هشدار آمریکا به عراق: با شبه‌نظامیان مقابله نکنید، سفارت را تعطیل می‌کنیم

«تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد از نگاه ایران یک پیروزی به‌شمار می‌رود»

مصطفی الکلظمی در ملاقات با دونالد ترامپ در کاخ سفید-SAUL LOEB / AFP

مقامات عراقی و آمریکایی می‌گویند، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با رهبران عراق به آنها هشدار داده «درصورتی که حمله‌های شبه‌ نظامیان شیعه علیه اهداف دیپلماتیک در عراق متوقف نشود، آمریکا سفارت خود را در بغداد تعطیل می‌کند.»

ان‌بی‌سی به نقل از دو مقام عراقی و یک مقام آمریکایی مطلع گزارش داد: «پومپئو در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و برهم صالح، رئیس‌جمهور این هشدار را مطرح کرده است.»

به گفته یک مقام اگاه، وزیر امور خارجه آمریکا به دولت عراق هشدار داده که اگر در متوقف کردن حمله‌ها موفق نباشند، آمریکا برای مقابله به شبه‌نظامیان دست به کار می‌شود.

این در حالی است که تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد از نگاه جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت‌اش که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند، یک پیروزی به‌شمار می‌رود.

تعداد حمله‌هایی که منافع آمریکا در عراق به ویژه پایگاه‌های دیپلماتی را هدف می‌گیرند در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که این حمله‌ها را شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی انجام می‌دهند. البته مقامات تهران دست داشتن در این حمله‌ها را تکذیب می‌کنند.

یک مقام عراقی به ان‌بی‌سی گفت: «پس از اینکه آمریکا در مورد وضعیت امنیتی به عراق هشدار داد، بغداد سطح اقدامات امنیتی در اطراف سفارت آمریکا را افزایش داد اما این اقدامات از نظر واشینگتن کافی نیست.»

با این حال ژنرال مک‌کنزی، فرمانده سنتکام از تلاش‌های عراق برای برقراری تدابیر امنیتی به منظور حفاظت از منافع آمریکا در این کشور قدردانی کرده است.

تهدید به تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد در حالی انجام می‌شود که دولت مصطفی الکاظمی مانند دیگر دولت‌هایی که پس از سقوط صدام حسین در عراق بر سر کار آمده‌اند از یک سو تحت فشار جمهوری اسلامی و از سوی دیگر تحت فشار کاخ سفید قرار دارد. البته الکاظمی در مقایسه با همتایان سابق خود بیش از آنکه به جمهوری اسلامی نزدیک‌باشد، به آمریکا و غرب متمایل است.

تهران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در بغداد، مقامات عراق را برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تحت فشار قرار داده است.

سلیمانی ۱۳ دی‌ماه گذشته هنگام خروج از فرودگاه بغداد در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی کشته شد.

آمریکا معتقد است با این اقدام «یکی از بزرگترین تروریست‌»‌ها را از میان برداشته است. این حمله پس از آن انجام شد که به دنبال شدت گرفتن حمله‌های راکتی شبه‌نظامیان علیه منافع آمریکا در عراق، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

مصطفی الکاظمی با وعده مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی که امنیت و ثبات عراق را تهدید می‌کنند، کار خود را آغاز کرد. او تا کنون اقداماتی در زمینه مقابله با این گروه‌ها انجام داده که از جمله آنها می‌تواند به یورش پلیس به پایگاه حشد‌الشعبی اشاره کرد. اما این اقدامات همچنان در متوقف کردن حمله‌های شبه‌نظامیان شیعه موفق نبوده است.