دو دلیل احتیاط ایران تا زمان انتخابات آمریکا

ایران نمی‌خواهد شانس بایدن را برای پیروزی در انتخابات نوامبر به خطر بیاندازد

تصویری که در وبسایت رسمی ارتش ایران منتشر شده است

با وجود اینکه  آمریکا و اسرائیل در سال جاری فشار قابل توجهی بر رژیم ایران وارد آورده‌اند، تهران از نظر تاکتیکی از پاسخ نظامی بزرگ به آنها خودداری کرده است. رهبران جمهوری اسلامی به احتمال زياد تا پس از انتخابات رياست جمهوری آمريکا در ماه نوامبر به اين سياست ادامه خواهند داد.

در مطلبی که به قلم مجید رفیع‌زاده، متخصص علوم سیاسی تحصیلکرده هاروارد، در عرب نیوز منتشر شده، ضمن بیان این مطلب، به انفجارها و آتش‌سوزی‌های مراکز حساس ایران از جمله نطنز و خجیر در ماه‌های گذشته - که به تل‌آویو نسبت داده شد- و همچنین حمله تل‌آویو به چندین پایگاه نظامی که گفته می‌شود با سپاه پاسداران ایران در سوریه در ارتباط بوده، اشاره شده‌است.

این مطلب تاکید می‌کند که ایران هیچ پاسخی به حملات اسرائیل نداد.

همچنین با اشاره به  این که ایران از زمان حملات موشکی به تلافی کشتن قاسم سلیمانی، که آن هم با اعلام قبلی صورت گرفت، حمله نظامی بزرگی را تدارک ندیده، می‌افزاید: «این به معنای آن نیست که رژیم ایران به دنبال تلافی علیه اسرائیل یا آمریکا نیست. با این حال، از دیدگاه رهبران ایران، به نفع آنهاست که تا پس از انتخابات آمریکا به دو دلیل احتیاط کنند.»

نویسنده این یادداشت ادامه می‌دهد: «قبل از هر چیز مقامات ایرانی نگران هستند که اگر هر گونه حمله بزرگی را علیه اسرائیل به خاطر خرابکاری در سایت‌های هسته‌ای خود یا حمله به پایگاه‌های خود در سوریه و عراق اجرا کنند، اسرائیل از این فرصت برای آغاز جنگ مستقیم علیه تهران استفاده خواهد کرد. دولت ترامپ همچنین از نظر نظامی از متحد خود حمایت خواهد کرد که در این صورت رژیم ایران دچار بحرانی ویرانگر خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این مطلب آمده است که وضعیت اقتصادی ایران نیز وخیم است، دولت تقریبا ورشکسته است و حتی پرداخت پول به کارمندان خود را دشوار می‌بیند. ارزش واحد پول ایران، ریال، در تابستان امسال به رکورد پایین‌ترین میزان رسید و یک دلار آمریکا در ماه ژوئیه حدود ۲۴ هزارتومان معامله شد. این درحالی است که پیش از اجرای سیاست «حداکثر فشاری» آمریکا علیه تهران، هر دلار حدود سه هزار تومان بود. صادرات نفت ایران نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا رکورد پایین‌ترین میزان را زده ‌است.

از دیدگاه نویسنده این یادداشت، دومین دلیلی که ایران از نظر تاکتیکی از اقدام بزرگ نظامی علیه آمریکا خودداری می‌کند این است که نگران است که چنین اقدامی در واقع به ترامپ در انتخاب مجدد کمک کند. ممکن است با این اقدام ایران، ترامپ پایگاه خود را بسیج کرده و به طور بالقوه برخی رای دهندگان مردد را جلب کند. هر زمان که آمریکا در گذشته مورد حمله عمده بازیگران دولتی یا غیردولتی خارجی قرار گرفته، مردم این کشور به انتخاب مجدد رئیس جمهور فعلی تمایل داشته‌اند.

در پایان این مطلب تاکید شده که ایران به احتمال زیاد پیش از تلافی نظامی علیه اسرائیل و آمریکا به خود زمان می‌دهد. ایران نمی‌خواهد شانس بایدن را برای پیروزی در انتخابات نوامبر و بیرون کردن ترامپ به خطر بیاندازد.