کرونا در ایران؛ ۲۰۷ جان‌باخته در یک شبانه‌روز

وزیر بهداشت می‌گوید، ایران پیشتاز مدیریت کرونا در جهان است

در کمتر از یک ماه، آمار جانباختگان دو برابر شد-ATTA KENARE / AFP

ایران با ثبت ۲۰۷ مرگ در یک شبانه‌روز به دلیل ابتلا به کرونا، همچنان روند صعودی افزایش مرگ‌ومیر و ابتلا به ویروس کرونا را حفظ کرده است. بیش از ۲۵ هزار کشته از ابتدای شیوع این ویروس در ایران گزارش شده است. این در حالی است که نسبت به درستی و صحت آمار ارائه شده توسط دولت ایران شبهات بسیاری وجود دارد. برخی مقام‌های رسمی در این کشور نیز نسبت به درست نبودن آمار دولتی کرونا نشانی‌های جدیدی به شهروندان دادند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در اردیبهشت ماه، آمار رسمی درباره شیوع کرونا را اشتباه خواند و گفت آمار واقعی بسیار بیشتر است. دیگر اعضای شورای شهر تهران نیز بارها در خصوص آمار اشتباه دولت به مردم هشدار دادند. در مردادماه ۹۹ نیز محمدرضا محبوب‌فر، عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران در گفت‌وگو با روزنامه جهان صنعت با اشاره به غیرواقعی بودن آمار اعلام شده توسط نهادهای رسمی در ایران گفت این آمار براساس ملاحظات سیاسی و امنیتی، عنوان می‌شود و آمار ابتلا به کرونا قطعا مهندسی‌شده به جامعه تزریق می‌شوند. او همچنین گفت آمار مبتلایان و فوتی‌های وزارت بهداشت یک‌بیستم آمار واقعی در ایران است.

سخنگوی وزرات بهداشت ایران می‌گوید، تاکنون ۴۵۳ هزار و ۶۳۷ نفر در این کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. وضعیت ۴۰۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران نیز وخیم گزارش شده است.

علیرضا زالی عضو کمیته مبارزه با کرونا، نیز امروز گفت، همه‌گیری برخورد نظامی خشن می‌طلبد.

۲۶ استان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

در حالی که ایران وارد موج سوم شیوع کرونا شده است و بیشتر استان‌های آن در وضعیت قرمز قرار دارند، وزیر بهداشت این کشور امروز گفت که ایران پیشتاز مدیریت کرونا در جهان است.

سعیدنمکی می‌گوید: «تاریخ، این ادعا را پس از مقایسه اقدامات انجام شده ما با دیگر کشورهای مدعی دنیا اثبات خواهد کرد.»

آقای نمکی گفت این کشور خلاف بسیاری از کشورهای دنیا، از شیوع کرونا غافلگیر نشد. چون از ابتدای همه‌گیری آن در چین، به بررسی جوانب و احتمال شیوع آن در ایران پرداخته بود و با توجه به توان بالای کادر درمانی و پزشکی با آن مقابله کرد.

در ۲۲ تیرماه اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص شیوع ویروس کرونا به «خبرگزاری مهر» گفت: «ما هم پیش‌بینی می‌کردیم که کرونا به ایران برسد اما نه با این میزان بیماری‌زایی بالا و کشندگی زیاد. در واقع چون پیش‌بینی‌های ما بر پایه مستندات و تجربه‌های قبلی نبود، باید گفت که تا حدی غافلگیر شدیم.»

در حالی که رئیس دومین دانشگاه بزرگ کشور که جمعیت بزرگی از پایتخت را تحت پوشش خدمات درمانی و پزشکی خود دارد می‌گوید: «متاسفانه در شروع، آسیب ما زیاد بود.» اما وزیر بهداشت ایران ادعا کرد که این کشور قبل از آن که کرونا وارد کشور شود خود را برای هجوم این بیماری آماده کرده است. سعید نمکی گفته است: «با اتخاذ تدابیر قابل اجرا در برابر این ویروس ایستادگی کردیم که نتیجه آن، کاهش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان در مقایسه با آمار جهانی بود.» در مقابل این حرف، معاون وزیر بهداشت امروز با ابراز تاسف از آمار مرگ‌ومیر این بیماری طی ماه‌ها در ایران سخن گفته است. آقای ایرج حریرچی گفت: «متاسفانه ماه‌هاست که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا سه رقمی شده است و اکنون نیز با شیب فزاینده، مرز ۱۷۰ مرگ روزانه را رد کرده است.»

آقای نمکی همچنین گفت که هیچ بیماری در ایران به دلیل نبود تخت، از بیمارستان بازگردانده نشده است اما طی ماه‌های گذشته گزارش‌های بسیاری از داخل ایران در خصوص تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در بیشتر استان‌های این کشور منتشر شد. در تهران تصاویر ویدیویی از بیمارستان شهدای تجریش در تهران نشان می‌داد که بیماران بسیاری به دلیل نبود تخت برای بستری در حیاط این بیمارستان یا روی نمیکت یا داخل خودروی شخصی خود به دستگاه اکسیژن وصل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، امروز در خصوص فرسودگی شغلی کادر درمانی بر اثر کرونا هشدار داد. این چندمین باری است که مقام‌های رسمی وزارت بهداشت در این کشور نسبت به فرسودگی کادر درمان هشدارهایی به وزیر بهداشت و شهروندان داده‌اند.

طی هفت ماه سپری شده از شیوع کرونا در ایران، تهران بالاترین میزان شیوع را داشته و برای ماه‌های متوالی در شرایط بحرانی و قرمز قرار دارد.

گفته می‌شود اختلاف‌نظرها میان اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و هیات دولت طی ماه‌های گذشته همواره موجب ناآگاهی شهروندان ایرانی در خصوص وخامت شیوع این ویروس در کشور بوده است.

بیشتر از