قاضی پرونده نوید افکاری تحریم می‌شود

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران:«ایالات متحده برای ملزم کردن به پاسخگویی کسانی که آزادی مردم ایران را سلب می‌کنند متعهد است»

الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا و ایران- ALEX EDELMAN / AFP

نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا و ایران روز پنج‌شنبه از تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه تعداد دیگری از اشخاص و نهادها در ایران، از جمله قاضی پرونده نوید افکاری کشتی‌گیر ایرانی که به اعدام محکوم شد، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الیوت آبرامز در نشست کمیته روابط خارجی سنا گفت: «ایالات متحده برای ملزم کردن به پاسخگویی آن‌هایی که آزادی مردم ایران را سلب و از اجرای عدالت خودداری می‌کنند متعهد است و امروز تحریم‌های جدیدی را بر چند تن از مقام‌ها و نهادی ایرانی، از جمله قاضی که نوید افکاری را به مرگ محکوم کرد، اعلام خواهد کرد.»

وکیل نوید افکاری روز ۲۲ شهریور از قول رئیس ‌کل دادگستری استان فارس اعلام کرد که حکم اعدام موکلش بامداد شنبه در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شده است. این خبر واکنش گسترده‌ای را در ایران و جهان به دنبال داشت.

نوید افکاری، از قهرمانان کشتی ایران، در پی اعتراضات مردمی مرداد ۹۷ در شهر شیراز بازداشت شد. دادگاه انقلاب شیراز سپس در روز نهم مرداد ماه او را به اتهام قتل یک مأمور امنیتی، به دو بار اعدام محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای آبرامز در این نشست که درباره رویکرد سیاست خارجی آمریکا در برابر خاورمیانه برگزار شد، در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات باب منندز در مورد دستاوردهای دولت پرزیدنت ترامپ پس از خروج از برجام اذعان کرد که در این مدت ایران «کمی» به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شده است.

با این حال این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا بر جمهوری اسلامی، از جمله تحریم صدها تن از افراد و اشخاص مرتبط با فعالیت‌های ایران، به میزان چشم‌گیری بر اقتصاد ایران تاثیر داشته است و انتظار می‌رود تهران برای توافق جدید تن به مذاکره بدهد.

الیوت آبرامز گفت، «ما فکر می‌کنیم با این فشار، وقتی که انتخابات برگزار شود، آنها (ایرانی‌ها) به پای میز مذاکره بیایند.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ با ایران را معیوب می‌داند و معتقد است که ایران با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های «بی‌ثبات کننده» خود در خاورمیانه روح برجام را نقض کرده است. وی هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ رسما اعلام کرد که واشنگتن از آن توافق خارج می‌شود.

واشنگتن که حتی پیش از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید از نقض گسترده حقوق بشر در ایران نیز انتقاد می‌کرد، در گزارش‌‌های سالانه وزارت خارجه در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف، همواره از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ناقضان عمده حقوق بشر در جهان یاد کرده است.

بیشتر از