‌خصوص اعضای حزب‌الله در کابینه، را عامل انفجار می‌دانستند.
اگرچه باتوجه ‌به انتخابات پیش رو در آمریکا و در کنگره‌ای که اکثریت آن با دموکرات‌هاست، بعید است قانون جدید تحریم‌ها تصویب شود، بااین‌حال نفوذ حزب‌الله در آمریکای لاتین نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.
این قانون که به قانون پیشگیری از پول‌شویی حزب‌الله در سال ۲۰۲۰ معروف است، وزارت خزانه‌داری آمریکا را ملزم می‌کند تا مناطقی از لبنان را که حوزه نگرانی پول‌شویی هستند را مشخص کند. همچنین، این موضوع به ایالات متحده کمک می‌کند تا تحریم گسترده علیه مقامات و بانک‌های حامی حزب‌الله اعمال کند.

همچنین، در این لایحه منطقه مرزی بین سه کشور آرژانتین، برزیل و پاراگوئه، جزء مناطق پرریسک معرفی می‌شود. این منطقه مرکز اصلی فعالیت‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر توسط حزب‌الله در آمریکای لاتین است. آنها در این منطقه اسلحه موردنیاز برای عملیات‌های تروریستی و مواد مخدر خود را تأمین می‌کردند.

فعالیت‌های حزب‌الله در آمریکای لاتین، از مدتی پیش باعث ایجاد نگرانی شده، اما ایالات متحده تابه‌حال اقدام مؤثری علیه آن صورت نداده است.

تحریم‌های اخیر، اقدامات دیگر حزب‌الله در مکزیک، ونزوئلا، پاراگوئه، آرژانتین، برزیل، پاناما، کوبا، بولیوی یا هر کشور دیگر در آمریکای لاتین را که با این گروه همکاری کند، هدف قرار می‌دهد. اگر کنگره این لایحه را تصویب کند، این نخستین باری است که رهبران سیاسی خارجی برای ارتباط با حزب‌الله مورد هدف تحریم‌ها، قرار می‌گیرند.

لایحه پیشنهادی ویلسون از حمایت ۱۲ نماینده جمهوری‌خواه دیگر در کنگره نیز، برخوردار است.

تحریم‌های رهبران حزب‌الله در حکومت لبنان نشان از تغییر سیاست ایالات متحده در قبال این کشور دارد. پیش‌تر منتقدان معتقد بودند که حمایت‌های مالی ایالات متحده از ارتش لبنان، نهایتاً به سود حزب‌الله تمام می‌شود.

بیشتر از