حبس مورخ روس منتقد استالین تمدید شد

دیمیتریوف احتمالا سال‌های پایانی عمرش را پشت میله‌های زندان خواهد گذراند

یوری دیمیتریوف پیش از حضور در دادگاه در سال ۲۰۱۸- Olga MALTSEVA / AFP

یک دادگاه تجدیدنظر محلی ده سال به دوره محکومیت تاریخ‌نگار جسور و متخصص جنایات دوران استالین افزود و بدین ترتیب از آزادی قریب‌الوقوعش فاصله گرفت. 

یوری دیمیتریوف ۶۴ ساله در ماه ژوئیه به اتهامات جنسی به سه سال و نیم حبس محکوم شد، اتهاماتی که هم خودش و هم طرفدارانش آن‌ها را ساختگی دانسته و رد کرده‌اند. آقای دیمیتریوف که هم‌اکنون هم شرایط جسمانی خوبی ندارد هنگام آزادی ۷۴ساله خواهد بود، یعنی شش سال بیشتر از متوسط طول عمر مردان در روسیه. 

حکمی که در ماه ژوئیه صادر شد، بخشی از ۱۵ سال حبسی است که دادستان‌ها درخواست کرده بودند و گفته می‌شود علت این سبک‌تر شدن حکم ضعف ادعاهای آنان در این پرونده است. طبق معیارهای روسیه این حکم شبیه تبرئه شدن بود چون دوره حبسی که دیمیتریوف از سال ۲۰۱۶ تاکنون گذرانده نیز جزو آن به حساب آمده بود. 

این اولین باری نیست که دادگاه عالی کارلیا دست به تغییر احکام «نادرست» صادر شده برای آقای دیمیتریوف زده است. در آوریل ۲۰۱۸ نیز دادگاهی این پژوهشگر را از اتهامات جنسی پیشین تبرئه کرد اما سه ماه بعد حکم را لغو کرد. 

دادستان‌ها اتهامات جنسی جدیدی را مطرح کردند و دادرسی را از سر گرفتند. 

همکاران دیمیتریوف می‌گویند این مراحل قانونی پرپیچ‌وخم را برای این طراحی کرده‌اند که حاصل کارهای این پژوهشگر جنایات دوران استالین را از اعتبار بیندازند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تاریخ‌نگار غیرحرفه‌ای کسی بود که در سال ۱۹۹۷ گورستان‌های کرنزی‌پور و ساندارموخ را کشف کرد که متعلق به دوره پاکسازی بزرگ سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۳۸ بود. از آن پس تمرکزش را بر ثبت و ضبط اطلاعات قربانیان این دوره سیاه از تاریخ روسیه گذاشت. 

در چند سال آغازین، حکومت روسیه اجازه داد پژوهشگرانی مانند آقای دیمیتریوف بی‌هیچ مانعی کارشان را انجام دهند و حتی از برگزاری همایش‌های سالانه یادبود در ساندارموخ حمایت مالی می‌کرد. ولی با گذشت زمان و انزوای بیشتر روسیه در جهان و مخصوصاً پس از ماجرای کریمه، کار آقای دیمیتریوف دیگر با بینش حکومت این کشور سازگاری نداشت.  

از سال ۲۰۱۵ مقامات محلی دست از حمایت این همایش‌های یادبود برداشتند. در سال ۲۰۱۹ یکی از مقامات محلی گفت برگزاری این رویدادها باعث ایجاد «احساس گناهی غیرمنصفانه» شده که «ابرقدرت‌های خارجی از آن علیه روسیه استفاده می‌کنند».

© The Independent

بیشتر از جهان