بحران بلاروس: معاون پومپئو به روسیه سفر می‌کند

استیون بیگِن پیشتر نماینده وزارت خارجه آمریکا برای حل مناقشه با کره ‌شمالی بود

در اعتراضاتی که به نتایج این انتخابات انجام شده است بیش از شش هزار معترض دستگیر، تعداد زیادی زخمی و دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند-Sergei GAPON / AFP

کسی که تا چندی پیش به ‌عنوان جانشین احتمالی مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، معرفی می‌شد، اکنون به ‌عنوان نماینده دولت آمریکا برای حل بحران بلاروس به روسیه و لیتوانی سفر خواهد کرد.

استیون بیگِن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و نفر دوم دستگاه دیپلماسی این کشور، مأموریت دارد تا از گسترش بحران در این کشور و مداخله روسیه جلوگیری کند.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از دو منبع خود منتشر کرده، در حالی ‌که وزارت خارجه آمریکا هنوز این سفر را اعلام نکرده است.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز بلاروس که کمتر از سه هفته پیش انجام شد، بخش زیادی از مردم این کشور، الکساندر لوکاشنکو را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کردند.

در اعتراضاتی که به نتیجه این انتخابات انجام شده است بیش از شش هزار معترض دستگیر، تعداد زیادی زخمی و دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند.

الکساندر لوکاشنکو در ۲۶ سال گذشته، زمام امور را در این کشور در دست دارد و در انتخابات اخیر با اسوتلانا سیخانوسکایا رقابت می‌کرد. خانم سیخانوسکایا نتیجه انتخابات را نپذیرفته و اکنون در کشور لیتوانی به سر می‌برد.

بخشی از سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به این منطقه، به دیدار با رهبر مخالفان در پایتخت لیتوانی اختصاص دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با شعله‌ور شدن اعتراضات در بلاروس، آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که نتیجه این انتخابات را نمی‌پذیرند.

وزیر امور خارجه آمریكا، روز پنج‌شنبه از لوكاشنكو خواست تا با مخالفان تحت نظارت بین‌المللی وارد گفت‌وگو شود. او همچنین به ‌طور ضمنی به روسیه هشدار داد كه در امور این کشور مداخله نكند.

لوکاشنکو هفته گذشته از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه درخواست کرد تا برای حل مناقشه به او کمک کند. بلاروس یک پیمان دفاعی متقابل و روابط عمیق اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با روسیه دارد.

مسکو روز چهارشنبه گفت که اکنون نیازی به کمک نیست، اما هشدار داد که خطر مداخله خارجی در بلاروس وجود دارد و گفت که این بحران باید در داخل حل شود.

بیشتر از جهان