«ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد»

شمسیه علی‌زاده توانست بر تمام موانع سر راه آموزش یک دختر در شرایط ناامن افغانستان غلبه کند

شمسیه علی‌زاده با کسب ۳۵۳ نمره از میان ۲۰۰‌هزار داوطلب ورود به دانشگاه در کشور، مقام اول را از آن خود کرد و به دانشکده پزشکی راه پیدا یافت

در امتحان «مرگ و زندگی» کنکور سراسری در افغانستان، یک دختر ۱۸ ساله توانست با کسب ۳۵۳ نمره از میان ۲۰۰‌هزار داوطلب ورود به دانشگاه در کشور، مقام اول را از آن خود کند و به دانشکده پزشکی راه پیدا کند. 

در افغانستان به دلیل کمبود ظرفیت دانشگاه‌ها و تعداد زیاد داوطلبان، به کنکور، امتحان «مرگ و زندگی» می گویند که می تواند مسیر زندگی جوانان را تغییر دهد. 

شمسیه علی‌زاده از منطقه دشت برچی در غرب کابل توانست بر تمام موانع سر راه آموزش یک دختر در شرایط ناامن افغانستان غلبه و تقریبا تمامی سوال‌های کنکور را به درستی پاسخ بدهد.

او در یک خانواده تهی دست به دنیا آمد. پدرش در معدن زغال سنگ سمنگان در شمال کشور کار می کند و هنوز نمی‌داند که دخترش اولین رتبه کنکور شده است. خانواده او به خاطر درس شمسیه و دیگر فرزندانش در کابل که شرایط آموزش بهتری دارد مانده است. پدر شمسیه که بخاطر تامین مایحتاج زندگی خانواده اش در شمال کشور مشغول کار است، به دلیل محدودیت های اقتصادی تنها می تواند هفته یک بار از خانواده‌اش خبر بگیرد. 

شمسیه که راه پر پیچ و خمی را پیموده در اوج غرور اشک شادی می‌ریزد و به ایندپندنت فارسی می‌گوید: «تمام این روز ثبت خاطرات خوش من می‌شود. ولی این لحظه شاید غمگین‌ترین لحظه زندگی من باشد که پدرم هنوز خبر ندارد که من رتبه اول کنکور شده‌ام.» 

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به شمسیه علی زاده تبریک گفته است. 

در پیام رئیس جمهور افغانستان آمده است:« رئیس جمهور غنی، مقام نخست، شمسیه فرزند محمد نسیم، در اعلام نتایج کنکور۱۳۹۹ را تبریک گفت. رئیس جمهور با ستایش از دختران و پسرانی که در راه یافتن به نهادهای تحصیلی تلاش کرده اند، یکبار دیگر، تعهد حکومت را، در فراهم سازی زمینههای آموزشی و تحصیلی به همهای شهروندان ابراز کرد.» 

براساس اعلام نتایج رسمی وزارت تحصیلات عالی کشور، شمسیه فرزند محمدنسیم از دبیرستان محمدآصف مایل استان کابل با کسب ۳۵۳.۱۸۵ نمره توانسته است به مقام نخست کنکور امسال برسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نعمتالله ولد محفوظ الله از دبیرستان حکیم ناصر خسرو استان کابل با کسب نمره اندک کمتر از شمسیه رتبه دوم آزمان کنکور ۱۳۹۹ شده است. 

رتبه سوم آزمون کنکور امسال نیز محمدمجتبی ولد گل حسین از دبیرستان دوغآباد شهر کابل است و در این آزمون ۳۵۰.۰۶۱ نمره به دست آورده است. 

 این سه نفر که از مناطق فقیرنشین آمده‌اند، در رشته پزشکی  به دانشگاه کابل راه یافته‌اند. 

در آزمون کنکور امسال حدود ۲۰۰ هزار متقاضی تحصیلات عالی شرکت کرده بودند که از این میان ۹۸ درصد آنها نمره قبولی را به دست آورده‌اند. 

آزمون کنکور امسال به علت شیوع ویروس کرونا دو بار به تعویق افتاده بود، اما سرانجام در ۲۹ ماه تیر امسال آغاز شد و در ۲۱ شهریور پایان یافت. 

این دستاورد شمسیه در زمان حساسی به دست آمده است. طالبان در چهارمین روز مذاکرات با دولت افغانستان همچنان سرگرم چانه‌زنی برای تسلط به روند مذاکرات و بازگشت به قدرت در کابل هستند. 

آمریکا و طالبان توافقنامه صلح امضاء کرده‌اند و اکنون باید نتایج مذاکرات بین‌الافغانی روشن شود. شمسیه نیز نزدیک بود در یک حمله شورشیان مسلح به آموزشگاهش در غرب کابل کشته شود. چندی پیش شورشیان تا به دندان مسلح به آموزشگاه موعود در غرب کابل هجوم بردند که تلفات سنگینی در پی داشت. اما شمسیه چندی بود آموزشگاهش را تغییر داده بود. 

برای بسیاری موفقیت شمسیه غافلگیر‌کننده است. اما نه برای مادرش. زهرا، مادر شمسیه که در خانه اجاره‌ای در غرب کابل زندگی می‌کند، می‌گوید که او همیشه باور داشت که دخترش با تلاش و پشت‌کاری که از خود نشان داده بود، به چنین جایگاهی برسد. 

شمسیه با اشاره به احتمال بازگشت طالبان می‌گوید: «کوشش می‌کنم که همان توانایی را داشته باشم که طالب جماعت را نیز قانع کنم که این کاری را که می‌کنند، خلاف تمام اصول است. خلاف اصولی انسانی است، خلاف اصول اسلامی است و در هیچ جای قرآن نوشته نشده که شما زن‌ها را بندی (حبس) کنید و اجازه ندهید که درس بخوانند.»

بیشتر از