گوترش: تلفات کووید-۱۹ در جهان «دیوانه کننده» است

هشدار دبیرکل سازمان ملل: چشم‌اندازی برای پایان بحران به چشم نمی‌خورد

تلفات کرونا در عرض فقط سه ماه دو برابر شده است -Angela Weiss / AFP

در پی گذشتن تلفات کرونا از مرز هولناک یک ‌میلیون نفر، دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که «چشم‌اندازی برای پایان شیوع کرونا به چشم نمی‌خورد.»

آنتونیو گوترش در پی گذشتن تلفات جهانی کرونا از مرز یک‌ میلیون نفر با صدور بیانیه‌ای این آمار را «دیوانه کننده» خواند اما گفت هرگز نباید به زندگی حتی یک نفر هم بی‌اعتنا باشیم.

«پدران، مادران، همسران، برادران، خواهران، دوستان و همکارانی را از دست دادیم. خطر ابتلا باعث شد خانواده‌ها نتوانند حتی به کنار بستر بیمار خود بروند. برگزاری مراسم سوگواری و جشن هم در اغلب موارد میسر نبوده است.»

آقای گوترش گفت «سبعیت این بیماری» هم  به «وحشتناکی این مرز هولناکی» که تلفات پشت سر گذاشته است دامن زده است.

ایالات‌متحده با بیش از ۲۰۵ هزار نفر بالاترین تلفات را داشته است و پس ‌از این کشور به ترتیب برزیل با بیش از ۱۴۲ هزار نفر، هند با بیش از ۹۶ هزار نفر، مکزیک با بیش از ۷۶ هزار نفر و بریتانیا با بیش از ۴۲ هزار نفر قرار داشته‌اند.

دبیر کل سازمان ملل نومیدانه هشدار داد که «برای پایان شیوع کرونا، تعطیل شدن کسب‌وکارها، تعطیلی آموزش‌وپرورش و اختلال‌هایی که در زندگی ما پیش‌آمده است چشم‌اندازی به چشم نمی‌خورد.»

البته او گفت این بحران در بهداشت جهان را می‌توان از بین برد و بر اهمیت رهبری مسئولانه، همکاری و برخورد علمی تأکید کرد و هشدار داد «انتشار اطلاعات نادرست مرگ‌بار است».

آقای گوترش افزود مردم همچنان باید احتیاط کنند و به فاصله‌گیری اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست ادامه دهند و جهانیان چشم‌به‌راه تولید واکسن مورد تائید هستند.

او گفت هر واکسنی که تولید شد باید «در دسترس و توان مالی همگان باشد» و افزود «آینده ما به همبستگی وابسته است.»

تلفات کرونا در عرض فقط سه ماه دو برابر شده است و از نیم میلیون نفر به یک‌میلیون نفر رسیده است که نشان می‌دهد از اوایل  ژانویه که خبر نخستین تلفات در چین منتشر شد آهنگ تلفات شتاب گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق محاسبات خبرگزاری رویترز که بر اساس آمار میانگین ماه سپتامبر انجام‌گرفته است هر ۲۴ ساعت بیش از ۵۴۰۰ نفر در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

در ایالات‌متحده که شماری از محدودیت‌های فاصله‌گیری اجتماعی را کاهش داده‌اند معاون رئیس‌جمهور در روز دوشنبه هشدار داد که «مردم منتظر باشند که آمار ابتلا در روزهای آینده افزایش یابد.»

از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت (دبلیو.اچ.او) هشدار داده است در اروپا که حدود یک‌چهارم تلفات کرونا در آن رخ داده است با فرارسیدن فصل آنفولانزای زمستانی، کرونا در قسمت غربی این قاره گسترش نگران‌کننده‌ای پیدا کند.

اگر روند افزایش ابتلا ترازهای کنونی را داشته باشد هند از ایالات‌متحده پیشی خواهد گرفت و تا پایان سال بالاترین آمار ابتلا به کرونا را خواهد داشت. باآنکه میزان ابتلا در هندوستان سرعت گرفته است این کشور از کمترین افزایش تلفات از ۳ اوت به بعد خبر داده است.

در آمریکای لاتین چندین کشور علی‌رغم افزایش شمار مبتلایان ازسرگیری زندگی عادی را آغاز کرده‌اند و طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی این منطقه به اقدامات اساسی نیاز دارد.

از سوی دیگر در آسیا که نخستین منطقه همه‌گیری بود گسترش کرونا کند شده است.

اما کارشناسان می‌گویند به علت آن‌که میزان آزمایش‌ها در آسیا کافی نیست و گزارش دهی نیز کافی نیست احتمالاً آمار رسمی ابتلا و تلفات کمتر از میزان واقعی است.

© The Independent

بیشتر از جهان