پرداخت هزینه ایاب و ذهاب ۲۰ هزار طلبه از جیب آموزش و پرورش 

کسری بودجه چندین هزار میلیاردی و معوقات معلمان، معضل چالش‌برانگیز وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بوده است

محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور- عکس از خبرگزاری مهر

محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، طی نامه‌ای ازمحمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، خواستار پرداخت «هزینه ایاب و ذهاب ۲۰ هزار طلاب» شده است. 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، در بخشی از این نامه به ایجاد یک ردیف معین ذیل بودجه امورتربیتی وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت ایاب و ذهاب ۲۰ هزار طلبه که با هدایت این ستاد روانه مدارس کشور می‌شوند و نماز جماعت را اقامه می‌کنند و هزینه رفت و آمد آنان با تاخیر و ناقص پرداخت می‌شود شد.

به گفته یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان یک مدرسه غیرانتفاعی در مرکز شهر تهران، یک طلبه برای حضور حدود ۱۰ دقیقه تا یک ربع در مدرسه برای اقامه نماز ظهر ماهانه ۸۰۰ هزار تومان از مدرس دریافت می‌کند. این عضو انجمن اولیا و مربیان در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت فارسی گفت که این طلاب به دلیل اختلاف زمان اعلام ساعت نماز در مدارس مختلف در یک روز در سه یا چهار مدرسه امکان حضور دارند و از هر مدرسه به صورت جداگانه این مبلغ را دریافت می‌کنند. ستاد اقامه نماز جماعت تعیین می‌کند کدام طلبه به کدام مدرسه رفته و چقدر برای اقامه نماز دریافت کند. 

در بند دیگری از این نامه، او همچنین تامین سرانه فرهنگی برای «تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی و مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و ارتقاء استقامت آحاد ملت در برابر دسایس بیگانگان و ترویج فرهنگ نماز و مهدویت وتفسیر قرآن مجید و نشر معارف اهل بیت» را  از نهادهای فرهنگی و دینی درخواست کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو موضوع مذکور برای تعیین ردیف در بودجه، در کمیسیون تلفیق آذرماه این مجلس بررسی خواهند شد.

به تازگی هم ثبت‌نام آموزش و پرورش از طلاب سطح دو (معادل لیسانس) به بالا از طریق آزمون، برای استخدام آنان در مشاغلی چون تدریس عربی و معارف اسلامی، ادبیات فارسی، علوم اجتماعی، تاریخ و فلسفه، مربی امورتربیتی و آموزگاری در کلاس‌های ابتدایی، خبرساز شد و اعتراض انجمن‌های علوم اجتماعی و تاریخی و انجمن زبان و ادبیات فارسی را در این زمینه برانگیخت. 

دو انجمن یاد شده روز گذشته در بیانیه‌های جداگانه‌ای در اعتراض به استخدام طلاب به عنوان دبیر تاریخ و علوم اجتماعی، به اقدام آموزش و پرورش اعتراض کردند.

طلاب همزمان می‌توانند در آزمون استخدامی جهاد کشاورزی به عنوان کارشناس امور فرهنگی نیز شرکت کنند. 

با آن که استخدام روحانیان و طلبه‌ها در وزاتخانه‌ها و ادرات دولتی بحث تازه‌ای نیست، اما بارها از سوی متخصصان امور آموزش و پرورش به آن اعتراض شده است. با وجود اعتراض‌ها اما از یک سال قبل، مسئله جذب طلاب در وزارت آموزش و پرورش بارها از سوی مقام‌های رسمی در ایران مطرح شده است. 

به نظر می‌رسد که با پیگیری‌های ستاد همکاری‌ها و مرکز تربیت مُبلّغ و ‌معلم، هرساله بر حضور طلاب در سیستم آموزشی ایران تاکید بیشتری صورت خواهد گرفت. 

مساله جذب طلاب فارغ از تطبیق مدارک تحصیلی آنها با مدارک تحصیلی آموزگاران در ایران، مربوط به نبود ردیف بودجه در این سازمان برای جذب معلم جدید و پرداخت معوقات سال‌های قبل معلمان نیز می‌شود. 

کسری بودجه چندین هزار میلیاردی و معوقات معلمان، معضل چالش‌برانگیز وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بوده است. 

وزارت آموزش و پرورش با کسر بودجه ۲۰ درصدی در بودجه مصوب سال ۹۹ مواجه است، و نارسایی‌هایی چون پرداخت نشدن به‌موقع حقوق ماهانه معلمان و تسویه‌حساب‌های دیرهنگام و گاه چند ماه یک‌بار، پایین بودن حداقل میزان دریافتی معلمان، نبود حقوق و بیمه در دوران تعطیلی مانند تابستان یا تعطیلات نوروز، یا شرایط بحرانی مثل کرونا، و نبود امنیت شغلی، از زمینه‌های اعتراضات معلمان در سال‌های اخیر بوده است. با این حال، اکنون به نظر می‌رسد که بخشی از بودجه ناقص وزارت آموزش و پرورش که کفاف پرداخت حقوق معلمان تحت قرارداد خود را نیز نمی‌دهد، باید برای پرداخت «هزینه ایاب و ذهاب طلاب» به مدارس  «برای أقامه نماز جماعت»، پرداخت شود. 

بیشتر از